Véget ért a hegymenet, 156 475 darab külföldről használtan behozott személyautóval megállt 2019-ben az elmúlt szűk évtizedre jellemző látványos növekedés (sőt, ez 2 százalékos csökkenés). Ha messzebbről nézzük a Datahouse számait, tulajdonképpen az elmúlt 3 esztendőben már nagyjából azonos szinten mozgott az import, a nagy lendület korábbra volt jellemző:
Év | Darab |
2019 | 156 475 |
2018 | 158 790 |
2017 | 155 417 |
2016 | 142 033 |
2015 | 122 420 |
Sajnos állandósulni látszik a behozott járművek életkora, a tavalyi 156 ezer személyautó átlagosan 11 éves volt. Elkeserítő, de az országba érkezett használt autók 38 százaléka 11-15 év közötti, 22 százaléka pedig 16 évnél idősebb.
Nyilvánvaló, hogy a jelenleg hatályos szabályozás mellett a használtautó-import nem teszi zöldebbé (és biztonságosabbá) a mintegy 3,6 millió darabos hazai járműparkot, amely átlagosan 14 éves, azaz nagyrészt környezetszennyező autókból áll. Bőven itt lenne az ideje elgondolkodni a kormánynak azon, hogy az eleve vagyonos polgárok villanyautó-vásárlási támogatása mellett a szerényebb jövedelműeknek is segítsen fiatalabb személyautóra cserélni a mostanit.
A 20 legnagyobb számban betrélerezett modell közül mindössze kettőnél volt az állomány átlagéletkora 10 év alatti, a többi 18 modellnél 11 és 14 év között mozgott. A korábbi évek listáihoz képest mostantól minden egyes autónál megadjuk ezt a számot, hogy még nyilvánvalóbb legyen, mennyi korszerűtlen négykerekű érkezik be nyugatról.
A 10 legnépszerűbb importmodell – Továbbra is Astra, Focus, Golf a sorrend
Nincs változás az élmezőnyben, a három klasszikus kompakt magabiztosan és azonos sorrendben uralja a dobogót. Igaz, mindnek csökkent éves szinten 350-550 darabbal az importja 2019-ben.
Szintén három személyautót kell kiemelni, ha a komolyabb mennyiségi változásokat nézzük. Legnagyobb mértékben az Opel Zafira és a 3-as BMW importja csökkent (655 és 633 darabbal), miközben ellenpéldaként a Hyundai i30 évek óta tartó szárnyalása folytatódott, 632 példánnyal több jött be tavaly, mint 2018-ban.
Sorrend | Modell | Darab | Átlagos életkor (év) | Változás darabszámban 2018-hoz képest |
1. | Opel Astra | 5305 | 12 | -562 |
2. | Ford Focus | 5194 | 11 | -381 |
3. | VW Golf | 5079 | 13 | -373 |
4. | VW Passat | 4894 | 12 | -210 |
5. | Audi A4 | 3696 | 13 | +15 |
6. | BMW 3-as | 3491 | 14 | -633 |
7. | Opel Corsa | 2825 | 12 | +34 |
8. | Opel Meriva | 2787 | 12 | +203 |
9. | Hyundai i30 | 2531 | 8 | +632 |
10. | Opel Zafira | 2367 | 13 | -655 |
Életkor szerint is a BMW és a Hyundai a két véglet. A középkategóriás német prémium a top 20-as lista legöregebbje 14 évével, míg a dél-koreai kompakt a legfiatalabbja 8 éves átlagéletkorával.
A toplista 11-20. helyezettjei – Itt is egy dél-koreai modell az új sláger
A mérséklődő behozatal közepette, és a gyalázatosan idős járműparkot nézve is ki kell emelni a Kia Ceedet, amely az újautó-piacon szintén nagyot ment tavaly (a legnépszerűbb kompakt lett), és a használtautós importnak is az egyik főszereplőjévé vált.
Az i30 és a Ceed mellett a top 20-ban egyedül a Škoda Octavia behozatala tudott 10 százaléknál nagyobb mértékben növekedni (16,5), és ki kell még emelni a Mercedes C-osztály iránti szimpátianövekedést (plusz 9,32 százalék 2018-hoz képest).
