A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Motorsport Világtanácsa kedden hagyta jóvá a Forma-1 „koronavírus-szabálycsomagját”, melynek részeként hivatalosan is 2022-re halasztották az eredetileg a jövő évre tervezett új műszaki szabályok bevezetését.
A BBC-nek adott interjújában a Red Bull Racing csapatfőnöke elárulta, hogy terítéken van a további egyéves halasztás is.
„Szó van róla, hogy további egy évvel eltoljuk az új szabályokat, szerintem ugyanis nagyon felelőtlen lenne 2021-ben a csapatokra terhelni a fejlesztési költségeket. Úgy tűnik, mindenki egyetért, de az FIA-nak még jóvá kell hagynia, hogy 2022-ről 2023-ta toljuk a változásokat” – magyarázta.
„A legfontosabb most a stabilitás, hiszen azt jól tudjuk, hogy a változtatások mindig megdobják a költségeket, a stabilitással, a lehető legtöbb dolog befagyasztásával viszont felelősen csökkenthetők a kiadások.”
A költségcsökkentés egyértelműen kiemelt fontosságú most, hiszen a globális koronavírus-járvány gazdasági hatásai a 2008-as pénzügyi válságénál is súlyosabbak lehetnek, az F1-es csapatok léte is veszélybe kerülhet.
„A Forma-1 erős üzlet, hatalmas hagyománnyal. Az F1 túl fogja élni ezt, de hogy mindegyik csapat is túlél-e, az már más kérdés. Minden csapatvezető felelőssége, hogy most közösen lépjünk a sportág érdekében. Mind a 10 csapat összefogására szükség van ahhoz, hogy túljussunk ezen.”
„Más ez, mint 2008-ban, mert akkor azért versenyeztünk, volt versenynaptár, voltak nagydíjak. Akkor világosabb volt a helyzet, most viszont nem is látunk tisztán. Mikor lesz egyáltalán verseny? Szóval más ez a helyzet. De 2008-nak is megvoltak a kihívásai, és az akkori fejesek – Ron Dennis, Flavio Briatore stb. – a sportág érdekeit szem előtt tartva döntöttek, kulcsfontosságú, hogy most is így tegyünk, összefogva.”
„De most más helyzetben van a világ. A bevételek durván esnek majd, de hogy milyen keményen érinti majd ez az F1-et, egyelőre nem tudjuk. Nyilván vannak jobban kitett csapatok, főleg a kisebbek, ezért is fontos, hogy mindent megtegyünk az F1-es közösség megóvására.”
Persze nem csak a csapatok, hanem az F1-tulajdonos Liberty is megérzi a járvány hatásait, a Forma-1 részvényei az év eleje óta több 40%-ot veszítettek az értékükből (46-ról 26 dollárra estek mostanra –, Horner azonban nem fél attól, hogy az amerikai cég „leírja” a sportágat.
„Mély zsebük van, és mindig is hosszú távon gondolkodtak az F1-ről, szóval szerintem minden tőlük telhetőt megtesznek majd azért, hogy tovább működhessen a sportág.”