Röviden – BMW 330d Touring
Mi ez? A 2019-eben bemutatott, hetedik generációs 3-as BMW kombi változata, a Touring, hathengeres dízelmotorral.
Mit tud? 265 lóerős, kombi BMW sperrel? Amit akarsz!
Mibe kerül? 150 lóerős dízellel és hatsebességes kéziváltóval (318d) 11,6 milliótól indul a 3-as Touring, mindentbele 330d M Sport már több mint 26,2 millió forint.
Kinek jó? Aki még elvárja az autótól a vezetési élményt, de ezért nem áldozná be a mindennapi használhatóságot.

Prototípusokkal foglalkozó mérnökként dolgozott a BMW müncheni központjában Max Reisböck, aki feleségével és két gyerekével a ’80-as évek közepére kinőtte a 3-as BMW-t. Főnökeitől ugyan tartott kicsit, de a felesége jóváhagyta a projektet, ezért belevágott és barátja műhelyében elkészítette az első 3-as Touringot egy négyajtós 323i-ből. Azóta minden 3-as BMW-ből készül kombi.

Amennyiben valaki a tér miatt nézeget 3-as Touringot, az már most engedje el. Ő nem csak háttal ül a vászonnak, de talán be se ment a moziba. Ez sokkal inkább arra van, hogy elférjen benne a síléc vagy bringa, könnyebben lehessen belehajítani a sporttáskát. Aztán sűrűn imádkozni, hogy minden a helyén maradjon. Mert a 330d Touring nem olyan BMW, hanem az a BMW.

Külső

Már arányaiból fakadóan is szép a 3-as Touring. A nyújtott orr és a hosszú tetővonal önmagában jó alap, erre jönnek még az izmos domborítások, ami miatt olyan szépen ül a hátsó keréknél a tömege. Annyira organikusan hullámzanak rajta a lemezek, hogy tényleg csak ott vannak élek, ahol szigorúnak kell lennie. Nekem a négyajtós jóval harmonikusabb, de a Touring sem kevésbé kívánatos.

Igényesen dolgozták bele az orrába a modellfrissített E46-osra emlékeztető lámpákat és a nagyobb hűtőmaszkot. A fejlesztési vezető, Klaus Fröhlich már hallani sem akar róla, de az vitathatatlan, hogy a ’98-tól gyártott 3-asnál egyszerűen minden megvolt, amit egész eddig hiányoltunk. Sportos kombit szerettek volna csinálni és ez még ebben a pezsgős árnyalatú szürke metálban is nagyon átjön az M Sport csomagos 330d Touringot nézve.

Ezt még emlegetni fogjuk 1
Ezt még emlegetni fogjuk 79

A lámpák az E46-ot idézik, a lézeres fényszóró okos és rettentően világít

Belső

660 ezerért nem tartom jó vásárnak az Individual Oxide szürke metált, ahogyan a téli szett fekete felnijeit sem, de a kék belső megvett kilóra. Ha valami igazán hiányzott már a modern belterekből, az a ’80-as évek merészebb színvilága. Egészen nagyszerű a minőségérzet attól, hogy mindent a finom tapintású bőrbe kötöttek és olyan szépen, egyenletes sodrású cérnával varrták meg, amit csak a BMW-kben látni. Az elrendezés pedig klasszikus a vezető felé fordított középkonzollal és a kézre eső gombokkal.

Éppen ezért hatalmas csalódás néhol az anyaghasználat. Azon a néhány helyen, ahol felüti fejét a műanyag, ott jó minőségű, de csak derékmagasságig. Onnantól lefelé hihetetlen mód kopogós plasztikokkal találkozunk. Én igazán nem akarnám ezt felhozni, mert még Fröhlich személyesen ripakodik rám, de ez méltatlan volna sok millióval olcsóbb autóban is.

Ezt még emlegetni fogjuk 81

Nálam selling point a kék bőrbelső

Ezt még emlegetni fogjuk 82

Kihagyott ziccer a digitális óracsoport

Éles a képe, jó a grafikája, de továbbra is csak a konkurencia után lohol a BMW ezzel a Live Cockpittel. A digitális műszerfal megtartja a négyórás elrendezést, de egyféle nézetet ad meg néhány infót attól függően, hogy a navigációt vagy például G-erő mérőt szeretnénk látni az átlagfogyasztás helyett. Ezzel a korlátozott személyre szabhatósággal távolról sem használták ki a pixelkupacban rejlő temérdek lehetőséget.

