Miközben a Mazda bemutatta az első elektromos autóját, az MX-30-ast, addig egészen más irányban is történnek fejlesztések a kis japán gyártónál. A Mazda eddig is másképp gondolkozott, például kitartanak a szívómotorok mellett, amiből most mutatták be a legfrissebb fejlesztésüket.
A Skyactiv-X benzinmotorok 16:1-es sűrítési viszonnyal és nagyon benzinszegény keverékkel dolgoznak, amit hagyományos módon, gyertyával már nem is lehetne begyújtani.
Ahogy korábbi tesztünkben is írtuk, a Mazdánál kettős befecskendezést alkalmaznak, a szívócsőbe kerülő benzin felelős a roppant szegény keverékért, míg a felső holtpont környékén közvetlenül a hengerbe, a gyújtógyertya mellé fecskendezett kis mennyiségű benzin a szikrától begyulladva annyira megnöveli a nyomást és a hőmérsékletet, hogy ettől már az egész keverék képes belobbanni.
Ezeket mellett szívó hathengeres motorra adták be a szabadalmi hivatalhoz a dokumentumokat, valamint egy új, nyolcsebességes automata váltóra.
A Mazda eddig sem titkolta, hogy tervben van egy hosszmotoros, hátsókerék-hajtású platform, de most először látható konkrét lépés ebben az irányban. A most készülő sorhatos ráadásul rendkívül kompakt motor, ezt pedig az újító kipufogórendszernek köszönheti. Az új rendszer növeli a gázcsere hatékonyságát és kis helyigénye van.
A 90-es években már készített a Mazda 1,8 literes, V6-ost, melyet az MX-3-asba szereltek. A sorhatos azonban egyszerűbben gyárható és kisebb alkatrészigényű, mint a V elrendezésű motor. Cserébe a korábbi keresztmotoros modellek motortere szűk a sorba rendezett hat hengernek.
A Mazda lépése minden mai trendnek szembe megy. A BMW utoljára az E90-esben kínált szívó sorhatost a 330i-ben. Azóta ez a modell is négyhengeres turbómotort kapott.