A Forma-1-ben 2021-re nem csak a műszaki és sportszabályok változnak, módosul a pénzügyi rendszer – kiadási plafon, a bevételek egyenlőbb elosztás –, valamint a sportág irányítási rendszere is.
Az utóbbi téren jelentős változást hoz majd, hogy a jelenleg érdemi eredményre ritkán vezető demokráciát korlátozzák majd, a szabályváltoztatási szánék esetén az új rendszerben a csapatok egy-egy, míg az F1 vezetése és a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) tíz-tíz szavazattal rendelkezik majd, a következő szezonra szánt módosításokhoz pedig 25, az azonnali változtatásokhoz 28 igen kell majd.
Az F1 sportszakmai vezetője, Ross Brawn szerint ezzel rögtön, akár a következő futamra kezelhetővé válnak az esetleges trükközések, a kiskapuk kihasználásával a szabályok szellemével szembemenő újítások.
„Eddig úgy működött, hogy a csapatok teljes egyetértésére volt szükség a változtatásokhoz. Most olyan rendszert vezetünk be, amelyben sokkal gyorsabban lehet módosítani, mint korábban. Szóval ha a jövőben valaki kihasznál valami kiskaput, akár már a következő futamra kiiktathatjuk a dolgot, ami ma nem lenne lehetséges” – magyarázta Brawn a Motorsport.comnak.
„Ha egy csapat előáll egy addig nem látott megoldással, ami teljesen szembemegy az elvekkel, akkor a megfelelő számú csapat támogatása esetén az új rendszerben azonnal lépni lehet. Teljesen új filozófia. A csapatok majd elgondolkodnak, hogy kockáztassanak-e azért, hogy aztán rögtön kilőjék a dolgot, vagy inkább rákérdeznek az FIA-nál, mert nem áll összhangban a szabályok szellemével.”
2009-ben egy ilyen rendszerben a Brawn és a Toyota által kifejlesztett dupla diffúzort is azonnal ki lehetett volna iktatni, de az egykori csapatfőnök azt mondja, nem az innováció megfojtása a cél.
„Azt szeretnénk, ha a csapatok minél jobban értenék a szabályokat és úgy végeznék a lehető legjobb munkát. Bízhatnak abban, hogy sem mi, sem az FIA nem fogja büntetni azt, aki előáll valami jó újítással. De az a nagy ötlet, hogy a szabályokban rossz helyre került vessző miatt elkezdenek jogászkodni, az nem fér bele.”
„Szerintem a jó ötlet az, hogy az szabályok ezt és ezt célozták, mi pedig rájöttünk, hogy ezt is meg lehet csinálni. Kényes kérdés ez, de az F1 felü
gyeletének megváltoztatása ugyanolyan kulcsfontosságú, mint a többi újítás” – utalt a pénzügyi reformokra is.
„Nem tagadom, előfordulhat, hogy 2009-hez hasonlóan 2021-ben is lehet olyan csapat, amelyik talál valamit, mások meg mellényúlnak, de nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy az utóbbi időszakban csak három csapat tudott futamokat nyerni, és csakis ők nyernek, másoknak esélyük sincs.”
„Ha hagyjuk ezt tovább menni, hagyjuk, hogy ezek a csapatok ennyit költsenek, akkor egy kisebb gazdasági recesszió is komoly gondot jelenthet a Forma-1 számára. Kockázat persze mindig van, megvan rá az esély, hogy 2021-ben valaki elhúz a többiektől, de úgy gondolom, mindenképp szükséges ez az új kezdet. Másképp nem lehetne változtatni a jelenlegi helyzeten.”