Ha valamikor, most aztán nehéz használt autót jól eladni. Még idén januárban és februárban 16 százalékkal nőtt a hazai tulajdonosváltások száma a Datahouse adatai szerint, de március 12-15. között a februári lekérdezésekhez képest 20-25 százalékos visszaesést regisztrált a Használtautó.hu hirdetési oldal. Az igazán kemény keresletcsökkenés március 16-tal indulhatott. Az iskolabezárások első hetén 42 százalékkal esett a keresések száma a portál adatai szerint.

Bár az érdeklődés szinte feleződése nem egyenértékű az eladások hasonló mértékű zuhanásával, de a használtautó-kereskedők azt mondják, hogy most nagyon kevés láb alatt csikordul a murva. A koronavírus-járvány miatt megváltozott helyzet kiolvasható a hirdetések megfogalmazásából is.

Használt autó: a nepperzsargon örökbecsűi 1

Egy BMW 135i kabrió hirdetésében az szerepel, hogy „A koronavírus-szabályozások miatt gépjárműveink megtekintése előtt telefonos egyezetés szükséges.” Az egymillió forint alatti Toyota Aygo hirdetése azzal kezdődik, hogy „Kedves Érdeklődő! Értékesítő kollégánk home office (otthonról) dolgozik, ezáltal csak előre egyeztetett időpontban lehet megtekinteni használt autóinkat.” A koronavírus-járvány másutt is visszaköszön a hirdetésekben: „A jelenlegi helyzetre való tekintettel nyitva tartásunk megváltozott! Határozatlan ideig H-P, 9:00-15:00.” olvasom egy 1 890 000 forintos Renault Wind kapcsán, de sajnos a kocsikról itt nem derül ki más a hirdetések egyenszövegéből.

Ebben a helyzetben az online hirdetések megszövegezése különösen fontos, mi pedig végignéztünk temérdek hirdetést, mesterfogások reményében és hogy a pongyola megfogalmazások kerülésével jobb esélyetek legyen megválni használt autótoktól.

Mert vannak vevők, akik a CSUPA NAGYBETŰVEL odakent vagy potsék hejjesÍrásu szöveget olvasva kapcsolatba sem lépnek az eladóval, hiába lenne a „kevés kilóméteres” és „kőrbemérhető” autó megfelelő számukra. Bizalmat teremt, viszont, ha a rendszám látható, pláne, ha erre ennél jobb helyesírással, kevesebb nagy kezdőbetűvel hívná fel a figyelmet a hirdető: „Rendszám Nincs Eltakarva. Leinformálható És Körbemérhető.” Mi a Vezessnél nem vagyunk nyelvtannácik, sajnos mi is vétünk hibákat cikkeinkben. Senkit nem szeretnénk megbántani sem, igénytelenség helyett sajátságos kreativitásként igyekszem felfogni azt a szabadságot, amivel a hirdetések megfogalmazásának nekikezd néhány hirdető. Jöjjön pár példa!

Használt autó: a nepperzsargon örökbecsűi 21

Számít a vevőknek egy hirdetés helyesírása, ne legyen tele elszórt nagybetűkkel és az igénytelenséget sugalló otromba hibákkal

Alacsony fenntartás és magasan felszerelt extrák

Ugye a „full-full és további extrák” jelzik a csúcskategóriát, de valamit alatta is jó lenne ígérni. „Magasan felszerelt extrákkal” – olvasom egy Daewoo Lanosról, amely SX kivitelű és légkondicionálós, de félő, hogy magasan felszerelt extráit talán el sem érik az alacsony vásárlók. Nekik kedvez az „alacsony fenntartású” autók tömege, amilyen a csupán 64 800 garantált kilométerrel 799 000 forintra tartott Ignis. A szerző bizonyára az alacsony fenntartási költségre kívánja felhívni figyelmünket.

Motorikus és szerkezeti állapot

Remek motorikus illetve szerkezeti állapotban: ennél megnyugtatóbb volna, ha illetve helyett azt olvashatnánk, hogy remek motorikus és szerkezeti állapotban van az autó. Ám ez is rámondható bármire, ami nem füstül kéken és nincs háromból összeróva. Az igazán nyerő autókra alkalmazható a „motorikusan és szerkezetileg hibátlan”.

Használt autó: a nepperzsargon örökbecsűi 22

Külseje riasztó, de attól még lehet jó motorikus és szerkezeti állapotban

Feszes, masszív futóműről is olvastam, ráadásul egy ezres régi Swiften. Ugyanebben a kereskedésben a feszes, biztonságos futómű egy 359 000 forintra kiírt kettes Renault Lagunához ugyanúgy értékesítéstámogató kitétel, mint egy 159 999 forintra kiírt Daewoo Matizon. Mintha a tapasztalt szakember sejtené, hogy a Matizt így sem tudja a szlalompályák ördögeként eladni, a döntő érvet a szöveg végére időzítette: új küszöbökkel.

Érdemes megnézni

Semmire nem kötelez, mert ugye ki szerint mi éri meg a ráfordítást. De ha nagyon nincs semmi, ami jót egy autóról el lehet mondani, akkor marad ez.

