Húszéves luxusautó, nagy benzines motorral, sok kilométerrel: a kétkedők szerint széthullik, megbízhatatlan és csakis feneketlen pénznyelő lehet. Bence E38-as BMW-je nem volt hibátlan, de az életet nagyon meg tudja szépíteni, ha igazán karban van tartva.
A cikk végén pedig kiderül, mi is az a Carantén
A tulajdonos mesél
Hétköznapi, iskolába járósnak vásároltunk 2016 januárjában egy Biarritzblau (ez a színkód, ha valaki esetleg nem lenne képben – szerk.) E38-as BMW-t M52b28 motorral, amely egy 2,8 literes, sorhatos, 193 lóerős motor. Különösebb tervem kezdetben nem volt vele, gyári állapotban szerettem volna hagyni, de ez szinte azonnal megdőlt, ahogy beálltam vele az udvarra.
Belekerült a jégfehér angel eye, és az USA modul (az oldalt sárgán világító lámpatest). Sebring sportkipufogókat kapott, és mivel nem tetszett, hogy optikailag nem látszik, kivezettem a lökhárító alatt, így azt is hozzá kellett alakítani a kipufogóhoz, így látszik a 2-2 dupla vég.
Az első lámpa lencséi lámpafestékkel sötétre lettek fújva, és sárga indexet kapott. A veséket lecseréltem facelift utáni krómra. Azért, hogy ne a gyárilag feketére fújt küszöb látszódjon, megkapta a faceliftes küszöbtakarót amely az autó színéhez lett igazítva. A külső díszlécek szintén az autó színét kapták.
A lökhárító kialakítása miatt az állítható TA futóművel is magasnak láttam az autó elejét, szóval egy ALPINA toldatot és egy egyedi koptatót kapott.
Több típusú és méretű felni is kipróbáltam, az utolsó két szezonban egy 19″ style 132 szett volt alatta, ami elöl 9J széles, ET -2-re kinyomtávozva, hátul 10J széles, ET -5-re kihozva. Ezeken elöl 225/40 hátul 235/40 gumik voltak. Ahhoz, hogy a sárvédőívbe ne érjenek bele, be kellett dönteni a kerekeket.
Idén ezt leváltottam egy szintén 19″-os ZEDD SLT szettre, ez elöl 9.5J ET 2-re nyomtávozva, hátul 11J széles ET 10 -el így pont peremen van. Az ideális gumiméret megtalálása folyamatban van. Terveim szerint még idén kap egy hivatalos AirRide rendszert.
Belül az androidos fejegységgel együtt bekerült egy 1000 wattos mélynyomó, szintén ezres erősítővel, a gyári hangszórókat pedig harman/kardon hangszórókra cseréltem.
A „buszkormányt” lecseréltem egy egyindítós M-es kormányra, illetve a fa díszlécek metál szürkére lettek fújva, a fa váltógombot pedig lebőröztettem. A szürke bőrbelső helyett fekete bőr, elöl – hátul fűthető, elektromos és memóriás üléseket szereltem be. A napokban cserélem a tetőkárpitot fekete Alcantarára, illetve az ablakok minimális sötétítése is tervben van.
Volt részünk kellemetlen élményekben is, mint például, amikor egy éve az autó elejének építését újra kellett kezdeni, egy elém kiszaladó kutya miatt, vagy amikor az axiálcsukló törése miatt (ami egy éves sem volt) egy körforgón ugrattam át, így tönkrement a futómű, a lengőkarokat és az állítható futóművet is cserélni kellett, plusz a felnik is sérültek.
Három éve a generátor is megviccelt minket egy kecskeméti találkozó során. Ekkor egy barátommal 4 órán keresztül tartott megtenni a 60-65 km-es utat, mert többször lemerült az akksi és meg kellett állni tölteni. Mondjuk az inkább mókás este volt.