Sorrend | Modell | Darab | Átlagos életkor (év) | Változás darabszámban 2018-hoz képest |
11. | Kia Ceed | 2313 | 9 | +552 |
12. | Audi A6 | 2119 | 11 | +17 |
13. | Ford Fiesta | 2093 | 11 | +147 |
14. | Audi A3 | 1948 | 13 | -12 |
15. | VW Polo | 1932 | 13 | -143 |
16. | Skoda Octavia | 1906 | 10 | +270 |
17. | Honda Jazz | 1904 | 12 | -106 |
18. | Mercedes C-osztály | 1901 | 11 | +162 |
19. | Honda Civic | 1870 | 12 | -43 |
20. | Mercedes E-osztály | 1730 | 11 | -87 |
Továbbra sem vonzzák a magyar használtautó-vásárlót a francia modellek, egyetlenegy sincs a top 20-ban. Ami 2019-ben azért is különösen érdekes, mert a lopott járművek autóvadászok által összeállított listáját 2019-ben egy Renault vezette. Úgy tűnik, tavaly ebben nem volt párhuzamosság.
A márkák sorrendje – Még kívánjuk a német prémiumot, de már nem a BMW a kedvenc
VW, Opel, Ford – nincs változás az élen, viszont az Audi immár a 4-ik helyre kapaszkodott előre, tavaly a Toyotát lökte eggyel hátrébb.
A 2019-es magyarországi újautó-értékesítéseknél a 12., 13. és 16. helyen szerepel a márkák között a német prémiumtrió, ezzel szemben egészen más képet mutat a használtan behozottak sorrendje, itt a 4. mellett a 6. és a 7. helyen állnak. Három éve még a modellek között első volt a BMW 3-as szériája, azóta évről évre csökken irányába az érdeklődés, az 5-ös már ki is esett a húszas keretből, látványos a nepperek és a vásárlók elfordulása a márkától.
Sorrend | Márka | Darab | Változás 2018-hoz képest |
1. | Volkswagen | 18 444 | -901 |
2. | Opel | 16 040 | -1171 |
3. | Ford | 14 511 | -658 |
4. | Audi | 9981 | +223 |
5. | Toyota | 9636 | -421 |
6. | BMW | 9244 | -440 |
7. | Mercedes | 9202 | -106 |
8. | Hyundai | 6223 | +1352 |
9. | Renault | 5520 | -663 |
10. | Honda | 5458 | -85 |
11. | Mazda | 5429 | -1257 |
12. | Kia | 4784 | +1145 |
13. | Peugeot | 4678 | -538 |
14. | Fiat | 4003 | -160 |
15. | Citroen | 3941 | -496 |
16. | Skoda | 3771 | 497 |
17. | Mitsubishi | 3238 | 390 |
18. | Nissan | 3162 | 174 |
19. | Volvo | 3093 | 365 |
20. | Seat | 2348 | -100 |
Nemzetek szerint nézve a márkákat, folytatódott a szokásosan egyoldalú import: az első hétből hat német brand. Az is nyilvánvaló és szépen felfelé ívelő tendencia, hogy egyre erősebb a két dél-koreai testvérmárka jelenléte.
Megtorpant a hibridek importja, alacsony szintről nagyot nőtt az elektromosoké
Miközben a húsz legnépszerűbb benzines/gázolajos modellt nézve csak kilencnek nőtt tavaly az importja, az öt legnépszerűbb elektromos közül az első négynél gyakorlatilag duplázódott a mennyiség, a hibrideknél viszont visszaesés látható a darabszámokban. Utóbbiaknál folytatódik a Toyota – és különösen a Prius – dominanciája, igaz, némileg csökkent az importja, az Auris hibridé viszont növekedett.
Sorrend | Modell | Darab | Változás 2018-hoz képest |
1. | Toyota Prius | 1469 | -356 |
2. | Toyota Auris HSD | 711 | +161 |
3. | Opel Ampera | 178 | -129 |
4. | Toyota Yaris HSD | 176 | -21 |
5. | Lexus CT200h | 112 | -37 |
A tisztán elektromos autók behozatala még alacsonyabb számokat mutat, de százalékosan szépen emelkedik. Itt is egy modell húz kiemelkedően, az i3-as BMW. Pedig nem olcsó termékről beszélünk, a gyártás első teljes évének tekinthető 2014-es évjáratúak átlagos piaci ára 5,5-6 millió forint között mozog.
Sorrend | Modell | Darab | Változás 2018-hoz képest |
1. | BMW i3 | 637 | +298 |
2. | Nissan Leaf | 231 | +123 |
3. | Tesla Model S | 100 | +53 |
4. | Renault Zoe | 87 | +49 |
5. | Citroen C-Zero | 58 | -12 |
Ki kell emelni az i3-nál is jóval drágább Teslák egyre látványosabb hazai megjelenését. Igaz, hogy még mindig alacsony számokról beszélünk, de a bőven tizenmilliós amerikai villanyautók importjánál a növekedés évről évre duplázódhat, sőt, a Model 3 minden bizonnyal erősödő hazatrélerezésével kalkulálva könnyen triplázódhat.