Minden más közel tökéletes a minimál dizájntól az ergonómiáig. Térből minden irányban épp annyi van, hogy négy személlyel komfortos legyen az utazás. A csomagtartó 500 literes és a motoros ajtón túl akár a hátsó ablakon is bele lehet dobni a motyókat. A padlóban kiemelkedő gumiszalagok igyekeznek a helyükön tartani a csomagokat.

Technika

Két platformja van a BMW-nek. Ezek közül viszont csak egy az, amitől nem borulnak ki a rajongók és az a CLAR. Erre épülnek az olyan hosszmotoros modellek, mint a 3-as egészen a gigantikus X7-esig. Mivel az előző generáció (F30) túl puhára sikerült, ezért az új (G20 és G21 a Touring) messze sokkal merevebb, néhol 50%-kal. A futóműve maradt elöl MacPherson – a súlycsökkentés jegyében két alsó lengőkarral -, hátul pedig ötlengőkaros.

5,4 másodperc alatt gyorsul 100-ra az 1835 kg-os, összkerekes BMW 330d Touring. Ez azt jelenti, hogy mindössze 2 tizeddel marad el attól, amit az E46 M3 a legjobb napjaiban nyújtott. Az pedig húsz éve egy igazán kemény sportmodell volt, ma meg ikonná érik. Ez azért sokat elmond arról, hogy mennyire nagyon elég a 3-as BMW-be az egy turbóval megfújt, 3 literes, sorhatos dízel.

Ezt még emlegetni fogjuk 83

3 literes, hathengeres turbódízel, 265 lóerővel és 580 Nm nyomatékkal

Ezt még emlegetni fogjuk 84

Nagy teljesítményű M Sport fékek, adaptív és felkoppanás-gátlós lengéscsillapítók vannak a 330d alatt

Motorok

150 lóerővel, hatsebességes kéziváltóval a 318d Touring a kombi 3-asok belépőmodellje. A kétliteres, két turbós négyhengeres motornak van erősebb, 190 lóerős változata (320d), amihez már rendelhető az xDrive összkerék-hajtás. 184 lovas a belépő benzinmotor (320i), a következő lépcső a 330i (258 lóerő). Ezek után jönnek a hathengeres csúcsmodellek, ilyen a 256 lovas 330d és a 374 lóerős M340i xDrive. 330e Touring néven konnektorról tölthető hibrid változat is érkezik.

Tisztességesen megy és közben még tele van tömve mindenféle vezetéstámogató rendszerekkel is. Figyeli a holtteret, a keresztforgalmat, a táblákat és tartja a sávot. A Co-Pilot rendszer ráadásul egyre magabiztosabban működik. Szinte már természetes ütemben gyorsít és lassít a városban is. Autópályán szépen vezeti sávban az autót és finoman tartja a távolságot az előtte haladótól. A környező autókat, motorokat és teherautókat is felismeri, aztán odarajzolja az óracsoportra, mint a Teslákban az Autopilot.

Vezetés

Remek utazóautó a 330d Touring. A szépen járó, rugalmas hajómotor könnyedén viszi az autót és a dupla üvegezés a maradék szélzajt is kiszorítja az utastérből. Tisztességes pályatempóval 800 kilométer feletti hatótávot ki lehet autózni az 59 literes tankból.

Hiába nőtt már akkorára, hogy kitakarna egy E39-est, ezt az autót egy árva centivel nem éreztem nagyobbnak, mint az E46-osom és ez varázslat. Mert ahhoz képest meg tényleg ordítóan nagy. Csak itt végre olyan, mintha a BMW-nél újra vezetni szerető emberek gyártanának autót és nem a statisztikák meg a pénzügyi osztály osztotta volna a lapokat.

Ezt még emlegetni fogjuk 85

Őrületesen jó vezetni a 330d Touringot

Ezt még emlegetni fogjuk 86

Remekül tartó sportülések

Mondták már szűknek is, de nekem – 180 centivel és 77 kilóval – épp jól szabott a sportülés. Imádom a vastag M-es kormányt, különösen ha ilyen könnyedén beszélgetünk el vele az útról vagy a tapadásról. Változó áttételű a kormányzás, nagy tempónál pont annyira nehezedik el és pont annyival lesz közvetlenebb, hogy egyértelmű legyen, Sport Plusba kell kapcsolni.

