Röviden – Volvo XC60 T8 Polestar Engineered | |
---|---|
Mi ez? | A Volvo prémium középkategóriás szabadidő-autójának hibrid csúcsmodellje rengeteg lóerővel, manuálisan állítható futóművel, összkerékhajtással |
Mit tud? | Elegánsan hang nélkül közlekedni a villanymotorral. És őrült tempóban tépni az autópályán, amiből alig érezni valamit. |
Mibe kerül? | 24 435 000 forintba, ez majdnem 3 millióval több, mint a 390 lóerős R-Design kivitel |
Kinek jó? | Aki valami olyasmire vágyik, amit a többség értelmetlennek talál |
Önmagában is számtalan kérdést vet fel egy 405 lóerőre izmosított szabadidő-autó létezése, de az XC60 Polestar Engineered megoldásai további kérdéseket indukálnak bennünk, a válaszok pedig sűrű homályba burkolóznak. Az élvezeti értéket ez nem feltétlenül érinti egy autónál, épp ellenkezőleg, emelheti is. Képzeljen el mindenki egy mérnöki precizitással kigondolt tárgyat, amit gyönyörű anyagokból raktak össze, gondosan ügyelve minden részletre, és természetesen baromi drágán adják. Az XC 60 Polestar valami ilyesmi. Birtoklása felemelő örömet okozhat, de ezzel együtt tényleg semmi szükség nincs rá. De milyen autó valójában?
Külső
A Volvo XC60-as alaphelyzetben is jóvágású figura, a Polestar tuning csak tovább finomít a megjelenésén. Szemből nem erős a különbség, a hűtőrács körüli fekete keret az alu helyett, és a fehér alapú emblémán a diszkrét fekete jelzés az ismertetőjel. Finom kis részletek, de ettől sokkal inkább szemet szúr az arany színűre festett biztonsági öv a szélvédő mögött, főként, ha használják is azokat.
Oldalról nyoma sincs a finom eltéréseknek. A 4,69 méteres SUV óriási, egyedi felnikkel (alaphelyzetben 21, felárért 22 colos) érkezik, mögöttük pedig hatalmas, arany színűre fényezett hatdugattyús (Akebono márkájú) féknyergekkel ordítja bele a világba, ez bizony a sportverzió! A hátsó nézet ezek mellett megint csak szolid fekete kipufogóvégződéseivel.
Az összhatás sportosan elegáns, mondhatni kecses. Nem úgy fest, mint egy testépítő, akinek épp szétpattanni készül az ing a mellkasán. Továbbra is az egyik legigényesebb megjelenésű modell a kategóriában.
Belső
Az XC60 sajátos stílusú utastere még inkább szerethető, a német konkurensektől alapvetően eltérő megjelenése miatt. Minőségbeli kétely fel sem merülhet bennünk, és ez nem a Polestar kivitel erénye, az alap XC60-as is tudja, szerencsére. Ez a kivitel gazdagon felszerelt ugyan, de az öv színét leszámítva bajban lennénk, ha egyedi ismertetőjegyet kellene mondanunk.
A műszerfal nagyon hasonlít a többi Volvo modellére. A középkonzolon az álló formátumú kijelzőről kell majdnem mindent vezérelni, a hangrendszer néhány fizikai gombján felül nem találunk mást. Ez nehézkessé is tehetné a kezelést, de a Volvo esetében mégsem az. Az érintőfelület gyorsan reagál, így az olyan minden nap állításra szoruló funkciók, mint a klíma vagy az ülésfűtés is könnyen megy. A többi funkció elérése nem mindig ilyen egyértelmű, igényel némi megszokást, tabletet gyakran forgatók előnyben.
A kormány mögötti digitális műszerfal kezelése a kormányon található gombokkal viszonylag egyszerű, az értékek könnyen leolvashatók róla. A motort itt is egy forgókapcsoló elforgatásával lehet életre kelteni, ahogy a többi modellben, a különbség, hogy itt nem halljuk azt, mert alaphelyzetben csak a villanymotor ébred.
Kényelem szempontjából sem kíván jelentős kompromisszumot a Polestar kivitel, legalábbis nem az utastér miatt. Szerencsére nem kell kemény és szűkös kagylóülésekben szenvednünk, helyette nagyon kényelmesen utazhatunk hosszú órákon keresztül is. A hátsó lábtér a második sorban is megjárja, a fejteret a panorámatető sem csökkenti annyira, hogy az zavaró legyen. Az 468 literes csomagtérnél ritkán van szükség nagyobbra, és a hátsó támlák a csomagtérből is dönthetők gombnyomásra.
Technika
Az XC60 hajtáslánca sok újdonságot nem tartalmaz, az XC60 T8 Twin Engine megoldásával megegyezik. A Polestar Engineered verzió szinte ugyanazt tudja, leszámítva a 15 lóerővel erősebb és 30 newtonméterrel gazdagabb kétliteres, turbóval és a kompresszorral erősített benzinmotort. A 87 lóerős villanymotor és a 11,6 kWh-s akkumulátor változatlan.
A végeredmény 405 lóerő és 670 Nm, míg a sima T8 esetében 390 lóerő és 640 Nm a két számadat. Ezek mind a komplett rendszerre vonatkoznak. A Polestar esetében a benzines 318 lóerejéhez és 430 newtonméterére segít még rá a villanymotor, pontosabban kettő. A fontosabbik a hátsó tengelyen helyezkedik el, és teszi négykerékhajtásúvá a Volvót úgy, hogy semmilyen mechanikus kapcsolat nincs a két tengely között
Az erősített hajtáslánc 5,4 másodperc alatt gyorsítja az autót százra, ez egyetlen tizedes javulást jelent egyébként. A végsebesség 230 km/órában limitált mindkét esetben.
