Röviden – Suzuki SX4 S-Cross 1.4 Hybrid GL
Mi ez? A Suzuki SX4 2020-as kiadása lágy hibrid hajtáslánccal,1,4 literes turbómotorral
Mi tud? Jó menetdinamikát kínál számos vezetőtámogató technológiával fűszerezve. A LED-es fényszóró alapáron jár, akárcsak a távolságtartó tempomat
Mibe kerül? 5 140 000 forinttól  elvihető az alapáron sem szegényesen felszerelt GL szinten
Kinek jó? Azoknak, akik olcsón fenntartató autót keresnek, és cserébe képesek megbarátkozni néhány olcsónak tűnő megoldással is

Minden egyes autóját hibridesítette az idei évre a Suzuki – legalábbis az EU piacára szánt modellek között. Az egyik ezek közül a SX4 S-Cross, amely 48 voltos lágy hibrid modellként kapható a 129 lóerős, 1,4 literes turbós benzinmotorral. És hogy mire jó a hibridesítés?

Az ígéretek szerint 15-20 százalékkal csökkenő fogyasztást és a szén-dioxid-kibocsátást tesz lehetővé, az erősített generátor-önindító egység besegít a hajtásába, így az erősebbnek tűnik a korábbinál. Nem mellesleg a stop-start rendszer – azaz a motor automatikus leállítása és újraindítása – is finomabban működik az eddiginél. Mi igaz ebből a valóságban? Egy alapfelszereltségű modellel járunk utána.

Vissza a jövőbe 1

Külső

Kívülről semmit sem változott az év eleje óta kapható, hibridesített S-Cross. A 2016-ban frissített modelltől kizárólag a csomagtérajtón elhelyezett hibrid felirat jelenti a különbséget. Hencegésre tehát nem lesz feltétlenül alkalmas a 4,3 méter hosszú Suzuki, igaz, továbbra is ez a legdrágább modell házon belül.

A crossover műfajhoz hűen a S-Cross több kategória előnyeit egyesíti, ami ebben az esetben egy SUV és egy ferdehátú elegyéből emelt hasmagasságú kompakt autót jelent. Szabadidő-autós benyomását erősítik a sárvédőívek és a küszöb felett futó fekete színű műanyagok is – ez most is vagányul mutat. Ennél jóval megosztóbb a vastagon krómozott, de keskeny hűtőrács, amivel az egyik legjobb James Bond-karakterre, a Richard Kiel alakította „vasfogúra” emlékeztet leginkább.

Tesztautónk alapfelszereltségű (GL) modell volt, amit kívülről is könnyű beazonosítani, ugyanis ezen változatokról lespórolták kétoldalt a visszapillantó tükrök burkolatában elhelyezett irányjelzőket. Ez nem kifejezetten szimpatikus húzás, hiszen ezt a közlekedés többi résztvevője is bánhatja. A könnyűfém felni hiánya ezen a szinten viszont elfogadható kompromisszum.

Belső

Egy kisebb fajta időutazás a legolcsóbb S-Cross utastere, amit főleg a középkonzolon mostanában már megszokott képernyő hiánya okoz. A kétsoros, kizárólag zöld színnel megjelenítő bugyuta kijelző nem tűnik igényesebbnek, mint a Suzuki Splashé 2008-ból. Védelmében meg kell említenünk, hogy a Bluetooth alaphelyzetben jár hozzá, és ha nem is egyszerűen, de működik is az okostelefonokhoz való csatlakoztatás. Az érintőképernyő persze nem feltétlenül ér meg 400 ezer forintot (a GL+ felszereltségi szint felára), amikor úgyis telefonnal navigál a vezetők többsége.