Használt autó: a nepperzsargon örökbecsűi 23

Anschauen lohnt sich, azaz érdemes megnézni – legalábbis az eladó szerint. A betegeskedő elektromos kormányrásegítés nem szerepelt a hirdetésben

Gondos tulajdonostól

Szinte simogat, ha ezt olvashatjuk. Vasárnaponként, papucsban a kocsit polírozó urak sejlenek fel, tankolási naplók és számlák a gumiabroncsoktól a vizsgadíjakig. Más kérdés, hogy ugyan mi biztosat tudhat a használtautó-kereskedő egy ember autótartási szokásairól? Nagyobbrészt felszínes benyomása lehet a kocsi alapján arról az emberről, akinek beszámítja az autóját vagy akitől felvásárolja a kocsit. Kevesen néznek utána, hogy a legolcsóbb utángyártott féktárcsa van-e az autón vagy igényesebb cucc, milyen olajszűrőt választ valaki stb.

Kevés kilométeres

Mivel sok vevőt 200 000 km-es határnál elfog valami atavisztikus rettegés, hogy mit produkál majd ez a sokat futott autó, az aggodalmak eloszlatása örök szélmalomharc a laikusok szerint sokat futott használt autókkal szemben. Ebben a hirdetésben a hét éves korára is csupán 222 000 kilométert megtevő, tehát messze nem elhasznált F11-es 520d-ről írja a hirdető, hogy „a megtett km-nek sem szerkezetileg, sem esztétikailag nyoma nincs”. Tragédia, hogy valós és a reálisnál akár jóval kisebb óraállással sokkal olcsóbban értékesíthető egy használt autó, mint visszatekert kilométer-számlálóval.

Használt autó: a nepperzsargon örökbecsűi 24

Jó lenne már elfelejteni az óraállás fetisizálását. Nem a műszerfalon leolvasható szám miatt érdemes megvenni vagy meg sem nézni egy használt autót

De a magyar emberek jelentős része még mindig igényli az illúziót, hogy valaki megvett egy drága utazóautót, aztán garázsban őrizte és alig ment vele, hogy ő egyszer az új ára töredékéért beleülhessen, és még a műszerfalon is olyan szám legyen, amit pszichésen jól visel. Semmi nem indokolja, hogy egy 189 000 kilométeres autóban jobban bízzatok, mint egy 232 000 kilométert futottban. Az döntsön, mit mutat az autó a próbaúton és milyen karbantartások, javítását elvégzését tudja igazolni az eladó.

Korának megfelelő állapotú

Vevőszemmel nekem ez épphogy nem az átlagnak megfelelő, az elvárhatónál nem rosszabb autókat jelzi, hanem a reménytelen kategóriát, amit már csak ezzel lehet menteni. Éppoly igénytelenül tartott, elhanyagolt autót jelezhet, amilyen a kortársai és az árkategóriájában a többi.

Használt autó: a nepperzsargon örökbecsűi 25

Kinek mit jelent ugye a korának megfelelő állapot

Minőségi használt autó

Mi másra vágyna a vevőjelölt, mint minőségi használt autóra, ráadásul ez sem kötelez semmire: legfeljebb nem egyformák az igényeink, elképzeléseink egy minőségi használt autóról. Áldhatjátok a szerencsét, ha igaz és tényleg egy arra érdemes használt autóra aggatják ezt a nevet.

M-packet

Használt BMW-hirdetések örök klasszikusa, helytelenül. Németesen M-Paket lehetne, c nélkül és lehetőleg nagy P-vel, mivel a német minden főnevet nagy kezdőbetűvel ír. Angolul sem stimmel, mert ott package a csomag, de magyarul sem adja ki, mert a hazai importőr M felszereltségnek illetve M felszereltségi csomagnak hívja. De a nepperzsargonban és a fórumokban a sportcsomag ebben a formában gyökeresedett meg, legalább passzol a folytatáshoz: nagy kerék, nagy zene.

Strapabíró vezérműláncos motorral

Ami láncos, az tartós – hiszik sokan, vesztükre. Pedig a vezérműlánc konstrukcióját elég sokszor elbaltázták egyes autógyártók az utóbbi másfél-két évtizedben. A vezérműszíj-szakadás a fix csereperiódus betartásával kevésbé fenyegeti a tulajt, mint a karbantartásmentesnek hitt, de az első generációs Cee’d-i30 páros szívó benzines motorjaitól a szakadó vezérműláncos BMW-ken át a szíjas korszak előtti TSI-motorokig elég sokféle autóban drága motorbajokat eredményező láncos vezérlés.

Használt autó: a nepperzsargon örökbecsűi 26

Motorhibás N47-es BMW-dízel vezérműlánc-szakadás után. Önmagában a láncos szelepvezérlés nem garancia a gondtalan autózásra. A fix csereperiódusú szíjakkal a csereintervallum betartásával ritkán van gond

Temérdek használt autó van, egyszerű igazságok viszont nincsenek. Léteznek jól méretezett láncos szelepvezérlések, például a Hondák, Suzukik, Toyoták motorjaiban és vannak a 210-240 ezer kilométeres csereintevallumon belül tökéletesen működő szíjas szelepmozgatások is. A láncfetisizmus nyomai Németországban és Ausztriában is tetten érhetők, ott a Zahnriemenwechsel entfällt vagy a kein Riemenwechsel nötig utal rá a hirdetésekben, hogy szükségtelen a periodikus vezérléscsere.

Ti hogyan adjátok el használt autótokat? Mit írtok a hirdetés szövegébe, mivel kecsegtetitek a vevőjelölteket? Várjuk a hozzászólásokat!