Az olvasók használt autókra vágynak, és kérdeznek, Varga Tibor szakértőnk pedig válaszol. Tibor dolgozott autószerelőként, majd később saját szerelőműhelyt és autókereskedést nyitott. Ezzel párhuzamosan kezdett autóvizsgálattal foglalkozni, a gyorssegély leveleit 20 év tapasztalattal a háta mögött írja.

Melyik motorral jó a Ford Mondeo?

Olvasónk kérdez

Kedves Tibor!

Családi kombi vásárlása előtt állok. Kiszemeltem a Ford Mondeo MK4 faceliftes változata, 2010-2015 közötti évjárattal. Évi 15000-18000 km közötti futása lenne, 80 %-ban országúton.
A kérdésem az lenne, hogy milyen motorral ajánlaná az autót? Az 1,6 és 2,0 szívó benzin alig akad, az 1,6 TDCI részecskeszűrőjéről pedig hallottam rémtörténeteket. Így igazából az 1,6 SCTI (160LE) és a 2,0 TDCI (140LE) között gondolkozom. Véleménye szerint melyik motor lenne ehhez a futáshoz a gazdaságosabban fenntartható?

Üdvözlettel: János

Megbízható használt élményautó olcsón? 1

A Ford Mondeo ezen generációja inkább dízellel ajánlott, nagyon kevés a benzines

Szakértőnk válaszol

Kedves János!

Azért talál kevés benzines Mk.4 Mondeót, mert amikor ezek az autók újak voltak, keveseknek jutott eszébe ekkora autót vásárolni benzines motorral, 10 literes fogyasztással és kevés teljesítménnyel. Azóta persze elterjedt az „utáljuk a dízelautót” őrület és most mindenki benzines Mk 4.-et szeretne. Az autók nem változtak, csak az emberek hozzáállása.

Amikor „rémtörténetet” hall, mindig kérdezzen vissza, milyen szakmai tapasztalatok alapján állítják a meghibásodásokat. „A Józsinak is tönkrement a részecskeszűrője”  kezdetű mondatok nem számítanak szakmai véleménynek. Nem gyakoribb az 1,6 TDCI részecskeszűrő-meghibásodás, -eltömődés, mint bármelyik másik dízelmotoré. Amennyiben van ideje a motornak rendszeresen regenerálni és jó az üzemanyag-rendszer, turbó, abban az esetben nem lesz gond a részecskeszűrővel. Ha a fenti problémák valamelyike fenn áll, akkor bármelyik dízel részecskeszűrő tönkremehet.

Az 1,6 SCTi jó választás lehet teljesítmény szempontból, de a fogyasztása ritkán megy 9 liter alá és minden drága alkatrész megtalálható benne, ami egy dízelben drága és tönkremehet, kivéve a részecskeszűrőt. A városi használatot ez a motor sem fogja szeretni.

Szerintem egy ekkora utazóautóban a legjobb választás a 2,0, 2,2 TDCI. Benzinesben jó lehet az 1,6 SCTi. Szívó benzinessel is autózható, de sokat fog fogyasztani és nem lesz űrhajó. Különösen nem az 1,6. Ráadásul Ford benzines motorojainál nem ritka a magas olajfogyasztás már 200 000 kilométer környékén, hála a nem megfelelő szervizelésnek.

Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu

Élmény, megbízhatóság, és alacsony fenntartás egy csomagban?

Olvasónk kérdez

Tisztelt Varga Tibor!

Autóvásárlás előtt állok, és ebben szeretném az ön segítségét kérni. A keret 2 millió forint körül van, és ebben az árkategóriában az alábbi benzines autókkal szemezek:

– Peugeot 308 1.6 120 vagy 150Le (én hajlanék a 150 Le turbó felé)
– Mazda 3 1.6 vagy 2.0(2006-2008)
– Fiat Bravo 1.4 T-jet 120 Le (2008-2010)
– Suzuki Swift Sport 1.6 125 Le (2007-2009)

A vezetési élmény megléte fontos lenne valamint, hosszú távon is kényelmes és megbízható legyen és hogy az ember nadrágja is megmaradjon.
Ön melyik konstrukciót ajánlaná inkább?

Válaszát előre is köszönöm!