Felmorajlik a sorhat, a 8-as ZF automata pedig rögtön belövi azt a fokozatot, ahol minden tűzerő arra vár, hogy elnehezüljön a jobb lábad. Valamivel 2000 alatt már mind az 580 Nm nyomaték hadra fogható és ez rettentő szórakoztató tud lenni egy 3-as BMW-ben.

Ezt még emlegetni fogjuk 87

5,4 másodperc alatt van 100-on, mint az E46 M3 jobb perceiben

Ezt még emlegetni fogjuk 88

Kézzel is jó kapcsolgatni, de a 8 sebességes automata nem csak gyors, hanem ügyes is

Spéci, felkoppanás-gátlós lengéscsillapítóival és érezhetően feszesebb futóművével eleve nem nagyon akad ennél jobban vezethető autó a kategóriában (talán csak a Giulia hasonlóan érzéki), de két gombnyomás után végképp messze elhúz a 3-as. Mert amit a nagy és nehéz dízelmotor ellenére művelni lehet vele, az tényleg a felszabadult autózás mindennél édesebb öröme. Elképesztő kezes és veszett tempóval fogja meg a kanyarokat. Amennyiben úgy tűnik, nyerésre áll a bukás, ott vannak a harapós M Sport fékek.

Éles gép lesz a 330d-ből, gyors váltásokkal, remek gázreakcióval és az MDM mód adrenalinnal gőzölt, veszettül cikázó bitjeivel. Ez az, ahol a kipörgésgátló pontosan tudja, hogy nem meghalni szeretnénk, csak huligánkodni és ennek megfelelően dolgozik az aktív M Sport differenciálmű is. Elenged, hogy lazán felkenje az ívet a feneke, aztán csak finoman segít összeszedni, hogy senki ne lássa, nem csak te vertél be egy jobb horgot a fizikának. A legjobb benne az, hogy te markolod majd a kormányt vigyorogva és te leszel a saját hősöd, hogy kiadta.

Költségek

15,7 millió forinttól indul a BMW 330d Touring, ha már xDrive összkerék-hajtás is van benne. 2,1 millióért csaphatjuk hozzá az M Sport csomagot, ami nem csak formásabb lökhárítókat, hanem sportosabb futóművet és jobb fékeket jelent. További 473 ezret kérnek a remek M Sport differenciálműért, az adaptív lengéscsillapító felára pedig közel 203 ezer forint.

Majd’ 1,5 millió forint marad a kasszánál, ha a finom Individual Merino bőrülésekbe szeretnénk ülni, 304 ezerért szól Harman-Kardon hifi. 2 133 900 forint az Innovációs csomag, amiben lézeres fényszórók, szélvédőre vetítő kijelző és gesztusvezérlés van. 313 ezer egy nagy csokor vezetéstámogató asszisztens, a mindenfelé ki- és beálló parkolássegéd a szép képű 360 fokos kamerával pedig 201 ezer. Végtelen hosszú a lista, végén a 330d-n 26,2 milliós árcédula lóg.

Ezt még emlegetni fogjuk 89

1,5 millió forint a kék bőrbelső felára

A BMW 330d xDrive Touring és vetélytársai – Listaár, forint

A BMW 330d xDrive Touring és vetélytársai – Listaár, forint
Mercedes-Benz C 300 d 4matic T-modell (245 LE) 15 891 510
BMW 330d xDrive Touring (265 LE) 15 750 000
Audi A4 Avant 45 TDI quattro (231 LE) 15 485 950

Értékelés

Ezt még emlegetni fogjuk 90

A BMW 330d az az autó, amivel mindig a hosszabb úton mész és után visszanézel rá a parkolóban

Prémium kombiból van precíz és kényelmes is, de a 330d Touring meg az, amit őszintén lehet szeretni. A vezethetőségéről sokat mond, hogy a 3-assal szinte kínzás egy rövid és egyenes út, mert a bika hathengeres dízelmotor meg a zseniális futómű vidéki utakon, kanyargós szerpentineken úgy szórakoztat, ahogyan ma kevés másik autó tud.

Mellette – Ellene
 
  • Szép formaterv
  • Remek sorhatos dízelmotor
  • Nagyszerű vezetni
  • Kellemes vele utazni
  • Minőségi beltér
  • Jól használható vezetéstámogató rendszerek
 
  • Kemény műanyagok az utastér néhány pontján
  • Digitális műszeregység kiaknázatlan lehetőségei
Hogy tetszik a 3-as Touring hathengeres dízelmotorral? Értékeld!
átlag
8.15
szavazat
1010
Hogy tetszik a 3-as Touring hathengeres dízelmotorral? Értékeld!