A vízerőművekből származó bőséges, ám annál olcsóbb elektromos energia, a hatalmas kőolajkészletekre rácáfoló, bűn drága fosszilis üzemanyag, alacsonyan tartott sebességhatárok, a hagyományos autókra vonatkozó, de villanyautókra nem érvényes magas díjak, a nagy távolságú autózást kevéssé támogató domborzati jellemzők, és persze a lakosság keblét dagasztó, általános természetbarát szemlélet: Norvégiában minden feltétel adott az elektromos mobilitás elterjedéséhez. Az északi országban maximálisan ki is aknázzák ezeket, a villanyautók eladásai évek óta döntögetik a rekordokat.
Most viszont odáig fajult az ügy, hogy a Tesla kis híján megverte a Volkswagent az eladási versenyben. A német márka előnye mindössze 0,8 százalék, 151 darab autó, ám miközben a VW eladásai 5,6 százalékot zuhantak a tavalyi évhez képest, a Tesla termékei iránti kereslet 118,2 százalékkal emelkedett. Tavaly még csak a hatodik helyen álltak, mostanra kiszorították a Toyotát a második helyről – a japánok egyetlen mentsége, hogy a Volkswagennel szemben legalább növelni tudták eladásaikat (+1,2%).
Ha a trend folytatódik – és miért ne tenné – jövőre bizonyos Elon Musk gyártmányai lesznek Norvégia első számú kedvencei. Érdekes lesz viszont megnézni, folytatódik-e a BMW és a Volvo zuhanása, amint a két márka kínálatában egyre nagyobb súlyt kapnak a tisztán elektromos és plug-in hibrid modellek.
2019 (2018) | Típus | Darab | Δ 2018-19 | Piacrész |
1 (1) | Volkswagen | 18 949 | (-5,6%) | 13,31% |
2 (6) | Tesla | 18 798 | (+118,2%) | 13,20% |
3 (2) | Toyota | 14 885 | (+1,2%) | 10,46% |
4 (4) | BMW | 10 330 | (-16,2%) | 7,26% |
5 (5) | Volvo | 10 056 | (-11,6%) | 7,06% |
6 (3) | Nissan | 7573 | (-46,7%) | 5,32% |
7 (12) | Hyundai | 7430 | (+50,7%) | 5,22% |
8 (13) | Audi | 7393 | (+53,6%) | 5,19% |
9 (7) | Škoda | 6991 | (-9,6%) | 4,91% |
10 (11) | Mitsubishi | 5351 | (+7,1%) | 3,76% |