Szerencsére boldog emlékemből jóval több van, mint rossz. Részt vettünk több jótékonysági rendezvényen és autós túrán is, az ország számos találkozójára érkeztünk a barátokkal együtt. Az elmúlt években a Soltvadkert BMW találkozón, a Powerfanatics-on, illetve az AMAT-on többször díjazásban részesült az autó. Családi kirándulásokon és nyaralásokon is voltunk, például Miskolcon, Hévízen, Horvátországban és tervezem kimenni vele Spanyolországba (persze nem mostanában). Amerre jártunk, mindenhol megnézték és dicsérték a Hetest.
Sokan mondják, hogy nem lehet vele közlekedni, sokat eszik, öreg, de eddig mindenhová elvitt. Lehet néhol lassabban kell vele menni, és jobban kell figyelni mint egy átlagos autónál, de én így szeretem. Lehet hogy tényleg öreg, de kinek mi tetszik. Az eladását nem tervezem, inkább minél jobban karban tartani. Köszönöm a barátaimnak, családomnak akik támogatnak ebben.
BMW 7 E38, röviden
1994-ben jött ki a 7-es BMW nemes és sportos harmadik generációja, az érdemeihez mérten méltatlanul kevéssé ismert Boyke Boyer formatervével. Szemmel láthatóan ő jegyzi az 1990 utáni, E36-os 3-ast is. A korszak nagy újdonsága volt az újrahasznosíthatóság, így ez a modell közel 100 százalékig reciklálható anyagokból készült.
Konstrukciós újdonság a négy lengőkaros hátsó futómű és az elektronikusan vezérelt, adaptív lengéscsillapítás. Komfortextraként a BMW is bevezette a szervozárást a csomagtérhez, amit az ajtókon kínált a korabeli S-osztály, a navigációs rendszer bedobásával viszont megelőzték a fő vetélytársat. Egyes autóalkatrész-katalógusok hozzák a 728iX-et, de nem volt belőle négykerék-hajtású.
Motortéren a dízelek bejövetele a fő fejlemény. Először a 143 lóerős, kamrás 725 TDS küzdött a kocsi tömegével, majd jött az új motorgeneráció a 184/193 lóerős, 410/430 Nm nyomatékú 730d-vel és a mindenvivő 740d-vel. A 245 lóerős nyolchengeres 560 Nm nyomatéka irtózatos szám volt akkoriban.
Sorhatosból csak a 728i volt kapható 2001-ig, a 218 lóerős, háromliteres 730i egy V8-as autó. 1996-tól lett 3,5 literes a nyolchengeres, 735i néven, 235 majd az 1998-as ráncfelvarrással 238 lóerővel. A 740i végig 286 lóerős, de 1996-ban ennek is megnőtt a hengerűrtartalma 3982 köbcentiről 4398-ra. A V12-es 750i 326 lóerős, 5,4 literes. 2001 őszén a Frankfurti Autókiállításon Nagy Gergővel már mi is ott álltunk az E65-E66 előtt, értetlenül meredve egymásra az amorf dolog láttán, amivel a BMW leváltotta a klasszikusan szép E38-ast.
Mi ez a Carantén?
Ez a Vezess új közössége, amely Facebook-csoport formájában kelt életre. A koronavírus miatt autógyárak álltak le, versenyek, kiállítások, találkozók maradnak el. Eközben személyes életünk is megváltozik, társadalmunk felelős tagjai, ha nem szükséges, ki sem mozdulnak otthonról, nem mennek közösségbe. Ám ettől függetlenül az autókat továbbra is imádjuk.
A Carantén azért született, hogy megmutathassátok verdáitokat, aktuális projektjeiteket vagy kedvenceiteket egymásnak, és olyan témákkal töltsétek el az időt, ami a legjobban érdekel titeket. Küldjétek a képeket, videókat, leírásokat, hagy lássák mások is, mi parkol a garázsban, a ház előtt vagy az udvaron! Jöhetnek az aktuális történetek, tippek, trükkök, tanácsok vagy korábbi kalandok – amíg újra szabadon hajthatunk!
CSATLAKOZZ ÉS MUTASD TE IS A VERDÁD!