Nagyot lépett 1974-ben a Volkswagen, a Golf bemutatásával egyértelműen új korszak kezdődött, de azért még hosszú ideig nem küldték nyugdíjba a hátsókerék-hajtású, léghűtéses Bogarat, ami sokáig, rengeteg frissítéssel, kitartóan biztosította a mobilitást a második világháború után. A Golf ennek helyét vette át és a mai napig a legkelendőbb Volkswagen. Közlekedésre épp tökéletes, és ez volt a cél.
Mivel simán csak autónak tervezték a Golfot, a versenysport nem szerepelt a tennivalók között. Nem így gondolta ezt a belga Rolf Nothelle, aki már 1975-ben megépítette a piros színű, kiszélesített pályaautóját az első Volkswagen Golfból. Első versenyén, a Hockenheimringen Bernd Lilier behúzta vele az első helyet. Az autót egyébként a 2012-es Techno Classicára újította fel a Volkswagen kérésére Marcus Nothelle.
Először egy 1598 köbcentis, négyhengeres OHC motor került a Golfba, ami 162 lovas teljesítményét 8000-es fordulaton adta le. Utána már 1,8 literes, szintén négyhengeres blokk jött a helyére, Weber karburátorral máris 175 lóerős volt. A BBS felnik mögött elöl négy-, hátul kétdugattyús fékek vannak. Ezzel a Group 2-es Golf versenygép ma is bevetésre kész.