A „dolgok internetje” ma már átsző mindent, és megkerülhetetlen a közlekedésben is. Ezért néztük meg a helyszínen, a CES  elektronikai kiállításán, milyen lehet a számítástechnika által végképp átformált autózás a jövőben.

Az idei CES Tech Show-n többek között a 3D-s műszeregységével is díjat nyert a Bosch, ami a kiállított terméket nézve megérdemelt győzelemnek tűnik. Elsőre akármelyik mai Audiból is származhatna a színes kijelző, ám amikor bekapcsol a 3D-s megjelenítő funkció, akkor szó szerint nagyot nézünk. 

Mert ez a készülék becsapja a szemünket, olyan, mintha a fontos információ kiemelkedne a képernyő síkjából, de ez csak a látszat. Hasonlót már produkáltak szériában gyártott típusok, csakhogy ott külön rétegre, egy másik „szintre” volt szükség az eredményhez.

A Bosch újítása, hogy az eszköz passzív, vagyis a hatást, a háromdimenziós megjelenítést egy mozdulatlan, sík kijelzővel éri el. Így a vezető gyorsabban tudja észlelni a vizuális információkat, mintha egy hagyományos képernyőt nézne, ezzel jelentősen növelve a közlekedés biztonságát.

A Bosch emeli a tétet, a digitális után itt a 3D-s műszeregység 2

A technológia hátterét az autosztereoszkopikus háromdimenziós megjelenítés adja, aminek kutatása és fejlesztése több évtizedes múltra tekint vissza, de eddig nem sikerült igazi áttörést elérni. Most viszont lassan megvalósul a technikai varázslat, a kijelző úgy irányítja a képernyő képpontjaiból kiáramló fényt a két szemünk felé,  hogy azzal a térhatás illúzióját kelti. 

A Bosch emeli a tétet, a digitális után itt a 3D-s műszeregység 3

(A technológia megértéséhez érdemes elolvasni aMagyar-elektronika.hu oldalán megjelent cikket, amiben egy hasonló magyar fejlesztésről is szó esik.)

Több szem többet lát

Szintén a biztonságot fokozza a Bosch új utastér-megfigyelő rendszere, amely a vezető szemhéjának mozgása, tekintetének iránya, illetve fejének helyzete alapján felismeri, ha a sofőr elálmosodott vagy épp okostelefonját nézi – és riaszt a kritikus helyzetekben. A rendszer azért is figyeli a jármű belterét, hogy megállapítsa: hányan ülnek benne, hol és milyen pozícióban. Ezzel vészhelyzetben igény szerint optimalizálható az egyes biztonsági rendszerek – például a légzsákok – működése.