A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) múlt pénteken kora este egy rövid közleményben adta hírül, hogy lezárták a Ferrari 2019-es, szabálytalannak vélt erőforrását illető vizsgálatukat, az eredmény egy, a szervezet és a maranellói gárda közötti bizalmas megegyezés lett.
A titkos alku természetesen felháborította a riválisokat, szerdára a hét nem Ferrari-kötődésű csapat (az Alpha Tauri, a McLaren, a Mercedes, a Racing Point, a Red Bull Racing, a Renault és a Williams) közös nyílt levélben követelte a részletek nyilvánosságra hozatalát.
Az FIA csütörtökön újabb közleménnyel reagált, amelyben hangsúlyozták, hogy bár gyanúsnak találták a Ferrari erőforrását, teljes bizonyossággal nem tudták megállapítani a szabálytalankodást, ezért a hosszas, költséges és bizonytalan kimenetelő jogi eljárás helyett – a szervezet szabályaival összhangban – döntöttek a bizalmas tartalmú megegyezés mellett.
A Red Bull motorsportfőnöke, Helmut Marko már elmondta a magáét, de nem ő az egyetlen elégedetlenkedő, a Renault F1-es főnökét, Cyril Abiteboult sem elégítette ki az FIA magyarázata.
„Mi azt szeretnénk, ha az FIA és az F1 a sportág jó hírének fenntartására tisztázná ezt az ügyet, hogy lapozhassunk. Mi szeretnénk továbblépni, de ehhez bizonyosság kell. Kiadtunk egy közös közleményt, az FIA pedig reagált, ez már önmagában bizonyítja, hogy a magyarázatuk nem volt tiszta, hiszen amúgy nem válaszoltak volna. De igazi választ továbbra sem kaptunk, szóval újra konzultálunk majd a másik hat csapattal” – magyarázta az Autocar magazinnak a francia.
„Fontos, hogy megtudjuk, mi vezetett a döntéshez. Mi nem feltétlenül a vizsgálat eredményének megváltoztatását szeretnénk, de tudni akarjuk, hogy mások számára is nyitva áll-e az ilyen alku lehetősége” – folytatta.
A Forma-1-et az amerikai Liberty Media 2017 eleji érkezéséig három és fél évtizeden keresztül irányító Bernie Ecclestone is megszólalt, szerinte jogi lépések, pereskedés nélkül nem rendezhető az ügy.
„A csapatoknak perbe kell fogniuk az FIA-t. Dollármilliókról van szó, ami szerintem nekik járna. Ha a Ferrari tényleg ártatlan volt, miért nem hozták nyilvánosságra a Jean Todttal kötött megegyezést? Nekem ez már önmagában beismerésnek látszik” – nyilatkozta az F1 Insidernek.
„Nekem is sokszor kellett tűzoltást végeznem, de az én időmben mindig sikerült valami megoldást találni a csapatokkal és az FIA-val. Ebben az esetben ehhez már túl késő” – tette hozzá a 89 éves üzletember.