A volán mögött ülve az út után a legtöbbet a kilométerórára pillantunk rá. Szinte állandó társunk lesz a látvány, hol áll a mutató, milyen gyorsan szalad a számok között, ez alapvető jellemzője a ma ismert autóvezetésnek. 

Aki sok autóban ül, az a különbségeket is észreveszi, még a gyorsulás élményét is befolyásolja a számok elrendezése, illetve a skálázás. Nem mindegy, hogy egy 180 km/óráig írt műszeren szalad végig a mutató, vagy a 240-esen vánszorog. 

Emellett ott vannak még az apró kis jelölések. A két vörös vonal, aminek küldetése igen egyszerű és könnyen érthető. A 30 és 50 kilométer/óránál elhelyezett jelzések két fontos sebességhatárt jelölnek: az európai országokban a lakóövezetekre, illetve lakott területekre jellemző legnagyobb megengedett sebességet. 

Következetesen a Volkswagen autóiban láthatjuk ezt, náluk szinte minden modellben megtalálható a két vörös jelzés, még a digitális kijelzőkön is. 

Ezt jelentik a sebességmérő órák apró jelölései 1

Egy Audi A1 digitális műszerfala, amin csak a páros számokat tüntették fel a sebességmérőn, de a 30-50 vörössel jelölt

Ellenben a japán gyártók nem maszatolnak ilyesmivel, szinte kivétel nélkül nem használnak semmilyen jelölést.

Ezt jelentik a sebességmérő órák apró jelölései 2

Egy Mazda MX-5 műszerfala, láthatóan nem a sebesség van a középpontban. (Pedig de, csak nem úgy)

 A németeknél sem egységes a kép, a Mercedesnél ugyanúgy alkalmazzák a két vörös jelzést, mint a Volkswagen esetén, viszont a BMW már nem követi a konkurensek példáját.

Ezt jelentik a sebességmérő órák apró jelölései 3

A BMW X2 M35i jelöletlen műszerfala

Ezt jelentik a sebességmérő órák apró jelölései 4

A Mercedes alkalmazza még a két vörös jelölést

Ha már Mercedes: öregebb típusoknál feltűnhet, hogy vörös vonalak helyett narancssárga sávok tarkítják a sebességmérőt. Ezek nem a maximális sebességhatárra figyelmeztetik a sofőrt, hanem a váltókezelésre. 

Ezt jelentik a sebességmérő órák apró jelölései 5

Egy Mercedes-Benz SLC a hetvenes évek végéről. Az 50-60 közötti sáv itt is a lakott terület megengedett sebességére figyelmeztet, a másik két jelölés viszont római szám, I-II, ezek a háromsebességes automata kezelésére figyelmeztetnek. Esetünkben a visszaváltás a lényeg, és nem a felváltás, az adott vonaltól nem szabad visszakapcsolni a római számmal jelölt fokozatba, tehát 110-ig tart az egyes, és igen, 180-ig a második fokozat, vagyis 180 felett harmadikból már ártalmas visszarántani kettesbe.

A jó öreg Zsiguli esetén is hasonló a helyzet, a vörös vonalak a sebességhatárokat jelzik, mert ezekben a típusokban még opcióként sem volt elérhető a fordulatszámmérő.

Ezt jelentik a sebességmérő órák apró jelölései 6