Melyik településünkre van bejegyezve a legtöbb személyautó? Természetesen Budapestre, viszont sokkal érdekesebb a válasz, ha az adott városban, faluban élők számához képest nézzük a járművek mennyiségét. Így a főváros éppen az országos átlagot hozza, viszont elsőre egészen meglepő települések kerülnek a közel 3200 tételből álló lista élére.
Csomád a bajnok – egyszerű a magyarázat a győzelemre
A Vezess kérésére a KSH összeállította a gigantikus táblázatot, amely az összes hazai város és község járművekkel való ellátottságát mutatja. A statisztikai hivatal ezer helyi lakosra vetítve adta meg a számokat, ami azt jelenti, hogy a sort vezető Pest megyei Csomád melletti 10 286-os szám szerint az 1700 lelkes kisvárosban minden egyes polgárra 10-10 darab bejegyzett személyautó jut. Az összes jogosítvány nélküli gyermekre, a csecsemőtől a 17 éves kamaszokig, a jogosítványt soha nem szerzett helyiekre úgyszintén, ahogyan a már régen nem vezető idősekre is.
Íme, az első öt település:
Sorrend | Település | Személyautók száma/1000 lakos |
1. | Csomád | 10 286 |
2. | Tüskevár | 4760 |
3. | Tésa | 3933 |
4. | Kutasó | 2344 |
5. | Egyházasdengeleg | 1545 |
Természetesen nem az a magyarázat, hogy a fenti települések mindegyikén hatalmas autógyűjtemények vagyonos tulajdonosai élik gondtalan életüket, ingatlanonként tíz-húszállásos fűtött garázsóriásokkal. Csomádra és Tüskevárra is jelentős lízingcégek vannak bejelentve adózási szempontok miatt. A lista első húsz helyezettjét megnézve elég sok helyen látunk hasonlókat: a lízingesek mellett autókölcsönzők, fuvarozók és hasonló profilú, azaz rengeteg járművet futtató cégek hoztak létre telephelyeket, kisebb-nagyobb központokat.
No de a szlovák határ menti 80 lakosú Tésa, a hasonló méretű nógrádi Kutasó és a bő 300 lakosával még mindig aprócskának számító Egyházasdengeleg? Némelyiket felhívni sem egyszerű, mert saját önkormányzata sincs, de azért pár telefon után gyorsan kiderült, hogy ezeknél egy-két közepes méretű cég szemmel látható járműflottával már elégséges az országos élmezőnyhöz. Hiszen mint hangsúlyoztuk, a lakosságszámhoz képest nézzük a személyautók mennyiségét.
Budapest éppen az országos átlagot hozza. És a megyeszékhelyek?
A közel 3200 település átlaga a KSH gigantikus Excel-táblázatában 370,5 darab személyautó ezer lakosra nézve, Budapest éppen ezt hozza 370 autóval. A megyeszékhelyeknél így alakul az első öt helyezett, simán verik az ország fővárosát:
Sorrend | Megyeszékhely | Személyautók száma/1000 lakos |
1. | Kecskemét | 420 |
2. | Szekszárd | 419 |
3. | Szombathely | 417 |
4. | Zalaegerszeg | 416 |
5. | Tatabánya | 389 |
Kecskemét talán a Mercedes-gyár miatt vezet, ha igen, Debrecennek is jól jön majd a BMW-üzem, ugyanis kelet-Magyarország ezen a listán sem áll jól. A megyeszékhelyek között az utolsó előtti Debrecen (356 személyautó ezer lakosra nézve), míg a sor végét Miskolc zárja (328).
Jogsira sincs pénz a legszegényebb falvakban, nem hogy autóra
Nem éppen a sikeres lízingcégek járműadós százmillióinak minél precízebb begyűjtése a napi rutinfeladat Borsod elhagyatottabb részein, brutális különbségeket látunk, ha az országos lista elejével vetjük össze az alábbi táblázatot. Az autós vállalkozások által kényeztetett Csomádon ugye tíz autó jutott egy emberre, miközben a bő 400 lakosú Csenyétén nemhogy topcégek nincsenek, mindösszesen húsz emberre jut egy szem autó.
Sorrend | Település | Személyautók száma/1000 lakos |
3152. | Nyírpilis | 91 |
3153. | Bódvalenke | 71 |
3154. | Abaújszolnok | 68 |
3155. | Tornanádaska | 51 |
3156. | Csenyéte | 50 |
„Szerintem ennél is több emberre jut egy autó nálunk” – mondja némi gondolkodás után a Vezessnek Kiss István, csenyétei polgármester. „Kevés a képzett ember itt, ezért még jogosítványa sincs sokaknak, nem hogy autója.”