Röviden – Márka modell
Mi ez? A 2019-ben bemutatott, ötödik generációs Renault Clio benzin-elektromos hibrid hajtású tagja.
Mit tud? Teljes értékű kisautó, amely a városi használat akár 80 százalékát képes elektromosan teljesíteni.
Mibe kerül? Ára még nem ismert, de állítólag nem lesz drágább, mint egy dízelmotoros kisautó, automata váltóval.
Kinek jó? Azoknak, akik kis fogyasztású, lakott területen többnyire károsanyag-kibocsátás nélkül működő, automata váltós kisautót keresnek és nem szeretnének dízelt.

Kívülről alig különbözteti meg valami a hibrid Renault Cliót hagyományos hajtású testvéreitől. Egy-két, itt-ott elpöttyintett, apró E-Tech Hybrid felirat, egyedi lökhárító és hátul a kipufogócső hiánya utal a környezetbarát kivitelre. Egy gazdagabban felszerelt, automata váltós Clióhoz képest belül sem ordítóak a különbségek. A középső érintőképernyő éppúgy nem nyújt támpontot az azonosításhoz, mint a fokozatválasztó kar. Ha azonban az utóbbit tüzetesebben szemügyre vesszük, kiderül, hogy a szokásos D után van egy B állás is. A további vizsgálódás során pedig még – az egyedi, kék színű hangulatvilágításon kívül – az tűnhet fel, hogy a Start-stop rendszer kikapcsoló gombja helyén az elektromos üzemmódot bekapcsoló, EV feliratú gomb díszeleg.

 

A többi márka hibridjeihez képest egyedi technikájú Clio E-Tech vezetése sem tartogat meglepetéseket. Beülés után az indítógomb megnyomására feléled a digitális műszeregység, de a belső égésű motorok indításával együtt járó zajok elmaradhatnak, hiszen az 1,6 literes szívó benzinmotor nem kel életre. De valójában nincs is rá szükség, hiszen a Clio E-Tech kizárólag 35 kW (47,6 LE) teljesítményű elektromotorjával lódul neki az útnak. Akkor is ezt teszi, ha parkolóhelyről tolatva kell kiállni. Hátrameneti fokozat ugyanis nincs, a hátramenetet az elektromotor forgásirányának megfordításával valósítják meg.

Csak árammal

De maradjunk az elindulásnál! A vezető dolga semmi más, mint hogy az automata váltós autóknál megszokott módon rálépjen a fékre, P-ből D-be húzza a fokozatválasztó kart, majd rálépjen a gázpedálra. Ha utóbbit finoman teszi, hangtalanul gyorsul és halad a Renault Clio hibrid egészen addig, amíg a csomagtartó alatti, 1,2 kWórás kapacitású lítiumion-akkumulátorban az előre meghatározott szint alá nem csökken az energiatartalom. Ekkor beindul a benzinmotor és helyzettől függően vagy maga is bekapcsolódik a hajtásba, vagy a 15 kW-os indítómotor-generátort hajtva áramot termel a hajtó elektromotor számára, ami önállóan mozgatja továbbra is a hibrid Cliót.

Így megy a még sosem látott hibrid 1

Kis sebességnél általában az utóbbi a helyzet, a benzinmotor nagy sebességű haladás alkalmával és a gázpedál határozott lenyomására kapcsolódik be aktívan és intenzíven a hajtásba. És tényleg tud intenzív lenni! Ha ugyanis nem csak határozottabban nyomjuk, hanem egyenesen lepadlózzuk a gázpedált (kick-down), a Renault hibridje benzinmotorjának és elektromotorjának minden tudását beveti a jobb időeredmény érdekében. Tisztességesen megindul a kis hibrid, körülbelül úgy gyorsulhat, mint a 130 lóerős turbómotorral hajtott (alapból dupla kuplungos automata váltós) kivitel. Abból pedig, hogy eközben esetleg az erőátvitel több fokozattal visszakapcsolt, semmit nem vesz észre sem a vezető, sem az utas.

Automata, bár nem az

A Renault Clio E-Tech tehát ilyenkor is úgy viselkedik, mint egy jól nevelt automata váltós autó, és akkor is, ha csak úgy egyszerűen közlekedünk vele. Mindez azért érdemel kiemelést, mert erőátvitelének megoldásából nem ez következne. Mint azt korábban már megírtuk, a más gyártók által alkalmazott, automata váltóval kombinált vagy fokozatmentes megoldás helyett a Renault szó szerint a legprimitívebb kézi sebességváltóhoz hasonló szerkezetet épített be, de persze úgy, hogy egy elektromechanikus szerkezet automatikusan kapcsolgatja a belső égésű motorhoz társított négy- és az elektromotorhoz tartozó kétfokozatú váltót.

