A koronavírus miatt az Európai Unióban a nemzetközi személyszállítás masszív veszteségeket fog elkönyvelni legyen szó annak légi, vasúti, közúti, vagy vízi formájáról. Ennek hátterében a sorozatos határlezárások állnak, emellett egyre többen mondják vissza korábban lefoglalt nyaralásaikat és utazásaikat is.
A szolgáltatók emiatt rengeteg nemzetközi járatot törölnek és sok utasban ilyenkor merül fel a kérdés, hogy mi lesz az előre befizetett pénzzel? Az Európai Bizottság szerdán kiadott egy angol nyelvű állásfoglalást arra vonatkozóan, hogyan kell eljárni ilyen esetekben, függetlenül attól, hogy milyen közlekedési formáról van szó.
Ebben az egyik legfontosabb pont, hogy az utasoknak járattörlés esetén joguk van dönteni arról, hogy újrafoglalást vagy pénz visszatérítést kérnek az előre megvásárolt jegyekkel kapcsolatban. Az újrafoglalás lehetősége ugyanakkor jelenleg meglehetősen bizonytalan, hiszen a legtöbb uniós ország azért zárta le a határait, hogy megállítsa a vírus terjedését.
„Ha viszont egy utas dönt foglalásának törléséről, akkor a jegy fajtájától függ, hogy az teljes egészében, vagy részben visszatéríthető-e. A szolgáltató ilyen esetekben azt is felajánlhatja, hogy a megvásárolt jegy értékével megegyező, később felhasználható vouchert biztosít az utas számára” – hívta fel a figyelmet Adina Vălean, az EU közlekedésügyi biztosa. Az Európai Bizottság ugyanakkor felhívja a figyelmet, hogy a szolgáltatóknak nem szabad összekeverniük a két esetet, azaz járattörlés esetén nem ajánlhatnak fel kizárólag vouchert a pénz visszatérítés, vagy az újrafoglalás lehetősége helyett. Igaz, egyes országokban születtek olyan rendelkezések amelyik egyik, vagy másik kompenzációs módot írják elő kötelező érvénnyel.
A Volánbusz visszatérít
A Volánbusz a már megvásárolt utazási igazolványok árát bizonyos esetekben kezelési költség levonása nélkül visszatéríti a koronavírus-járványra, a kormány által kihirdetett veszélyhelyzetre való tekintettel. Az utasok a koronavírussal kapcsolatos kormányzati rendelkezések hatásaira hivatkozva meghatározott feltételek mellett kérhetik a jegyek, bérletek árának visszatérítését. A helyközi elővételi menetjegyek visszaváltása a rajtuk szereplő indulási idő vagy érvényességi idő előtt kérhető e-mailben vagy személyesen, a társaság pénztáraiban.
A kiemelten kedvezményes, március 13. előtt megváltott helyközi, április havi vagy április első félhavi bérlet március 31-én 24.00 óráig jelzett igény esetén váltható vissza kezelési költség nélkül. A március 16. előtti érvényességű, és a benyújtáskor még legalább 15 napig érvényes, kiemelten kedvezményes helyközi, 30 napos bérletek árának 50 százalékát térítik vissza kezelési költség levonása nélkül, amennyiben az utas e-mailben vagy valamelyik pénztárban jelzi visszaváltási igényét.
A teljes árú bérletek visszaváltása egyedi elbírálás alapján történik. A menetdíj- és bérletvisszatérítési igény a rendkívüli helyzetre való tekintettel nemcsak a vásárlás helyén, hanem bármelyik Volánbusz pénztárban benyújtható egy kérelem kitöltésével. A visszatérítés ebben az esetben utólag történik átutalással vagy postázással, 30 napon belül – tájékoztatott a Volánbusz.
„Az Európai Bizottság frissen kiadott irányelve világos jogi állásfoglalást tartalmaz az Európai Unióban utazók számára az utasjogok megfelelő érvényesítése érdekében. Folyamatosan nyomon követjük a változó helyzetet és, ha szükséges, akkor további lépéseket teszünk az ügy érdekében” – tette hozzá Adina Vălean.