Röviden – Peugeot 2008 | |
---|---|
Mi ez? | Kis méretű szabadidő-autó Peugeot-emblémával az orrán |
Mit tud? | Divatos külső mellett nagyon korrekt, minőségi belteret kínál |
Mibe kerül? | A típus alapára 6 190 000 forinttól indul, de mindenre automatikusan adnak 300 vagy 600 ezer forintnyi kedvezményt is |
Kinek jó? | Aki divatos, kis méretű, praktikus szabadidő-autót venne, nézzen meg egy 2008-ast! |
A 2019 év végén lezajlott nemzetközi bemutató után idehaza, Szőke Gábor Miklós szobrászművész a volt Csepel Művek területén található stúdiójában, műhelyében, vagy nem is tudom minek nevezzemjében is megnézhettük az új Peugeot 2008-ast. Majd el is vihettük egy rövid körre a környék hitványabbnál hitványabb útjaira, megnézni, mit is tud az Év Autójával közös – CMP, vagy Common Modular Platform – alapra épített, roppant izgalmas külsejű apró szabadidő-autó.
Külső
Kívülről roppant átverős a Peugeot 2008-as, hiszen sokkal nagyobbnak tűnik, mint amilyen valójában. Az autó annak ellenére nagynak látszik, hogy csupán 4,3 méter hosszú, 1770 mm széles, 1550 mm magas, és méreteihez képest elképesztően hosszú, 2605 mm-es a tengelytávja. Kasztnija a korábbi 2008-aséhoz képest 14 centimétert nőtt hosszában, 16 centit széltében – tükröknél mérve – mindezt azonos magasság mellett, tömege viszont csak 37 kilogrammal lett több. Csomagtartója is érezhetően nagyobbra nőtt, itt 50 litert kapnak pluszba a vásárlók, így jön ki a jelenlegi 405 literes adat, amihez még hozzá lehet csapni az utastérben lévő különféle rekeszek 29 literjét is.
Formáját szemből a tekintélyes méretű és domináns megjelenésű hűtőmaszk határozza meg, a lebegőnek nevezett hűtőráccsal, de hasonlóan látványosak a függőleges LED-es lámpák fénycsíkjai is. Oldalról a szabadidő-autóknál kötelező dizájnelem, a műanyag küszöb- kerékívborítás és az ajtókba préselt háromszögminták teszik érdekessé a kasztnit. Hátul megismétlődnek a függőleges fénycsíkok, van még fekete betét, csinosan betűzött Peugeot felirattal, és a jobban felszerelt változatok dupla, ezüst kipufogót is kapnak.
Belső
Bentről a Peugeot i-Cockpit megoldása fogadja itt is a vezetőt, aminek a magasra telepített műszercsoport, illetve az ölbe vett, kicsike, alul-fölül lapított kormány a lényege. Így nem kell átkukucskálni a kormány lyukain, hogy leolvassuk a műszereket, és maga a kormány is lehet sokkal apróbb. Az elrendezés amúgy elég jól működik, szokatlan ugyan, de hamar hozzá lehet idomulni. Olyannyira, hogy utána „rendes” autóba ülve csak értetlenül bámuljuk a szekérkeréknyi karikát az orrunk előtt: minek ez ide?
A berendezés roppant korrekt – jó, nem egy fapados, hanem egy extra, GT felszereltségű példányt vittünk magunkkal – a felhasznált anyagok szépek, kellemes tapintásúak, és a dizájn is egész merész, a digitális, 3D-s műszerfaltól kezdve a billentyűs kapcsolósoron át a hangulatvilágításig. A látvány mellett praktikus is a 2008-as belseje, van benne hely 190 centis magasságig mindkét üléssorban, még üvegtetővel is.
Sokat segít a napi használatban a számtalan USB-csatlakozó, melyek között C típusú is van már, de a kihajtható, egyszerű telefontartó is klassz, amire nem is értem, más gyártók miért nem gondoltak még. Csomagtartója az átlagnál okosabb, padlója kétszintes, ami pakolás közben felnyitva is egyszerűen rögzíthető. Alapból 405 literes a csomagtartó, a hátsó ülések lehajtása után ez 1467 litere is feltornázható.