A Polestar verzió lényege tehát nem itt, hanem az izmosabb fékrendszerben, és főként a spéci futóműben keresendő. Utóbbi legfontosabb eleme a lengéscsillapító, amit az Öhlins gyárt – ez a cég az egyik legjobban csengő név a sportos lengéscsillapítók piacán. Ezek után kicsit sem meglepő, hogy állítható a csillapítás keménysége, az viszont annál inkább, hogy mindezt manuálisan kell megtenni. A motortérben és az emelőn…
Vezetés
Az XC60 Polestar saját tömege 2215 kilogramm, ami az autó méretéhez és technikájához mérten is soknak számít. Egyértelmű, hogy soha az életben, senki nem fog vele versenypályára menni, egyszerűen nem oda való. Nagy is, nehéz is, nincs sebességérzet sem, sőt a kormányzás sem igazán pontos. Az Öhlins futómű tehát abszolút életidegen ebben a környezetben, de kétségkívül jól néz ki, amit az első toronymerevítő látványa tovább fokoz.
Az állítható lengéscsillapítók tuning körökben ugyan rendkívül népszerűnek számítanak, de főleg addig szeretne az ember egy hasonlót, amíg nem tesz szert egyre. Használat közbe rájön, hogy túl kemény a mindennapi használatra, és hogy nem is olyan egyszerű beállítani – hőmérséklettől, gumikopástól és egy sor másik tényezőtől is függ, hogy melyiket hova kell tekerni, és ez egy idő után piszok unalmassá válik.
A jó hír, hogy a Volvóban nem kell állandóan állítgatni majd, mert nem az a cél, hogy az óvoda és a közért közötti szakaszon faragjon egytizedet a tulajdonos. Örömteli az is, hogy nem rázza le a vesénket sem, bár a 21 colos kerékmérettel azért ne számítsunk igazán kényelmes rugózásra. Az XC 60 feszes minden beállításban, csak igényes összeszerelése miatt van, hogy ez nem nyilvánul meg nyiszogásban vagy zörgésben. Az viszont abszolút nonszensz, hogy a hátsó lengéscsillapítók állítása nem is kivitelezhető addig, amíg fent van a hátsó kerék.
Indításnál mindig a villanymotor indul elsőként, amivel hangtalanul suhanhatunk ki bárhonnan, és felvehetjük a város ritmusát is anélkül, hogy beindulna a benzines. Amennyiben még is becsatlakozik, azt a bemelegedésig még érezni egy kicsit a négyhengeres egyenetlenebb járása miatt, kicsivel később ez már észrevétlenül megy.
Tisztán elektromos módban 47 kilométeres hatótávolságot ad meg a gyártó városi környezetben, és ez közel tartható is. Ezzel összehozhatóak olyan napok a városban, amikor tényleg egyszer sem indul el a villanymotor, és ez a Polestart leginkább értékelhető tulajdonsága. Hiába a temérdek lóerő, a jó kigyorsító képesség, érzelmet kiváltó hangok, kezes viselkedés nélkül ennek nem sok értelme van, ahogyan egy SUV-val száguldozásnak se sok.
Az viszont, hogy 10,5 literből kijött a leginkább belvárosi szakaszokat tartalmazó fogyasztás, az több mint lenyűgöző. Mindezt úgy, hogy többször a benzines motor gombnyomásra aktiválható töltőfunkcióját használtuk – ami a legtöbb konkurensben nem is lehetséges – mivel ez egy igen pazarló módja a töltésnek. Otthoni hálózatról nagyjából 3 óra tölthető fel az akkumulátor, gyorstöltési lehetőséget nem támogat ez a technika.
Költségek
A Volvo XC60 Polestar felszereltségi szint az R-Design szint felett is majdnem pontosan 3 millió forinttal drágább, alapáron 24 345 000 forintot kell fizetni érte. Hogy mi jár ennyiért? A megnövelt teljesítmény, a nagyobb fék, az Öhlins futómű, egy Harman Kardon hifi, az aranyszínű biztonsági öv, ülés- és kormányfűtés, és még néhány apróság. Hogy megér-e ennyit, döntse el mindenki maga, de az nyilvánvaló, hogy a plusz teljesítmény, vagy a sportos élményekért cserébe nem érdemes a drága Polstar mellett dönteni. A sportosabban vezethető konkurensekkel szemben viszont biztos, hogy rengeteget spórolunk majd a fogyasztáson
A Volvo XC60 Polestar és néhány vetélytársa – Listaár, forint
A Volvo XC60 Polestar és néhány vetélytársa – Listaár, forint | |
---|---|
Volvo XC60 Polestar Engineered (405 LE) | 24 435 000 |
Mercedes-Benz GLC AMG 43 S 4Matic+ (390 LE) | 21 473 160 |
BMW X3 M40i (360 LE) | 20 800 000 |
Értékelés
Az Polestar által felpiszkált Volvo XC60-as különleges megoldásait még sportos beállítottsággal is nehéz értékelni, német konkurensei hasonló teljesítménnyel jóval dinamikusabb haladást tesznek lehetővé, nem is érdemes azokhoz hasonlítani.
Az XC60-ast leginkább szerethető tulajdonsága, hogy tíz liter alatt is eljár városban, és ha kell, pillanatok alatt kétszázzal is verethetünk vele a német autópálya belső sávjában. Fura egy szerzet…
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|