A Boston Consulting Group (BCS) nemzetközi tanácsadó társaság összeállításában kiemelte, hogy Kína központi szerepe miatt az autógyártásban rendkívül gyors és mélyreható következményekkel jár a vírus terjedése.

A járvány gócpontjában, Hupej tartományban a többi között a Honda, a Nissan, a General Motors és a Renault üzemeltet gyárat helyi partnerekkel együttműködve. Valamennyi céget együttvéve 13 autógyár működik a tartományban. Ezekben tavaly 1,987 millió autót vagy egyéb – 6 tonnánál kisebb saját tömegű – gépjárművet gyártottak, ami a teljes kínai termelés 8 százaléka.

Hupej az autóipari beszállítók körében is kedvelt telephely, a tartományban az ágazat több mint 700 vállalata folytat termelést, főleg exportra.

A járvány miatt nemcsak Hupejben akadozik a gyártás. A BSC elemzése szerint a kínai autóipar több mint 60 százalékát sújtják közvetlenül a koronavírushoz köthető korlátozások, fennakadások.

A nemzetközileg összehangolt gyártási hálózatokat tekintve a kínai beszállítók kiemelten fontosak. Ezt jelzi, hogy egyedül a kormánykerekek exportja 5,6 milliárd dollárt (1740 milliárd forint) tett ki tavaly, a fékrendszereké pedig 5,5 milliárd dollárt.

A cégek ugyan rendelkeznek raktárkészletekkel – amelyek jellemzően 45 munkanapra elegendőek -, de a járvány elhúzódása világszerte súlyos ellátási nehézségekhez vezethet, és százmillió dolláros nagyságrendű bevételkiesést okozhat az ágazatban – áll az elemzésben.

A tüdőgyulladást okozó új koronavírus decemberben jelent meg a Hupej tartományi Vuhanban. Az ismert fertőzöttek száma Kínában meghaladja a 71 ezret, a halálos áldozatok száma 1700 felett van. Kínán kívül legkevesebb 240-en betegedtek meg.