A modern autóiparban a Mazda gyakorlatilag egyetlenként maradt távol eddig a hibridszcénától. Ez azonban hamarosan változni fog, méghozzá rendkívül stílusosan: egy szabadalmi bejegyzés arról tanúskodik, hogy a márka hagyományait felelevenítő, bolygódugattyús, avagy forgótárcsás (vagy feltalálója után Wankel-) motor köré épülő benzin-elektromos egységet fejlesztenek.

Végre lesz hibridje a Mazdának, méghozzá Wankel-motoros 1

A Wankel-motor ismételt, hatótávolság-növelő egységként való alkalmazása már felmerült a tisztán elektromos MX-30 crossoverhez. Most azonban valami egészen másról van szó – másról, mint amit valaha is láttunk.

Nem ismered a Wankel-motort?
Kattints ide, és Gajdán Miklós videójából mindent megtudhatsz erről a különleges erőforrásról.

Az elöl található forgótárcsás benzinmotor egyfelől áramfejlesztőként táplálja a hátsó tengelyt hajtó 25 kW-os villanymotort. Másfelől ugyanez a benzinmotor (ami elvileg bármilyen konfigurációjú lehetne, a Wankel helytakarékossága miatt ésszerű választás) közvetlenül is képes a hátsó tengelyt hajtani – hogy milyen erőátvitelen keresztül, arról egyelőre nincsenek információk.  Amikor nem ettől a benzinmotortól kapja az áramot, a 25 kW-os villanymotort egy apró (3,5 kWh, 48V) lítiumion akkumulátor táplálja.

Végre lesz hibridje a Mazdának, méghozzá Wankel-motoros 15

Bármilyen motor-konfiguráció elképzelhető, mi a Wankelre szavaznánk

Van azonban a rendszerben még két villanymotor: ezek az első kerekekbe beépített agymotorok, amelyek szuperkapacitású kondenzátorból kapják az áramot. Ezeket a regeneratív fékrendszer tölti, de összeköttetésben állnak a kiskapacitású hibrid akkumulátorral is, így abból is kaphatnak energiát, illetve az elektromos fék az akkut is képes tölteni, ha úgy hozza a helyzet

Végre lesz hibridje a Mazdának, méghozzá Wankel-motoros 16

Agymotor az első kerekekben

 

Az elsődleges hajtást a három villanymotorra bízza a Mazda, de mivel se ezek teljesítményét, se a Wankel-motor teljesítményét nem közölték, egyelőre csak találgathatunk a további részletekkel kapcsolatban.

Az új rendszer paraméterei papíron egybevágnak azzal a filozófiával, amelynek szellemében a Mazda szokatlanul csekély, 35,5 kWh kapacitású akkuval szerelte fel első villanyautóját, az MX-30-ast: ahogy oly sokan, a Mazda is úgy véli, hogy a nagykapacitású, nehéz akkumulátorok zsákutcába terelik a villanyautókat.