Az autonóm vezérlésű Kamazok tesztjét az északi sarkvidéken fekvő Jamal-Nyenyec Autonóm Körzetben hajtották végre a gyár és a Gazprom-Neft szakemberei. A teherautókat a legzordabb időjárási körülmények között tették próbára annak érdekében, hogy kipróbálják, mennyire biztonságosan és gazdaságosan üzemeltethetők az autonóm vezérléssel működő teherautók.

Oroszország történetében ilyen nagyszabású, önvezető járművekkel kapcsolatos projektre mind ez idáig nem volt példa, hiszen a sofőr nélkül közlekedő Kamazok 2500 kilométert tettek meg a permafroszton fekvő Vosztochno-Messzojakhsoje járásban.

 Zimankóban és hóban nyúzták az önvezető Kamazokat 1

A teszt alatt az innovatív technológiát használó Kamazok nem vallottak szégyent, ugyanis a Gazprom közlése szerint mindvégig nagy pontossággal haladtak az előre meghatározott útvonalakon és az útközben eléjük kerülő akadályokat a másodperc tört része alatt azonosították. Ezáltal a bennük dolgozó mesterséges intelligencia mindig gyors és biztonságos döntéseket tudott hozni. Az autonóm Kamazok a valós forgalmi helyzetekben sem vallottak kudarcot, ugyanis nem ütköztek a folyamatosan szemből érkező járművekkel (ahogyan az a Russia Today felvételein látható).

Az önvezető Kamazok hóval borított tundrán és a Gazprom olajmezőin történő haladását egy irányító központban felügyelték, de a szakemberek időnként utasként is ellenőrizték a járművek működését. A teherautók  közlekedését ugyanakkor mindvégig egy biztosító jármű is felügyelte.

A projektben részt vevő szakemberek szerint az önvezető Kamazok legnagyobb előnye a korlátok nélküli működés. A járműveket irányító autonóm rendszerek ugyanis nem fáradnak el, ennek megfelelően nem követnek el hibákat még a legnagyobb kihívásokkal járó útvonalakon sem. Nem okoz gondot számukra a hóviharokban, valamint a havas, csúszós utakon történő közlekedés. A hagyományos járművekhez képest az önvezető Kamazok biztonságosabbak és 10-15 százalékkal gazdaságosabban üzemeltethetők.

Avatar a Kamazban

Önvezető teherautókat és kamionokat évről évre mutatnak be különféle OEM gyártók, illetve startupok. Ami új a Kamaz megoldásában az az, hogy gyártó mérnökeinek sikerült minden hardvert egy, a tetőre szerelt egységbe integrálni, amit ők Avatarnak neveztek el. Ez a vezérlő egység összeköttetésben van a járművek kommunikációs hálózatával (CAN), ideértve a jármű külső érzékelőit és hálózati eszközeit, mint például a rövid és nagy hatótávolságú kamerákat, a lézerradarokat, valamint a wifi kapcsolatot, a 4G (LTE) vezeték nélküli adatátvitelt, továbbá az FM rádióegységeket.

A Kamaz által fejlesztett egység gyorsan és egyszerűen telepíthető, ugyanakkor megköveteli az automata sebességváltómű, az elektronikus fojtószelep, az elektronikus fékerő-szabályozás, valamint az elektronikus szervokormány meglétét. A felvételek tanúsága szerint ugyanakkor a sarkvidéki tesztelések alatt a Kamazok tetején nem volt ilyen kompakt vezérlő egység, valószínűleg azért, mert a zord hidegre való tekintettel a hardvereket a fülke belsejében kellett telepíteni.

Zimankóban és hóban nyúzták az önvezető Kamazokat 2

Napjainkban az ipari vállalatok egyre jobban érdeklődnek az önvezető technológiák iránt. Ez, valamint a jogszabályi keretek folyamatos bővülése új lehetőségeket teremt számunkra. Mivel nálunk rendelkezésre áll a kellő tapasztalat és potenciál az önvezető járművek fejlesztése terén, ezért a Kamaz készen áll arra, hogy elérhetővé tegye high-tech megoldásait az orosz vállalatok számára” – hangsúlyozta Irek Gumerov, a Kamaz PJSC vezérigazgató-helyettese.

Nem ez az egyetlen önvezető járművekkel kapcsolatos projekt, amiben a Gazprom részt vett. Az energiaszolgáltató ugyanis áprilisban magyarok nyelvrokonainál, Hanti- és Manysiföldön a GAZelle Next önvezető autóbuszt tesztelte.

Kövess minket a Facebook-on!