A Közúti Fuvarozók Nemzetközi Egyesületének (IRU) legfrissebb kutatása szerint idén Európában 13 százalékkal nőhet a sofőrhiány. A szervezet a felmérését a kis- és közepes áruszállítással foglalkozó cégek, valamint logisztikai vállalatok körében végezte. Eszerint kontinensünkön a kereskedelmi áruszállításban dolgozó sofőrhiány a tavalyi 23 százalékról 36 százalékra nőhet ebben az esztendőben. 

Az IRU felmérése szerint a problémának leginkább Románia és Lengyelország van kitéve. A lengyeleknél jelenleg 22 százalékos a sofőrhiány, de idén ez 15 százalékkal nőhet, keleti szomszédunknál pedig elérheti a 62 százalékot a hivatásos gépjárművezetők hiánya. Romániát az ágazatra jellemző sofőrhiány mellett a kivándorlás is sújtja, statisztikai adatok szerint ugyanis az elmúlt 10 évben 3,4 millió ember hagyta el az országot. 

Érdekesség, hogy a problémák ellenére pont ez az a két ország, ahol a legalacsonyabb (2%) a női sofőrök aránya a szakmában. A hölgyeket leginkább a nehéz munkakörülmények, a zárt és biztonságos kamionparkolók hiánya, valamint a jelentős, otthontól távol töltött idő tartja vissza ettől a munkától. Szintén problémát jelent még, hogy a szakma kevésbé vonzó a fiatalok számára. Lengyelországban a kamionsofőrök 11 százaléka fiatalabb 25 évnél, míg Romániában a hivatásos gépjárművezetők átlagéletkora 41 év. Igaz, ez a két ország valamelyest jobban áll az európai átlagnál (7% és 45 év). 

„Annak érdekében, hogy több nő és fiatal válassza ezt a szakmát, fontos megtenni azokat a lépéseket, amelyekkel érdemben javíthatók a munkakörülmények. Mindamellett arra is szükség van, hogy az állam nagyobb szerepet vállaljon a fiatalok képzése terén, hogy leküzdhessék a szükséges tanfolyamok és képesítések megszerzésével járó magas költségeket” – hívta fel a figyelmet Jan Buczek, a Lengyel Nemzetközi Árufuvarozók Szövetségének (ZMPD) elnöke. Hozzátette: szükség van egyes szabályok megváltoztatására is, mivel jelenleg csak 21 éves kora után dolgozhat egy hivatásos teherautó-vezető. Mire elérik ezt a kort, sokan már más szakmákban kötnek ki a szakember szerint. 

A minimum életkor 21-ről 18 évre történő csökkentését és egységesítését szorgalmazza az IRU is. A szakmai szervezet mindamellett 60 millió eurós uniós forrást különített el biztonságos kamionparkolók létesítésére és fejlesztésére (SSTPAs). Emellett életre hívta a Woman in Transport Talks fórumot, amelynek célja, hogy több nő kapjon kedvet a hivatásos gépjárművezetéshez.