Technika
Az új Peugeot 2008-as motorválasztéka egész széles, van belőle benzines, dízel, és elektromos is, bár az összes benzines az 1199 köbcentis, míg az összes dízel az 1499 köbcentis alapmotorra épül, amelyek csak teljesítményükben különböznek egymástól. Az 1,2-es, háromhengeres benzinesből 100, 130 és 155 lóerős változat is elérhető, dízelből 100 és 130 lóerős van az árlistán, az elektromos hajtású pedig 136 lóerős, bár ezt elegánsabb lenne már 100 kW-nak írni. Ennek nyomatéka 260 Nm, és az 50 kWh-s akksicsomag feltöltésével 310 kilométeres hatótávval lehet számolni. Váltóból hatfokozatú kézi és nyolcfokozatú Aisin váltó párosítható a legerősebb dízelhez, illetve a 130 és 155 lóerős benzinesekhez.
Vezetés
Az igen kurtára sikerült, főleg fényképezésről és a koronavírustól való rettegésről szóló tesztkör alatt sok minden nem derült ki az autóról, egyedül az utálatos, hosszú nyomást kívánó motorindítás ragadt meg, de azt az utóbbi időkben minden Peugeot-ban és sajnos már néhány Opelben is a pokolba kívántam. A Peugeot-féle i-Cockpit ebben az autóban is nagyon klassz dolog, sokkal tágasabbnak, szellősebbnek érződik így az autó. Vezetés közben a sportos GT verzió egész agilis darab, hiába aránylag magasépítésű, az öles, csepeli tankcsapdák között lavírozva sem igazán dülöngélt. A 155 lóerő viszont túlzottan izgágává teszi az a 2008-ast, pláne, hogy ehhez a motorhoz nyolcfokozatú automatikus váltó is jár. Mással sajnos nem is rendelhető.
Akit részletesebben is érdekel, hogyan viselkedik menet közben a 2008-as, az olvassa el Csepreghy Dániel beszámolóját a nemzetközi bemutatóról, ahol többféle modellel is autózhattak a kollégák, és több idejük volt a vezetésre is:
Költségek
Ami viszont nincs benne a fenti anyagban, az az aktuális haza árlista, amiben már az elektromos változatok árai és a márkánál szokásos kötelező árengedmények is szerepelnek.
Az aktuális Peugeot 2008 árlista így néz ki:
Felszereltség | Motor | Listaár (kedvezmény mértéke) |
Active | 1.2 Puretech – 100 LE | 6 190 000 (600 000 Ft) |
Active | 1.2 Puretech – 130 LE | 6 540 000 (300 000 Ft) |
Active | 1.2 Puretech EAT8 – 130 LE | 7 190 000 (300 000 Ft) |
Active | 1.5 BlueHDI – 100 LE | 6 690 000 (600 000 Ft) |
Allure | 1.2 Puretech – 100 LE | 6 990 000 (300 000 Ft) |
Allure | 1.2 Puretech – 130 LE | 7 340 000 (300 000 Ft) |
Allure | 1.2 Puretech EAT8 – 130 LE | 7 990 000 (300 000 Ft) |
Allure | 1.5 BlueHDI – 100 LE | 7 490 000 (600 000 Ft) |
Allure | 1.5 BlueHDI EAT8 – 130 LE | 8 490 000 (600 000 Ft) |
GT Line | 1.2 PureTech 130 LE | 8 040 000 (300 000 Ft) |
GT Line | 1.2 PureTech EAT8 – 130 LE | 8 690 000 (300 000 Ft) |
GT Line | 1.5 BlueHDI – 100 LE | 8 190 000 (600 000 Ft) |
GT Line | 1.5 BlueHDI EAT8 – 130 LE | 9 190 000 (600 000 Ft) |
GT | 1.2 PureTech EAT8 – 155 LE | 10 540 000 (300 000 Ft) |
Az elektromos 2008-as árlistája pedig így fest:
Active | 100 kW (136 LE) | 12 190 000 | kedvezményes ár: 11 590 000 Ft |
Allure | 100 kW (136 LE) | 12 790 000 | kedvezményes ár: 12 190 000 Ft |
GT Line | 100 kW (136 LE) | 13 440 000 | kedvezményes ár: 12 840 000 Ft |
GT | 100 kW (136 LE) | 14 440 000 | kedvezményes ár: 12 840 000 Ft |
Értékelés
Az új Peugeot 2008-as kívül-belül erős dizájnú, a kategória átlagánál igényesebb kivitelezésű, itt-ott kifejezetten jó ötletekkel megtömött autó. Az aránylag széles – bár két alapmotorra épülő – teljesítmény-kínálatból pedig mindenki megtalálhatja magának a megfelelő 2008-ast, akár hosszú távú autópályás utakra, akár városi ingázásra kívánja majd használni az autóját.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|