Már korábban eldőlt, hogy a Forma-1-ben 2021-től jelentős költségcsökkentési programot indítanak az évi 175 millió dolláros kiadási plafon bevezetésével, ám a koronavírus-járvány már most érezhető és későbbre várható további gazdasági hatásai miatt a korlát lejjebb szorítása is témává vált.
A csapatok többsége egészen 125 millióig vinné le a plafont, ám a legutóbbi megbeszélésen a három nagy, a Ferrari, a Mercedes és a Red Bull nemet mondott erre, azzal érvelnek, hogy teljes értékű konstruktőrként nem dolgozhatnak ugyanannyiból, mint a részelemeket, alkatrészeket tőlük beszerző partnercsapatok.
A Red Bull-főnök Christian Horner a brit Sky Sportsnak is előadta az álláspontjukat.
„2020-ról 2021-re már amúgy is befagyasztjuk az autófejlesztés 60 százalékát, szóval a csapatok legfeljebb néhány aerodinamikai újítással állhatnak elő. Ez jó, mert segít csökkenteni a kiadásokat, azt viszont nem értem, miért ragaszkodunk az új szabályok 2022-es bevezetéséhez. Ezzel 2021-ben terheljük majd meg a költségvetéseket” – kezdte.
„A kiadási plafon meg csak bizonyos kiadásokat fed, okosabb lenne inkább azt megvizsgálni, melyik csapatnak milyen költségei vannak, és hogyan lehetne azokat csökkenteni. Ebben a tekintetben nem lehet egy kalap alá venni minden csapatot, mert a gyári alakulatok sokkal többet végeznek, mint a kiscsapatok.”
„A három élcsapat sokkal többet költ, de azért, mert mi fejlesztünk és gyártunk alkatrészeket a kisebbeknek is. Szóval nem lehet ugyanaz a kiadási plafon. Szerintem jobb lenne az alkatrészekre költségkorlátot szabni. Ha mi fejlesztünk alkatrészt egy másik csapatnak, az nekik nem jár költséggel.”
Horner a gondolatmenetet továbbvíve arra jutott, hogy a legjobb lenne, ha a kisebb alakulatok egyszerűen a teljes autót a nagyoktól vásárolnák:
„Ha a kisebbek egyszerűen megvehetnék az év végén az autót, akkor teljesen kiiktathatnánk a fejlesztési és gyártási költségeket. Azzal nagyon sokat lehetne spórolni, és még versenyképesebbé is válna a mezőny.”
A három nagy közé nem sorolható, de komoly autógyártói infrastruktúrával bíró Renault-t és McLarent persze nem lehetne rávenni arra, hogy vásárolt autóval induljanak…
„Mindig van olyan, akire nem illeszkedik a szabály, de ilyenkor dönteni kell, ez mindig így van. De az biztos, hogy nem lehet egységes költségplafont bevezetni, ha egyes csapatok többet dolgoznak, mint mások.”