Szakértőnk válaszol

Kedves Tamás!

Ez olyan, mint a házasságközvetítőnél. Legyen a menyasszony szép, okos, fiatal, jól főzzön, kicsik legyenek az igényei és még az ágyban is csodákra legyen képes. Keveseknek adatik meg, hogy ezeket egy nőben megtalálják. Ugyanez a helyzet a használt autókkal.

12-13 éves autóknál nehéz általánosságban megbízható típusokról beszélni. Ennyi idősen fontosabb, hogy hogy bántak az autóval és hogy most milyen állapotban van, mint hogy milyen típus. Ez fogja eldönteni, mennyi gondja lesz vele később. Nehezíti a helyzetet, hogy nagyon különböző fajtákat említett méretben és teljesítményben egyaránt.

A Peugeot 308 1,6 THP minden lesz, csak nem megbízható ennyi idősen, viszont kényelmes.
A legtöbb korabeli Mazda 3 szét van rohadva, de a ráncfelvarráson átesett, kései évjáratok között akadhat még pár jó állapotú darab. A típus főleg a kétliteres, 150 lóerős motorral már egész jó vezethetőséget ad, válója pontos, hatsebességes, nem egy hot-hatch de a korabeli kompaktokból jó választás.
A Bravo 1,4 T-Jetben már a 120 lóerősben is van némi élmény, de 12 évesen ez sem lesz a megbízhatóság mintaképe.
A Swift 1,6 125 lóerőssel városban jó autózni, országúton isi még elfogadható, zajossága viszont autópályán túlzó.  Egy kategóriával kisebb, mint a másik három, Nem túl kényelmes, de legalább korlátozottan használható az utastere.

Ahogy én látom, valahol kompromisszumot kell hozni.

Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu

Megbízható használt élményautó olcsón? 4

Fiat Bravo – Az 1,4 literes turbómotorral, főleg a 150 lóerőssel azért van dinamika, de az egyszerű futómű, és élettelen kormányzás csorbít az élményen

Erős kombit hárommillióért?

Olvasónk kérdez

Tisztelt Varga Tibor!

Jelen pillanatban egy Peugeot 307-es 2.0 HDi-t hajtok. Motorikusan nagyon rendben van, de esztétikailag lenne mit javítani rajta, de úgy gondoltuk, hogy megtartjuk és veszünk hozzá egy nagyobb kocsit.

Évi minimum 25e km-t tennénk meg vele, viszont 50%-ban városban, 50%-ban autópályán. Mivel szeretek “sportosabban” haladni és gondolok a jövőre (családbővülés, jelenleg ketten vagyunk) ezért “erősebb” kombikat néztem, automatát. 2008-tól keresnék, dízelt vagy akár benzinest.
A keretünk 2.5-3 millió forint lenne.

Kiszemeltek:
-Škoda Octavia II facelift 2.0 CR TDI RS DSG
-Škoda Superb 2.0 TDI DSG (140 lóerős vagy a 170)
-Mercedes C250 T CDI automata W204
-(kakukktojás) Octavia RS 2.0 TFSI 2005-2007 közötti

Persze, bármilyen más alternatíva is szóba jöhet, amit Ön ajánl. Továbbá a fent említett típusok közül melyik kerülendő?

A választ előre is köszönöm!

Tisztelettel,
Tóth Dávid

 

Szakértőnk válaszol

Kedves Dávid!

A Škoda Octavia és Superb egyaránt jó választás lehet 2,0 CRTDI motorral és DSG váltóval. A DSG váltókkal előfordulnak problémák, ezért mindenképpen nézessék meg az autót szakemberrel vásárlás előtt.

A Mercedest költségesebb lesz fenntartani és elég sok gond van a motorokkal és a futóművel. Rengeteg a piacon a pörgetett órás volt taxi. Ez persze igaz lehet a Škodára is, bár talán kevésbé. Az Octavia RS-t én elengedném 2,0 TFSI motorral. Rengeteg gond van velük, és ennyi idős korukra a legtöbb példányt szétrúgták és százszor összetörték. Biztos van kivétel is.

Szóval és is a két első Škodában gondolkodnék a fentiek közül. Alternatívaként jó lehet egy Mk.4. Mondeo is 2,0 TDCI motorral.

Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu