Nehéz megemészteni a traffipaxok 2019-es termését: 687 ezer gyorshajtást rögzítettek a VÉDA-rendszer készülékei tavaly, amely átlagosan az év minden egyes napjára 1883 darab csekket, és 64,7 millió forintnyi bírságot jelent.
Mi a fene zajlik a magyar utakon? Erről már sokat írtunk (itt és itt és itt), most az vizsgáljuk meg, hogy hol van a legtöbb probléma. Az ország legveszélyesebb útjait soroló cikksorozatunk második része a 19 megye főútjaival és autópályáival foglalkozik (az első Budapesttel), a Központi Statisztikai Hivataltól (KSH) kikért legfrissebb adatokkal bemutatjuk a balesetek száma szerinti sorrendet, külön foglalkozunk a leszerepelt sztrádákkal, kiszámoljuk, hogy kilométerre nézve melyik közútra vonultak ki szirénázva a mentők és a rendőrök a legtöbbször.
Melyik 20 úton volt a legtöbb baleset 2019-ben?
A Lánchíd büszke oroszlánjai és a záhonyi határátkelő kopottas vashídja között húzódik a bulvársajtó által egyszerűen csak „horrorútnak” minősített 4-es főút. Az elmúlt évekhez hasonlóan tavaly is az ország keleti felét átszelő, kiemelkedő tehergépjármű-forgalmat is bonyolító tranzitvonalon történt a legtöbb személysérüléses baleset, de a Vezess által kikért legfrissebb KSH-adatok jelentős és örömteli változást mutatnak. 22 százalékos csökkenést 2019-ben a két évvel korábbihoz képest.
Sajnos nem mindenhol ilyen kedvező a helyzet, ellenkezőleg: jelentős balesetszám-növekedéssel a feketelista másodikja lett a 6-os út, majd – első blikkre meglepő módon – két autópálya következik a sorban.
A jobb oldali hasábban a két évvel ezelőtti helyzethez képest tüntettük fel a változásokat, több helyen látványosak a különbségek. Sajnos az első tíz útból héten növekedett a tragédiák száma tavaly.
Halálos | Súlyos | Könnyű | Összes baleset | Változás 2017-hez | |
1. 4-es főút | 15 | 45 | 119 | 179 | -48 |
2. 6-os | 4 | 46 | 108 | 158 | +43 |
3. M1 | 12 | 51 | 82 | 145 | +20 |
4. M3 | 6 | 34 | 91 | 131 | +3 |
5. 3-as | 6 | 26 | 95 | 127 | +10 |
6. 1-es | 11 | 38 | 67 | 116 | +6 |
7. 5-ös | 6 | 31 | 65 | 102 | +15 |
8. M0 | 4 | 28 | 65 | 97 | +8 |
9. 7-es | 8 | 26 | 62 | 96 | -8 |
10. M5 | 9 | 23 | 58 | 90 | -6 |
11. 51-es | 7 | 19 | 62 | 88 | -2 |
12. 8-as | 5 | 24 | 49 | 78 | -24 |
13. 47-es | 4 | 30 | 43 | 77 | -22 |
14. 82-es | 7 | 21 | 47 | 75 | n.a. |
15. 2-es | 3 | 20 | 51 | 74 | +17 |
16. M7 | 4 | 22 | 47 | 73 | -14 |
17. 44-es | 4 | 30 | 29 | 63 | n.a. |
18. 10-es | 3 | 13 | 45 | 61 | n.a. |
19-20. 71-es | 4 | 20 | 36 | 60 | -1 |
19-20. 84-es | 4 | 28 | 28 | 60 | -2 |
Régóta problémás a 4-es főút, de a beindult változások optimizmusra adnak okot. 2018 májusában közölte az Európai Unió, hogy 265 millió eurót (akkori árfolyamon 82 milliárd forintot) ad a legzűrösebb magyar tranzitút biztonságosabbá tételére, kvázi sztrádává bővítésére. Azóta komoly építkezések történtek, újabb és újabb 2×2 sávos, középen fémkorláttal elválasztott szakaszokat adtak át mosolygó politikusok, és a támogatás eredményei már a tavalyi statisztikákban is szépen látszanak.
Sajnos az gyorsforgalmi út önmagában nem garancia a biztonságos közlekedésre, hiába adott hozzá szinte minden, a szabályokat is be kell tartani. Elég csak ránézni a fenti táblázat első felére: a top 10-ben négy darab sztráda szerepel, kettő az első négyben!
Külön kiemelendő, hogy jelentősen nőtt az M1-esen, az 5-ös és a 2-es főúton a balesetszám tavaly. Utóbbinál elgondolkodtató a 78 kilométeres hosszra vetített 74 súlyos baleset egy év alatt, ami durván kétszer rosszabb arány, mint a 4-esnél.
A halálos balesetek szerinti sorrend
Már csak azért is örömteliek a 4-es főút további, idén is folytatódott munkálatai, mert egyértelműen látszik, hogy az ország kelet-nyugati átmenő forgalma okozza a legtöbb tragédiát – reméljük, itt is lesznek még további változások. Ezt még világosabban mutatja az alábbi táblázat, amelynek első három helyén olyan út van, amelyek kvázi vízszintesen szelik át hazánkat: ezeken halnak meg a legtöbben.
Közút | Halálos baleset | Változás 2017-hez | |
1. | 4 | 15 | -7 |
2. | M1 | 12 | +4 |
3. | 1 | 11 | +7 |
4. | M5 | 9 | -1 |
5. | 7 | 8 | – |
6-7. | 51 | 7 | n.a. |
6-7. | 82 | 7 | n.a. |
8-10. | M3 | 6 | +3 |
8-10. | 3 | 6 | -1 |
8-10. | 5 | 6 | – |
Igen, jól látják, itt is a 4-es főút mutatja a pozitív változást, viszont Budapest és Hegyeshalom közé több rendőrautó kell majd az M1 és az 1-es főút mellé, amikor a járvány végeztével visszaáll az elmúlt esztendőkben megszokott erős forgalom. Északnyugaton egyértelműen romlott a helyzet.
Egyre rosszabb a helyzet az autópályákon?
Elvileg a legbiztonságosabb hely a közúti közlekedésre a sztráda, sajnos mégis indokolt a kérdés. Az alábbi táblázatban szereplő hat autópályán összességében több személysérüléses baleset történt tavaly a két évvel korábbinál. Különösen elgondolkodtatóak az M1-es adatai, és az, hogy éppen az első három helyezettnél növekedett a balesetszám.
Halálos | Súlyos | Könnyű | Összes baleset | Változás 2017-hez | |
1. M1 | 12 | 51 | 82 | 145 | +20 |
2. M3 | 6 | 34 | 91 | 131 | +3 |
3. M0 | 4 | 28 | 65 | 97 | +8 |
4. M5 | 9 | 23 | 58 | 90 | -6 |
5. M7 | 7 | 22 | 47 | 73 | -14 |
6. M6 | 1 | 13 | 32 | 46 | n.a. |
Itt is látszódnak kedvező változások, százalékosan is komolynak tűnik az M7-es balesetszám-csökkenése, ami mellé rögtön vegyük hozzá a cikk első táblázatából a 7-es főút javuló statisztikáit is. Pedig tavaly nem csökkent a főváros és a Balaton közötti személyautó-forgalom, és Letenyénél sem lépett be kevesebb kamion az országba, sőt.
Melyik úton mennyi kilométerre jut egy baleset?
Ez az igazán elgondolkodtató lista, amit tovább lehetne árnyalni a különböző utak forgalmi adataival, de sajnos csak május környékén lesznek elérhetőek 2019-re. Így is hatalmas különbségeket mutat a táblázatunk: az M0 fejlesztései ellenére ma is ez a legveszélyesebb közút, ha így számoljuk, tavaly minden 800 méterére jutott egy-egy baleset. Budapest körgyűrűjén két és félszer rosszabb az arány a még mindig az országos élmezőnyhöz tartozó tizedik helyezetthez képest.
Közút száma | Mennyi kilométerre jutott egy baleset? | |
1. | M0 | 0,79 |
2. | 2 | 1,05 |
3. | 82 | 1,06 |
4. | M1 | 1,18 |
5. | 10 | 1,22 |
6. | 1 | 1,52 |
7. | 6 | 1,65 |
8. | 5 | 1,81 |
9. | M5 | 1,92 |
10. | 71 | 1,93 |
Két éve is az M0 volt a legveszélyesebb, akkor az M1 és a 2-es számú főút követte, majd a 25-ös és a 4-es következett. Igen, jól látják, a 4-es főutat ebben a táblázatban már hiába keresik! 2019-ben kiesett a top 10-ből, ilyenre sem emlékszünk.
Kíváncsian várjuk, hogy a rengeteg baleset miatt eddig első számú horrorútnak tartott 4-es főút a legfrissebb, 2020-ban átadott fejlesztései mennyivel csökkentik tovább a karambolokat. Talán lassan itt az ideje másként nézni erre az útra: hiszen ha a 352 kilométeres hosszához nézzük immár a tavalyi balesetszámot, csak a 11. legveszélyesebb út az országban.
2020 tavaszán kijelenthetjük: a legnagyobb tranzitutakkal összehasonlítva átlagossá vált a 4-esen autózva a baleset kockázata.
Ha kíváncsi a vidékieknél sokkal veszélyesebb budapesti utak feketelistájára, itt megnézheti, hol vannak a fővárosban a legzűrösebb utak.