Nem a Takata légzsákmalőr volt az autóipar első monstre visszahívási botránya. A Toyota az évszázad első évtizedében összességében másfél milliárd dolláros kártérítést volt kénytelen kifizetni abban az összetett „véletlen gyorsítás” ügyben, amelyben a padlószőnyegektől kezdve a hibás programozású motorvezérlésig számtalan potenciális felelőst találtak, ugyanakkor több esetben kiderült: vezetői hiba okozta a balesetet.

Mindez hatványozottan érzékenyítette a Toyotát a téves pedálhasználatok iránt, ezért a vállalat kifejlesztette és még az idén piacra dobja azt a technológiát, amelyben mesterséges intelligencia dönti el, hogy szándékosan vagy véletlenül lépett-e a gázpedálra a vezető.

A cég 2012-ben bemutatott, első ilyen célú technológiája radart alkalmazott, 2018-ra pedig kifejlesztettek egy olyan megoldást, amelyet akár utólag is be lehet építeni egyes típusokban.

A mostani rendszer mindkettőnél fejlettebb: nem csak akkor működik ugyanis, ha szenzoraik akadályt észlelnek a jármű előtt vagy mögött, hanem eleve meggátolja az olyan gyorsítási kezdeményezéseket, amelyeknek rossz vége volna.

A mesterséges intelligencián alapuló rendszer fejlesztése során a vállalat szakemberei elsőként is olyan ténylegesen megtörtént baleseteket elemeztek ki, amelyeket igazoltan a nem megfelelő pedálkezelés váltott ki. Ezeknek a helyzeteknek a jellemzőit aztán összevetették a Toyota hálózatba kapcsolt járműveiből beérkező, hatalmas adatmennyiséggel. Miután a mérnökök kiszűrték a váratlan, ám indokolt gyorsításokat, képesek voltak meghatározni a téves pedálhasználat körülményeit, majd ez alapján megalkották azt a biztonsági szabályozó rendszert, amely akadályok híján is meggátolta a kiszámíthatatlan kimenetelű gázadást.

A Toyota megosztja az autóiparral az új, intelligens gázszabályozó rendszer alapelveit, így jóval gyorsabban és költséghatékonyan terjedhet el világszerte ez a fontos életmentő megoldás.