Az Akula (magyarul Cápa) kódnevet kapta, mégis inkább a bálna illett volna a szovjetek óriásához, a 941-es számú tengeralattjárójához. A világ legnagyobb ilyen járműve 170 méteres hosszával nagyobb, mint egy futballstadion, ha pedig a szárazföldre állíthatnánk függőlegesen, egy 50 emeletes épületnek kellene „támasztani”, hogy ne dőljön el.

Százezer lóerő mozgatja a hatalmas vascápát 1

A lemerüléskor 48 000 tonna vizet kiszorító Akulából hat darab készült. Az atommeghajtású tengeralattjáró 168 fős legénységgel először 1981. december 12-én állt szolgálatba. Feladata az volt, hogy a Jeges-tenger helyenként 2,5 méteres vastagságot meghaladó jégrétegeit áttörve rakétaindítási pozícióba kellett kerülnie – ne feledjük, ekkor még azért tartott a hidegháború.

Százezer lóerő mozgatja a hatalmas vascápát 2

A monstre tengeralattjáró rakétái sem holmi szilveszteri tűzijátékok: a 17 méter hosszú, 90 tonnás fegyvert víz alatt és a levegőbe is ki lehet lőni. Ilyenből összesen húszat tud egyszerre szállítani a hajó.

Százezer lóerő mozgatja a hatalmas vascápát 3

A szovjet mérnökök igyekeztek a kor követelményeinek megfelelni, és halkra tervezni a jármű működését. A százezer lóerős teljesítményű gép 46 km/órás csúcssebességre képes, a tolóerőt két 5,4 méter átmérőjű hétlapos hajócsavar biztosítja.

Százezer lóerő mozgatja a hatalmas vascápát 4

Az eredeti Akulák közül már csak egy teljesít szolgálatot, de az is már átesett az elmúlt években egy komolyabb nagygenerálon. A hat tengeralattjáró közül hármat végleg leszereltek, kettő pedig az orosz haditengerészet tartalékának része.

Százezer lóerő mozgatja a hatalmas vascápát 5 Százezer lóerő mozgatja a hatalmas vascápát 6

Nézd meg videón is az Akula-osztályú tengerallatjárót: