Miközben szép csendben szinte teljesen kihaltak az egyterűek, zsugorodik a klasszikus szedánok piaca, és kisautót sem igazán könnyű eladni, addig a szabadidő-autók fogynak, mint kijárási korlátozás ideje alatt a liszt és az élesztő. Akár kicsi, akár nagy, akár olcsó, akár drága, mindegy, biztos nem sokáig szomorkodik majd a kirakatban. A babérkoszorús autóbuzi szerepében pózolók pedig csak csóválják a fejüket. Na, de ki a hülye? Ők, vagy akik azért is inkább szabadidő-autót vesznek? Lehet, hogy senki sem.
Mi szól az SUV mellett?
Amikor az első szabadidő-autók megjelentek, még volt értelme a magasabb építést hangsúlyozni, el lehetett adni az autót azzal, hogy ebből aztán remekül áttekinthető a forgalom, hiszen könnyen el lehetett látni belőle az átlagos magasságú autók felett. Azóta átalakult az utcakép, már szinte minden autó SUV, vagy legalább crossover, tehát a garantált jobb kilátásnak lőttek. A másik előny, a komfortosabb beszállás ettől még megmarad, tehát úgy 50 felett, meszesedő csontokkal, egyéb rontásokkal máris van egy plusz pontja a magasabban lévő ülésnek.
A magasabb építés általában a hasmagasság növelésével is együtt jár, így aki a tanyára menet hitvány utakon is kénytelen autózni, az megint örül majd, hogy nem szakadnak le kisebb-nagyobb darabok az autója aljából. De egy elfuserált lehajtójú mélygarázsnál is aranyat érhet egy-két centiméter plusz a hasmagasság értéknél. Az összkerékhajtás ebben a méretben szinte kivételnek számít, aki kis SUV-t vesz, az leginkább városi használatra vásárolja az autót, és legfeljebb a burkolatlan, füves, buckás parkolójú kirándulóhelyekig merészkedik el vele. Oda meg bőven elég a pár centivel magasabban hordott has is.
Miért utáljuk a szabadidő-autókat?
A fene nagy CO2-őrületben rögtön az ördög szövetségesének tűnik mindenki, aki a magasabb építéssel együtt járó nagyobb légellenállás miatt több üzemanyagot éget el kilométerenként, mintha normális autóval közlekedne. Persze ha ugyanezt az indokoltnál 2-300 lóerővel nagyobb teljesítmény miatt teszi valaki, azt már nem szokás megköpködni. Az emelt kasztni nem tesz jót a vezethetőségnek sem, jellemzően billegősebb, bizonytalanabb dolog SUV-val kanyargós úton közlekedni, mint átlagos autóval. Emellett a kis szabadidő-autóknál a praktikum is kérdéses, hiszen a divatos külső ritkán jár együtt nagyobb, valóban használható méretű utastérrel, csomagtartóval, mint egy vagy két kategóriával feljebb.
Puma
Bár a Ford mókás megjelenésű crossoverének alapjait a Fiesta adja, mégis szembetűnő a méretbeli különbség a két kasztni között. Olyannyira, hogyha nem a közös műszaki alapokra gondolva állítottuk volna párba a két modellt, akkor akár a Focus ellen is indulhatott volna. A Puma 4186 milliméteres hosszával 146 mm-rel nőtt nagyobbra a Fiestánál, 1805 mm-es szélessége 71 mm-rel, 1537 mm-es magassága pedig 54 milliméterrel haladja meg a Fiestáét. Tengelytávja 2588 mm, ami 95 mm-rel hosszabb az alapot adó modellénél. Szóval aki centikben mér, annak vonzóbb lehet a Puma.
Külsőre nem biztos, hogy ezt választanám, ha egy Fiesta áll mellette, de a gömbölyded vonalai, magas építése, vigyorgó arca ellenére is egész vállalható a formája. Ha nem hiszed, nézz meg mondjuk egy Nissan Juke-ot! Persze a Fiesta összeszedettebb, komolyabb, közelebb áll a klasszikus autóformához.
Fiesta
Csinos, igazi szerethető kisautó a Ford Fiesta. Főleg pirosban, az ST Line-hoz járó szoknyácskákkal. Praktikum terén a Pumával nehezen veszi fel a versenyt, mert a Ford legkisebb szabadidő-autójában tengernyi hasznos ötlet van, ami megkönnyíti akár a mobiltelefon elhelyezését vagy mocskos tárgyak biztonságos szállítását a csomagtartóban (Megabox). A Fiestában egyszerűen nincs rendes helye egy tisztességes mobiltelefonnak és a csomagtere sem olyan sokoldalúan alakítható.
