2020-ra a Forma-1 történetének eddigi leghosszabb, 22 fordulós idényét tervezték, ám a globális koronavírus-járvány miatt mostanra az első kilenc futam „elszállt”, Ausztráliát és Monacót törölték, Bahreint, Kínát, Vietnámot, Hollandiát, Spanyolországot, Azerbajdzsánt és Kanadát elhalasztották.
Sokak szerint az idei évben nem lehet majd világbajnokságot tartani, vannak, akik szerint már most törölni kellene a szezont, de az F1 vezetése egészen másképp gondolkodik, legalábbis ez derült ki a sportszakmai főnök, Ross Brawn friss interjújából.
„Nyilván az utazás lesz az egyik legfőbb probléma a csapatok és minden érintett számára, de az is tény, hogy a helyszínekre érkezve elég izolált lehet a Forma-1. Mi úgy gondolkodunk, hogy Európában lenne jó kezdeni, akár zárt kapus futamokkal – megoldhatnánk, hogy teljesen zárt környezetet teremtsünk, a csapatok charterjáratokkal érkeznének, közvetlenül a pályára szállítanánk őket, mindenkit letesztelnénk, így semmilyen kockázat nem lenne nézők nélküli futamok esetén” – magyarázta a brit Sky Sports műsorában.
„Nem a legjobb, de jobb, mint ha egyáltalán nem versenyeznénk. Ne feledjük, otthonról milliók követik az F1-et. Sokan karanténban, ezért jó dolog lenne, hogy életben tartanánk a sportágat, szórakozást nyújthatnánk ebben a nehéz időszakban. A fő, hogy senkit se tegyünk ki kockázatnak.”
A kérdésre, hogy más sportágakkal ellentétben az F1 miért nem jelölt ki új időpontokat a már elhalasztott fordulóknak, Brawn azzal felelt, hogy a Forma-1 sokkal komplexebb azoknál, és amíg képlékeny a helyzet, nem látják értelmét az újabb és újabb újratervezésnek.
„Az FIA előírása alapján minimum nyolc futam kell a világbajnoksághoz. Nyolc futamot még októberi kezdéssel is le tudnánk zavarni, szóval ha az a kérdés, mi az utolsó lehetséges kezdési időpont, akkor október a válasz. De megvan a lehetőség arra is, hogy átcsússzunk a jövő évbe. Ezt is vizsgáljuk. De ahogy sejthetik, ez is sok komplikációval járna.”
„De ha júliusban el tudjuk kezdeni a szezont, akár 19 fordulós idényünk is lehet. Persze húzós lenne: három hétvége egymás után, egy szabad hétvége, majd újabb három futam, újabb szabad hétvége – de a logisztikát megvizsgálva úgy véljük, lehetséges 18-19 versenyt rendezni, ha júliusban nekikezdünk. Szóval bármi is lehet 8 és 19 között.”
Brawn kiemelte, hogy a szervezés nem lesz könnyű, hiszen egyes helyszínek időpontja nem mozdítható, az utcai versenyek, mint például a bakui és a szingapúri komoly előkészítést kívánnak, de ezt ellensúlyozhatja, hogy az állandó pályákon, főleg nézők nélkül, két-három hét kell csak a szervezéshez. Az F1-es főnök megismételte, hogy napirenden van a versenyhétvégék kétnaposra rövidítése, egyes fordulókat mindenképp csak úgy lehetne megtartani.
„A munkatársaink az FIA-val és a csapatokkal konzultálva minden variációt megvizsgálnak. Pillanatnyilag a zárt kapus futamok lehetőségeit vizsgáljuk, hogyan lehetne eljuttatni az embereket a helyszínekre, hogyan lehetne mindenkit megóvni, hogyan lehetne biztonságossá tenni ezeket. Minden permutáció szóba jöhet” – summázott Brawn.