Az olvasók használt autókra vágynak, és kérdeznek, Varga Tibor szakértőnk pedig válaszol. Tibor dolgozott autószerelőként, majd később saját szerelőműhelyt és autókereskedést nyitott. Ezzel párhuzamosan kezdett autóvizsgálattal foglalkozni, a gyorssegély leveleit 20 év tapasztalattal a háta mögött írja.
2,5 millióért benzines vagy dízel Ford Mondeót?
Olvasónk kérdez
Kedves Tibor!
Szeretném kikérni a véleményét, jelenleg autóvásárlás előtt állunk és egy Ford Mondeo-t néztünk ki. Abból a kétezres TDI vagy kétezres benzines motorját. Javarészt városban lenne használva, évi 20 ezer kilométeres futással. Eddig nem igen volt dízel a családban és talán ez lenne az első. Az ár olyan 2,5 millió körül, vagy alatta. Milyen kompromisszumokat kellene megkötni hozzá? Vegyünk egy „valós”, karbantartott 150 ezer kilométert futott darabot, cserék nélkül vagy 200 ezret futottat amiben volt cserélve a kettőstömegű lendkerék és a szükséges dolgok?
Vagy maradjunk a benzinesnél, aminek a fogyasztása nagyobb a dízelnél 3-4 literrel? Mennyire lehet belenyúlni ezekbe, főleg városi használathoz? Esetleg méreteiben hasonló kategóriás autó? A 6-os Mazda is volt nézve, de a belső méret nem volt nagyobb a jelenlegi kocsinknál.
Válaszát előre is köszönöm!
Szakértőnk válaszol
Kedves Roland!
Alapvetően a Mondeo jó választás. Ekkora autóban jobb egy dízelmotor. Évi 20 ezer kilométernél 1 200 000 forintot tankolnának pluszba a benzinesbe 5 év alatt. Lehet, hogy ráköltenek akár félmilliót a dízelre a következő 5 évben, de az még mindig 700 000 forinttal kevesebb, mint a benzines üzemanyag-költsége. Ráadásul sokkal nagyobb a választék dízelből, jobban is megy és olcsóbb is, mint a benzines.
A városi használat nem csak a dízelmotort, hanem minden motort megöl hosszú távon Bár igaz, hogy a javítási költségek elvileg kisebbek egy benzinesnél, de egy motorfelújítás (magas olajfogyasztás miatt) szintén jelentős költség.
Nem attól lesz egy használt autó jó, hogy 150 ezer kilométer van benne. Attól lesz jó vétel, ha végig előírásszerűen szervizelték jó alkatrészekkel, hosszú utakra használták és gondját viselték. Hiába a kevés kilométer, ha „anyataxinak” használták, 20-30 000 kilométerenként cseréltek olajat, és mondjuk az Üllői úton ingáztak vele naponta.
Ár/érték arányban nehéz jobb autót mondani kategóriájában, mint a Ford Mondeo. A 6-os Mazda valóban nem túl tágas. Esetleg egy Toyota Avensis jó választás lehet még. A benzinmotorja is viszonylag takarékos és a hírével ellentétben a D-4D dízelmotor is jó választás lehet.
Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu
Még fiatalon sem ajánlott
Olvasónk kérdez
Kedves Tibor!
Lada Grantát szabad venni? 2016-os évjárat kevés kilométerrel, magyarországi forgalomba helyezéssel, leinformálható előélettel. Napi munkába járáshoz,2×15 kilométer megtételéhez kellene az autó, városban. Nem ismerem a típust, semmit nem tudok róla. Tudna segíteni?
Előre is köszönöm!
Szakértőnk válaszol
Kedves Gábor!
Amennyiben megbízhatatlan 20 éves technikát szeretne vásárolni, mindenképpen. Hiába a kevés kilométer és a fiatal kor, rengeteg probléma van velük. Javaslom, inkább válasszon pár évvel idősebb, de megbízhatóbb autót. Egy 10 éves Ford Focus például sokkal „autóbb” autó, mint egy Lada négyévesen.
Új autóként tesztelve a következő véleményt írta a típusról Földes Attila kollégánk: „Városban 50 km/órás tempónál már nem akaródzik gyorsabban menni vele, ez simán 60-65-nek érződik odabent. Hogy ez a szinte minden fokozatban üvöltő váltótól van-e, vagy a bizonytalan, agyonszervózott kormánytól, netán a szellősre hagyott kasztnitól, vagy a nehezen adagolható, ijesztő hangokat produkáló féktől, nem tudni. Lényeg, hogy ami más autóban 50, az a Ladában kis híján 70-nek tűnik.
Ötfokozatú váltója átlagos, az áttételezés nem rossz, autópályán sem pörög túl sokat a motor, de használatához erő kell és néha akadozik.”
Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu
Különlegességre várva
Olvasónk kérdez
Jó napot!
Már mindenhol kerestem használt-tesztet a kiszemelt autómhoz mindhiába. Remélem ön tud segíteni! Szeretnék vásárolni egy Mercedes-Benzt, a W 209 kódjelű, CLK 55 AMG érdekelne. Minden információt szívesen fogadok az autóval kapcsolatba, hétvégi második autónak használnám! 10 ezer euró környékén nézegettem 200 ezret futott példányokat. Válaszát előre is köszönöm!
Szakértőnk válaszol
Kedves Attila!
Egy ennyire ritka és kis darabszámban gyártott autóról sajnos aligha talál külön vásárlási tanácsadót, inkább tulajdonosi véleményeket keressen (németül pl. Erfahrungsbericht keresőkifejezéssel). Segíthet az is a találatok pontosításában, ha nem W209-ként keres a típusra, hanem a valódi kódjelével, ami a kabriónál A209, a kupénál C209.
Nemrég Csepreghy Dániel írt a Vezessen a C209-es CLK-ról egy 320 kapcsán, amely cikk Önnek is hasznos lehet.
Az AMG-verzióval ezeket a költségeket szorozza fel nyugodtan, a gumizása, a fékek sokkal többe kerülnek, és az autó benzinigénye stb. is jelentős költségtétel lesz.
Üdvözlettel, Szörényi András