Vezetési élményben pedig egészen közel van a Puma a Fiesta nagyszerűen hangolt futóművéhez. Nem beszélve a 48 voltos rendszer észrevétlen motorleállításairól és indításairól. Magasabb építése okán hangyányit jobban susog a szél a Puma körül. A Ford Fiestának viszont utolérhetetlen érdemeit azok veszik észre, akiknek a vezetés nem csak arról szól, hogy eljussanak a város egyik feléből a másikba. Ezzel pedig egyre szűkebb rétegeket szólít meg.
Árak
A kasszánál érezni igazán a két autó közötti különbséget. Ha csak a katalógusban szereplő legolcsóbb modelleket nézzük, akkor a belépőárú Puma bő kétmillió forinttal kerül többe, mint a szintén alapnak számító Fiesta. Ha Fiestából is ugyanolyan teljesítményűt keresünk ki, akkor már egymillió forint körülire csökken a Puma felára. De ne felejtsük, a Pumával együtt érkezik a lágy hibrid hajtás is, alapáron.
Fiesta 1.1l PFi (75 LE) M5 Euro6.2 5 sebességes manuális sebességváltó 4 810 000 Ft
Puma 1.0l EcoBoost mHEV (125 LE) 6 fokozatú 6 935 000 Ft
Fiesta ST-Line 1.0l EcoBoost (125 LE) M6 5 960 000 Ft
Belső
Elhanyagolható a különbség a két autó utastere között, amit talán a legjobban az alábbi képpár bizonyít:
Bár egyik sem kínál zavarba ejtően sok tárolóhelyet, rekeszeket, a Puma mégis élhetőbb, praktikusabb belsőt kapott. A Fiesta utasterét a piros betétek teszik izgalmasabbá, jól mutat benne a sportos, alul lapított kormány, a Puma pedig a digitális műszerfallal és a nagyobb ajtózsebekkel húz el. Az üléspozíciót kivéve a többi szinte ugyanaz, míg a Fiestában a földön ül a vezető, addig a Pumában magasabban helyezkedik el a vezetőülés és a kormány mögé is könnyebb beülni. De nemcsak elöl komfortosabb a lét, hanem egy sorral hátrébb is.
Na nem sokkal, de egy kicsivel valóban szellősebbnek érezni, főleg a térdtájékon. Ha pedig még hátrébb tekintünk, a csomagtartóban még ennél is nagyobb különbséget találunk. Míg a Puma óriási, egész mókás felhasználási lehetőségeteket is megengedő rekeszt rejteget a fenekében, addig a Fiestában legfeljebb mély hangokat találni. A Puma alapból nagyobb csomagtartója ügyesebben is variálható, a háttámlák ledöntése után sík felületre pakolható a sok csomag, míg a Fiestában ez csak álom.
Akkor melyik a jobb vétel?
Attól függ. Daninak – egyedülálló, fiatalember, aki a harmatos tündérek mellett legfeljebb az edzőcuccát, vagy a kerékpárját pakolja be a kocsijába – a Fiesta lehet nyerő. A kurta autóval könnyebben talál parkolóhelyet a bulinegyed határán, a 125 lovas ST-Line kivitellel, ültetéssel, sportosabb futóművel a mitfárer sikíttatása is gördülékenyebben megy, mint a Pumával.
Attila viszont már csak lélekben gyerek, ő általában tojik a csikorgó kerékkel pörgésre, inkább azt kedveli, ha nem végtelen csomagtartós tetrisezéssel indul egy utazás. Ugyan hátul a három, még növésben lévő gyerek egyelőre még elfér, de nyilván annak ellenére sem a Puma a neki megfelelő méretű autó, hogy a párcentis emelésnek köszönhetően a vidéki karanténlakba vezető csapnivaló erdei úton is normális tempóval, odavert alkatrészek nélkül tudna eljutni. Azonban a kettő közül a felvázolt használat mellett számára a Puma a nagyobb használati értékű modell. Ha pedig hozzácsapjuk azt is, hogy a Fiestából felpuffasztott Pumát még a magasítással sem sikerült elrontani, hiszen kifejezetten jó vezetni, akkor már egészen biztos, erre fizetne be. Pláne, hogy beülni is kényelmesebb és a kilátás is jobb belőle.
Akkor most melyik a tuti?
Végtelenül egyszerű a képlet: a Puma a racionálisabb, sokoldalúbb modell, ezzel szemben a Fiesta az olcsóbb, kevésbé jól kihasználható, cserébe remek vezetési élményt adó autó. Lehet töprengeni, hogy kinek mi fontosabb, mi éri meg jobban. Lényeg, hogy bármelyiket is választod, egyikkel sem jársz rosszul.