A 2020-as szezonnyitónak szánt Forma-1-es Ausztrál Nagydíjat az első szabadedzés előtt néhány órával fújták le, miután az előző napon a McLaren egyik csapattagjánál koronavírus-fertőzést diagnosztizáltak Melbourne-ben.
A vírus ellen továbbra sincs vakcina, ahogy az általa okozott betegségre sincs gyógymód, de a Forma-1 szigorú óvintézkedések mellett – a nézők és a sajtó képviselőinek kizárása, a csapatok stábjainak minimalizálása, a „száguldó cirkusz” lehetőségekhez mért teljes elkülönítése – a júliusban szeretné újraindítani az idényt.
A francia L’Equipe erről kérdezte a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) orvosi vezetőjét, Gerard Saillant professzort.
„A helyzet sokat változott Ausztrália óta. Már kifejlesztettük a gyorsteszteket, a fertőzéssel diagnosztizáltak és a velük kapcsolatba került személyek elkülönítésének eszközeit. Ami engem illet, nem kellene lefújni a hétvégét. Olyan ez, mintha azért zárnánk le a teljes metrót, mert az egyik utasnak pozitív teszteredménye volt” – magyarázta.
„Hogy mi lesz Ausztriában, más lehet, mint mondjuk az, hogy mi lesz Németországban vagy Magyarországon. Az országoknak megvannak a maguk előírásaik, más és más a versenypálya helyzete, a szállodák helyzete, és ezek is befolyásolják majd az elkülönítési intézkedéseket. Ha a pálya vidéken van, az megint más, mint ha a városban lenne.”
„Szingapúrban és Vietnámban egészen más lenne az egészségügyi szervezés, ha most rendeznének nagydíjat. Szingapúrban például a teljes paddockot kéthetes karanténra köteleznék, mielőtt beléphetnének a pályára. Asuztriában más a helyzet: az ország már kilábalóban van az krízisből, ami amúgy sem volt nagyon súlyos. Az egy biztonságos ország, mi pedig igyekeznénk egy még biztonságosabb paddockot létrehozni.”
„Az óvintézkedések mellett 1000-2000 ember lehetne a pályán, ha pedig elhagyják azt akkor szigorú intézkedések mellett: ugyanazzal a busszal, ugyanarra helyre, ugyanabba a szállodába utazhatnának csak. A teszteket pedig a helyi hatóságok és a WHO által előírt gyakorisággal megismételnénk.”
Saillant hozzátette, hogy a Nemzetközi Vöröskereszttel együttműködésben dolgoznak a tömeges tesztelés lehető leggyorsabbá tételén, ahogy egy olyan appot is fejlesztenek az FIA-nál, amellyel – önkéntes alapon – követhető a paddockbeliek közötti érintkezés.