Vissza a jövőbe 41

Néhány részletet leszámítva nincs baj az anyagminőséggel

Vissza a jövőbe 42

Hátul semmit nem tart az ülés, de a helykínálat jó

Ezt leszámítva nem tudunk sok rosszat felhozni a minőségre. A vezető előtti műszeregység sokkal kellemesebb látványt nyújt a középső kis digitális kijelzővel, de maga a kormány is jól mutat műanyag borítása ellenére. Az első ülések kényelmesek, jár középső könyöklő is, ergonómiából is ötös, minden funkció gyorsan megtalálható és kezelhető egyaránt.

A hátsó sor nem ennyire kényelmes a keményen párnázott ülőfelület miatt, de a lábtér még egy 190 centiméteres vezető mögött is megfelel egy hasonló méretűnek, a fejtér szintén. Oldalirányban szintén jó a helykínálat, ami az egyenes ülőfelületnek is köszönhető, cserébe nagyon kell kapaszkodni kanyarban, mert az tart sokat. Rakodóhelyből akad bőven, a váltókar előtt, a könyöktámasz alatt, de jutott pohártartó a hátsó ajtókba is. Csomagtartója 430 literes, ez kellemes méretű, és a padló alatt is van egy rekesz.

Technika

Az S-Cross érdekessége idén egyértelműen a lágy hibrid technika, amit az egyetlen, 1,4 literes turbómotorhoz párosítanak. A motor teljesítménye egyébként 140 lóerőről 129-re csökkent, de ez nem jelenti azt, hogy visszalépés történt.

Vissza a jövőbe 43

Az 1,4 literes turbómotor és a 10 kW-os villanymotor jól passzol egymáshoz

Vissza a jövőbe 44

Az utasülés alatt helyezték el az akkumulátort, de nem sokat látni belőle

A 48 voltos hibrid rendszer két legfontosabb eleme az első utasülés alatt nyugvó akkumulátor és az ISG indítógenerátor. Utóbbi áramot fejleszt lassításkor, amely az akkumulátorokban tárolódik, amíg szükség nincs rá. Ilyen eset pl. az elindulás, amíg a turbófeltöltő magára nem talál, vagy a stop-start rendszer, ami ezzel a megoldással sokkal finomabban működtethető a korábbinál. Az indítógenerátor teljesítménye 10 kW, nyomatéka 53 Nm. A rendszer össznyomatéka ezzel 235 newtonméterre nőtt 220-ról. Mivel lágy hibrid rendszerről van szó, villannyal nem képes önmagában haladni az S-Cross.

Ahhoz képest, hogy tesztautónk GL, azaz alapfelszereltséggel érkezett, meglepően sok vezetői asszisztenst tartalmazott: nem kell plusz pénzt fizetni a radaros vészfékasszisztensért, az adaptív tempomatért, valamint a LED fényszóróért sem. Egy hátsó tolatóradar azért még kéne a boldogsághoz, de viszonylag jól átlátható a Suzuki, ez is megszokható.

Vezetés

Nem valószínű, hogy sokan gondolnák a vezetési élményt az S-Cross egyik erősségének, pedig ez az igazság. Nem hajmeresztő gyorsulásra vagy félelmetes végsebességre kell gondolni, de a kategória átlagához képest több pozitív tulajdonsággal is rendelkezik a legdrágább Suzuki, ami könnyen kezelhető dinamikus összhatást eredményez. A turbómotor és a villanymotor együtt például kiemelkedően kellemes indulást tesz lehetővé, nincs torpanás, és nem hajlamos fulladásra sem a motor. Odalépünk, és meglódul, ahogy kell.

Vissza a jövőbe 45

9,5 másodperc alatt gyorsul százra

A motor ettől függetlenül igényli a fordulatot, amit szintén lelkesebben old meg, mint azt vártuk tőle. Ereje nemcsak városban elegendő, egy országúti előzésnél sem kell attól tartani, hogy félúton elfogy a lendület. Az autópálya más tészta, de ha beérjük a maximális sebességhatár betartásával, akkor ott sem lehetünk elégedetlenek.

