Egy új kutatás szerint az autógumik akár ezerszer is károsabbak lehetnek a környezetre, mint a kipufogógázok. Az Emission Analytics tanulmánya rávilágított arra, hogy az elkopó abroncsok után hátramaradt aprócska részecskék egyre nagyobb problémát jelentenek.

A helyzetet a jelenlegi autóipari trendek sem könnyítik meg: a manapság igen népszerű szabadidőjárművek, valamint az akkumulátorok miatt nehezebbé váló elektromos autók is nagyobb gumikon gördülnek, melyek kopás közben több részecskét is hagynak maguk után. Jelenleg azonban csak a kipufogóból távozó károsanyag mennyiségét korlátozzák a szabályok.

A mérések szerint a legújabb autók károsanyag-kibocsátási értékeinél bizonyos körülmények között akár ezerszer szennyezőbb lehet egy gumi. Az alulfújt, gyenge minőségű abroncsok okozzák a legtöbb problémát, melyek rosszabb utakon hamarabb elkopnak, ezáltal több mikroméretű részecskét bocsátanak ki magukból. Nick Molden, az elemzőcég igazgatója szerint ideje lenne ezt a területet is szabályozni. Emellett felhívta a figyelmet a fékekre is, melyek szintén sok kárt okoznak.

„Rövid távon a jobb minőségű gumik és a keréknyomás megfelelő szintre történő beállítása megoldást jelenthetnek a kipufogón kívüli emisszió csökkentésére. Az autóiparnak azonban csökkentenie kell a járművek súlyát is – ez kétségkívül szükséges ahhoz, hogy megküzdjünk ezzel a problémával” – mondta.