A felmentés alapján a 2020. március 21. és április 19. között időszakban nőnek a teherautó- és buszsofőrök számára előírt maximális vezetési- és csökkennek a minimális pihenőidők. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium az MTI-hez pénteken eljuttatott közleményében rámutat: az általában érvényes előírások betartását a határokon jellemző torlódások miatt kialakult várakozások súlyosan megnehezítik, sok esetben ellehetetlenítik. Járványügyi szempontból is fontos, hogy a hazánkon nemzetközi forgalomban áthaladó tehergépjárművek mielőbb elhagyhassák az ország területét.

A közösségi rendelet szerint a tagállamoknak legfeljebb 30 napos időtartamban van lehetőségük a felmentésre. Ennek megfelelően Magyarországon 2020. március 21. és április 19. között a napi vezetési idő 9 óráról 11 órára, a heti vezetési idő 56 óráról 65 órára, a kétheti vezetési idő 90 óráról 105 órára, a 45 perces szünet kötelező kivételének gyakorisága 4,5 óráról 5,5 órára emelkedik.

Ezzel egyidejűleg a napi pihenőidő 11 óráról 9 órára, a normál heti pihenőidő 45 óráról 24 órára csökken. A heti pihenőidőt a megelőző heti pihenőidő végétől számított nem hat, hanem hét 24 órás időszak után kell megkezdeni.

Az ellátásbiztonság erősítése érdekében az Innovációs és Technológiai Minisztérium korábban felfüggesztette a nehéz tehergépkocsik hétvégi forgalomkorlátozását. A visszavonásig érvényes intézkedés lehetővé teszi, hogy a hazai vállalkozások rugalmasabban szervezhessék meg belföldi fuvarozási feladataikat. A lépést kezdeményező kiskereskedelmi szektor cégei így gördülékenyebben gondoskodhatnak az üzletek készleteinek feltöltéséről, a vásárlói igények kiszolgálásáról – közölte az ITM.