A teljes paddockot sokkolta, amikor a barcelonai tesztelés csütörtöki napján Lewis Hamilton belső kamerás felvételein az látszott, hogy a hatszoros világbajnok a kormánykerék húzásával-tolásával a felfüggesztést állítgatja menet közben.
A Mercedesnél DAS-nak (dual-axis steering, kettős tengelyű kormányzás) keresztelt rendszer a mérnökök mellett a pilótákat is meglepte, a rivális versenyzők szerint furcsa, természetellenes érzés lehet a kormányt úgy mozgatni vezetés közben, mintha le akarna jönni – nincsenek egyedül, az autóversenyzői tapasztalatokkal rendelkező csapatfőnök, Toto Wolff is szkeptikus volt eredetileg.
#F1 #Mercedes latest trick on the straights: pulling steering wheel narrows front track width, decreases drag thus increases top speed 📹 pic.twitter.com/iDswRZuNr0
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) February 20, 2020
„Ez nem fog működni” – idézte fel a német Auto Motor und Sportnak első reakcióját Wolff. „A versenyző egyszerűen nem szeretné egyszerre húzni-tolni a kormányt és kormányozni.”
Miután a mérnökök elkészítették a rendszer prototípusát, Wolff maga ült be a brackley-i szimulátorba, hogy lássa, milyen is a DAS: „Meglepett, hogy milyen könnyű használni. Természetellenes mozdulat, de rövid úton jár, és úgyis csak az egyenesen csinálja a pilóta.”
A Mercedes technikai főnöke, James Allison csütörtökön Barcelonában azt mondta, az újítást a Nemzetközi Automobil Szövetséget (FIA) tájékoztatva fejlesztették ki, elvileg szabályos a dolog, ám a riválisok szerint értelmezés kérdése az egész.
Ha a felfüggesztés részeként tekintenek a DAS-ra, az autó (beállításainak) módosítását az időmérő kezdetétől tiltó ún. parc fermé-szabályok szerint illegális a rendszer.
„Nyilvánvalóan konzultáltak a Nikolas Tombazisszal és a stábjával az FIA-nál, és azt a választ kapták, hogy szabályosnak tekintik a rendszert. Ezzel egyetértek, azonban ott van a parc fermé problémája. A kérdés az, hogy a kormányzás vagy a felfüggesztés része a DAS – különböző szabályok vonatkoznak rájuk” – mondta a Motorsport.comnak a Renault sportigazgatója, Alan Permane.
A puding próbája az evés, ahogy az angolok mondják, így a DAS szabályosságát illető kérdésekre – már ha a Mercedes a versenyhétvégén is használni akarja majd – Melbourne-ben kaphatunk válaszokat, legkorábban a műszaki ellenőrzést és átvételt követően, vagy akkor, ha az időmérő vagy a futam után valamelyik rivális óvással él az FIA-nál.