Az alapáron érkező hatfokozatú kézi váltó szintén dicséretet érdemel, könnyen és gyorsan kapcsolható, miközben a váltókar pontosan megvezetett, nincs olyan érzésünk, mintha lekvárt kavargatnánk. A kormányzás kellően közvetlen, és bár alaposan szervózott, nem vettük észre, hogy nagy sebességnél gond lenne az egyenesfutással.

A futómű egy fokkal feszesebb a kelleténél, ami egyrészről jót tesz az élménynek, másrészt jobban kopog és pattog az autó az úthibákon, mint azt szeretnénk. A Suzuki vásárlóközönsége feltehetően jobban értékelne egy kicsit puhább hangolást.

Vissza a jövőbe 46

Alapáron nem jár könnyűfém felni

Vissza a jövőbe 47

Pontosan és gyorsan kapcsolható a hatfokozatú kézi váltó

Ennek ellenére egy igazán bosszantó dolgot tapasztaltunk csak az S-Cross vezetése közben, amit kizárólag a funkció deaktiválása révén javíthatunk ki. A vészfékasszisztens elképesztően sokat hibázik, és nem akkor, amikor száguldozunk az autóval. A belvárosi forgalomban lépésben araszolva is teljesen paranoiás: állandóan ütközésveszélyt sejt, aminek egy automatikus, erőteljes ráfékezés a következménye. Tényleg idegesítő.

A stop-start rendszerrel sem voltunk maradéktalanul boldogok: igaz, hogy egész gyorsan és finoman indítja a benzinmotort, de kispóroltak belőle egy eddig megszokott funkciót: a kormány elforgatására itt nem kel életre a motor, ami megint egy eddig ismeretlen spórolási szint.

Költségek

Felszereltségéhez mérten kedvezőnek mondható az S-Cross 5 140 000 forintos alapára, amihez visszafogott fogyasztás és hosszú garanciaidő is társul. Szigorúan belvárosi forgalomban megúsztuk 7,3 literes fogyasztással a használatot, ami nem jelentősen több, mint a gyár által megadott 6,6 literes adat.  Országúti használat mellett nem lehetetlen az 5 literes fogyasztás megközelítése.

Az általános garancia 3 év vagy 100 000 km-ig érvényes, a kiegészítő Hybrid Pro (motor, turbófeltöltő, váltószerkezet, hibrid rendszer) garanciaajánlat +7 évig (vagy 200 000 km-ig) érvényes.

Suzuki SX4 S-Cross 1.4 Hybrid GL és vetélytársai – Listaár, forint

Suzuki SX4 S-Cross 1.4 Hybrid GL és vetélytársai – Listaár, forint
Nissan Qashqai DIG-T 140 (140 LE)  6 390 000
Toyota CH-R 1,2 Turbo (116 LE)  6 490 000
Renault Kadjar Energy TCe 140 FAP 6 199 000
Suzuki SX4 S-Cross 1.4 Hybrid GL 5 140 000
Vissza a jövőbe 48

5,5 literes fogyasztással beéri országúton, belvárosban 7,3 litert mértünk

Értékelés

A lágy hibrid SX4 S-Cross kellemes meglepetést nyújt vezetési élményével, jó ergonómiájával, tágas utasterével és gazdag alapfelszereltségével. Néhány, kissé divatja múlt és furcsa spórolási megoldást leszámítva bátran használható családi autónak, fenntartási költségei kedvezőbbek az átlagosnál.

Mellette – Ellene
 
  • Remek motor
  • Élénk kormányzás
  • Harmonikus hajtáslánc
  • LED fényszóró alapáron
  • Jó helykínálat
 
  • Nem elég csendes utastér
  • Feszes csillapítás
  • Gyenge oldaltartású ülések
  • Ódivatú rádió alapáron
  • Rosszul működő vészfékasszisztens
Hány pontot ér a hibrid SX4 S-Cross alapfelszereltséggel?
átlag
6.88
szavazat
1903
Hány pontot ér a hibrid SX4 S-Cross alapfelszereltséggel?