Néhány évvel ezelőtt mutatta be a Rosenbauer tűzoltóautó-koncepcióját, a CFT-t, amelyet akkor még tisztán elektromos hajtással képzelt el a gyártó. A tervek szerint jövőre indulna a sorozatgyártása, azonban immáron hibrid hajtáslánccal. Az előszériás darabokból a Los Angeles-i Tűzoltóság (LAFD) már meg is rendelt egy darabot, azok után, hogy az osztrák gyártó tavaly év végén helyben demonstrálta a környezetbarát járművet.
A döntés nem véletlen hiszen, ha vannak helyek, ahol megértik, hogy az üvegházhatású gázok erőteljes kibocsátása egyenes utat jelent a légkör felmelegedéséhez, ezáltal az erdőtüzek keletkezéséhez, akkor azok között biztosan ott van Los Angeles. Az előző években a város és a térsége számos pusztító tűzzel volt kénytelen szembenézni. Tavaly a metropoliszt egyenesen körülölelte a tűzvész, ami miatt 57 ezer embert kellett evakuálni. A hollywoodi katasztrófafilmek bizonyos képsorait tehát testközelből tapasztalhatta meg a lakosság.
Így melegszik a Föld légköre
Az üvegházhatású gázok a légkörbe kerülve a melegházakhoz hasonlóan viselkednek. Elnyelik a Föld felszínéről visszaverődő napfényt, mintegy csapdába ejtik, és nem engedik, hogy távozzon az űrbe. Ezzel alapvetően nem lenne gond mert, ha nem léteznének az üvegházhatású gázok (vízgőz, szén-dioxid, metán, ózon), akkor 33 Celsius-fokkal lenne hidegebb a Földön. A problémát az okozza, hogy az elmúlt évtizedekben a légszennyezés miatt jelentős mértékben nőtt a légkör szén-dioxid-koncentrációja.
2019-ben rekordmértékű 415,26 ppm-et mértek a hawaii Mauna Loa obszervatórium műszerei májusban. Összehasonlításul, a létesítmény 1958-ban még csak 280 ppm-es értéket jegyzett fel szén-dioxidból. Az emelkedés következtében rekordmértékben nő a Föld átlaghőmérséklete: 2014-16 között például 0,43 Celsius fokos emelkedést regisztráltak.
A világ legnagyobb szén-dioxid-kibocsátójának Kína számít 12 454 711 kilotonnával, őt követi az USA közel fele akkora éves kibocsátási mennyiséggel. A harmadik helyet pedig az EU foglalja el globális összehasonlításban mintegy 4 702 090 kilotonnával. Forrás: Európai Parlament
Nyilván az, hogy most lesz egy tűzoltóautójuk, amit zöld árammal lehet tölteni és amit alapvetően leginkább elektromos módban lehet használni, egyelőre csak „csepp a tengerben” effektus. Azonban ha beválik, akár a teljes flottáját is ilyenre cserélhetik. Mindennek azért van jelentősége, mert a LAFD az egyik legnagyobb tűzoltóságnak számít az USA-ban mintegy 3500 alkalmazottal és 1300 tűzoltóautóval.
A CFT hajtásáról 350 kW teljesítményű elektromotor gondoskodik, a jármű mozgatásához szükséges energia tárolására pedig két, 100 kWh kapacitású lítiumion akkumulátor áll rendelkezésre. Teljes feltöltés esetén a tűzoltóautó két órán keresztül használható tisztán elektromos üzemmódban, ezt követően pedig automatikusan bekapcsol a hatótávnövelő szerepét betöltő 200 kW-os sorhatos BMW-dízelmotor, amely 15 perc alatt teljesen újratölti az akkumulátorcsomagot. Az energiatároló egységek gyorstöltéssel, valamint lassú töltéssel is újratölthetők.
A 7,6 méter hosszú, 2,36 méter széles és 3,06 méter magas tűzoltóautó fülkéjében nyolcan utazhatnak egyszerre. A jármű alapesetben 1135 literes víztartállyal készül, de szükség esetén akár kétszer ekkora is beszerelhető.
A hibrid tűzoltó iránt a San Francisco-i Menlo Park Fire District is érdeklődik, emellett Berlinben és Amszterdamban is tesztelni a fogják. A Los Angelesbe szánt változat Hollywoodban, a 82-es tűzoltóállomáson áll szolgálatba, így az ott élők akár azt is hihetik, hogy a jármű egy forgatásról szabadult el.
A CFT ára jelenleg 1,2 millió dollár, vagyis átszámítva 375 millió forintba kerül. Egyes számítások szerint ugyanakkor évente 185,4 ezer liter gázolaj takarítható meg vele, így a dízelesekhez képest jóval kisebb ökológiai lábnyommal rendelkezik.