Így megy a még sosem látott hibrid 21

Azért ez már árulkodó. Mármint a jobb oldalon látható elektromos teljesítményvezérlő egység. A bal oldalon, a benzinmotor a szokott helyén található

Mindkét sebességváltó úgynevezett kapcsolókörmös megoldású, ezeknél kellett régen felkapcsoláshoz duplán kuplungolni, visszakapcsoláskor pedig a dupla kuplungolás közben még gázt is adni. Erre azért volt szükség, mert az eltérő fordulatszámmal forgó váltótengelyeket és fogaskerekeket csak így lehetett szinkronba, azaz azonos fordulatszámra hozni ahhoz, hogy azok a bizonyos körmök recsegés nélkül kapcsolják össze őket.

Így megy a még sosem látott hibrid 22

Kis E-Tech felirat és a választókar B állása jelzi, hogy hibrid Clióval van dolgunk. B-be húzva a kart lassításkor nő az elektromos motorfékhatás és az áram visszatáplálás a hibrid rendszer akkumulátorába

Ezt a korábban nagy gyakorlatot kívánó műveletet a Renault mérnökei az elektromotor és a benzinmotor fordulatszámának – a hibrid rendszer vezérlőegységének automatikus – szabályozásával váltották ki. Egyszerűen olyan jeleket kap a két egység, aminek hatására a tengelyek és a fogaskerekek fordulatszáma olyan közel kerül egymáshoz, hogy gördülékenyen menjen végbe a sebességváltás. Még egyszer: a vezető erről mit sem tud, a hibrid rendszer teljesen automatikusan, az igényekhez és a menethelyzethez igazodva kapcsolgat. A vezető csak annyit érzékel, hogy a gázpedál lenyomására gyorsul, a fékpedál lenyomására lassul az autó – mint egy hagyományos automatában, vagy az ismert más hibridekben.

Nem annyira drága

A vezetőnek egyetlen plusz beavatkozási lehetősége van. Ez pedig a választókar B állása, ami egyedül arra való, hogy gázelvételes lassításkor növeli a motorfék hatást és ezzel párhuzamosan a visszatáplálást. Nagyon hasznos például lejtőn leereszkedéskor vagy dimbes-dombos úton haladva, illetve városban – miután kitapasztaltuk a lassító képességét.

Így megy a még sosem látott hibrid 23

Digitális műszeregység akkumulátor töltöttségi szint és energia-mérleg kijelzéssel

Hibrid lévén ugyanis a Clio E-Tech is képes lassításkor áramot visszatölteni az akkumulátorba, amit például a gyorsítások alkalmával használ el. Ezzel üzemanyagot takarít meg. A fogyasztást nem hozta eddig nyilvánosságra a Renault, de a szén-dioxid-kibocsátást igen. Ennek kilométerenként 100 grammos értékéből következtetve a Clio E-Tech Hybrid fogyasztása négy liter körül lehet 100 kilométerenként, ami nem rossz érték.

Így megy a még sosem látott hibrid 24

Ha kell nagyon takarékos, ám ha a benzin- és az elektromos motor egyesíti erejét, akkor sportossá válik a hibrid Clio

Mint ahogy a Clio E-Tech Hybrid ára sem lesz kirívóan magas, főleg azt beszámítva, hogy bár a többi hibridhez képest egyszerűbb, de azért mégis összetett technikát tartalmaz. Bár konkrét árat nem neveztek meg, de azt megsúgták, hogy a dízel Cliónál körülbelül egy automata váltó árával lesz drágább. A dízel Clio nálunk csak Zen felszereltséggel kapható, ennek ára 5 249 000 forint, tehát ehhez körülbelül 450 ezer forint jönne hozzá. Csakhogy az E-Tech felszereltsége eleve tartalmaz olyan tételeket (digitális műszeregység, nagyobb érintőképernyős multimédia rendszer stb.), amelyeket a Zen szint nem, így valószínűleg ezek mintegy félmillió forintos felára is megjelenik majd a várhatóan hatmillió forint feletti végösszegben.

Mellette – Ellene
 
  • Nagy csomagtartó (különösen hibrid létére)
  • Kis fogyasztás és károsanyag-kibocsátás
  • Jó menetteljesítmények
  • Finoman működő erőátvitel
  • Csendes utastér
  • Jó anyag- és kidolgozási minőség
  • Könnyű kezelés
  • Gazdag felszereltség
 
  • Második sorban szűk utastér
  • Korlátozott kilátás hátra
  • Magas a csomagtartó rakodópereme
  • Gyors kanyarodáskor dőlési hajlam

Szavazás

Mennyire tetszik a Renault új hibrid megoldása? Pontozd 1-től 10-ig!
átlag
8.60
szavazat
1439
Mennyire tetszik a Renault új hibrid megoldása? Pontozd 1-től 10-ig!