Alapvetően az ember úgy gondolná, hogy a különféle luxusmárkák drága termékeit megvásárolva megmutathatjuk, hogy szerencsésebbek és kiváltságosabbak vagyunk másoknál, ám a tudósok szerint éppen ellentétes a kiváltott hatás. A Harvard Egyetem üzleti iskolája, valamint a Boston College kutatói szerint a drága holmik tulajdonosai gyakran szörnyű embernek tartják magukat.
„A luxus egy kétélű kard is lehet” – írják a tanulmány jegyzői munkájukban, melynek alapja az, hogy a luxustermékek vásárlása egyfajta teljesítmény. A márkák rengeteg pénzt költenek marketingre, a vásárlók pedig úgy érezhetik, hogy ők nemcsak egy kézzel fogható dolgot vesznek meg ezzel, hanem azt az életérzést is, amit a reklámokban láttak.
A kutatás vezetői szerint azonban ez a két dolog gyakran nem találkozik egymással: sokan úgy érzik, hogy ezzel csak egy szerepet öltenek magukra, boldogabbak pedig nem lesznek attól, ha vesznek például egy drága táskát vagy egy előkelő étteremben esznek.
A kutatók számtalan helyen jártak, ahol a potenciálisan több pénzzel rendelkező emberek is megfordulhatnak. Ezeken a helyeken felkínálták embereknek, hogy használjanak luxustermékeket: például egy Apple-üzletben aranyozott iPhone-tokokat adtak kölcsön. A későbbi visszajelzések alapján a legtöbb ember nem érezte magát hitelesnek.
A Harvard kutatói szerint ezt a modellt természetesen nem lehet minden emberre alkalmazni, de a tendencia azt mutatja, hogy a luxus nem jelent kikövezett utat a boldogság felé.