Első ránézésre viccesnek tűnhet, de a célnak megfelel, és ez a lényeg. Amikor arról szólnak a hírek, hogy jégeső várható, és megpillantod a felhőket, hidd el, egy rossz kartondoboz is aranyat érhet. Ma pedig ez a helyzet.
A zivatarok veszélye miatt az ország nagy részén első fokú, citromsárga figyelmeztetés érvényes, de az Országos Meteorológiai Szolgálat már riasztást is kiadott. Az érintett járásokban órákon belül lecsaphat a vihar, jégeső eshet, és károkat okozhat az erős szél is.
Azt írták, a déli óráktól az Eger-Szeged vonal körüli szélesebb sávban lehet helyenként zivatarokra számítani, emellett a nyugati határszél közelében sem lehet kizárni a kialakulásukat. Zivatarokhoz szélerősödés (50-70 km/órás) és kisebb méretű jég (búza, borsó méretű) társulhat. Az északi, északnyugati szelet estig időnként a Dunántúlon is 60-65 km/órás széllökések kísérhetik.
Mi is az a jégeső?
A jégeső a csapadék olyan formája, ami akkor alakul ki, amikor a zivatarban jelen levő feláramlások a légkör extrém hideg rétegeibe esőcseppeket szállítanak magukkal, ahol azok szilárd halmazállapotúvá fagynak, és a kialakuló jégszemek a zivatar leáramlásába kerülve a felszínre hullnak. A jégeső jéggömbök vagy szabálytalan jégrögök formájában, mindig konvektív felhőből hulló csapadék. Akkor beszélünk jégesőről, ha a jégdarabok átmérője eléri vagy meghaladja az 5 mm-t. Ennél kisebb méret esetén jégdaráról van szó. A zivatarok többségében kialakulnak jégszemek, azonban az esetek többségében ezek a földfelszínt már olvadt halmazállapotban érik el. Azt, hogy kialakul-e jégeső, az a körülmény dönti el, hogy a felhőben a jégszemek mennyire tudnak megnőni, egy bizonyos mérethatár fölött ugyanis a jégszem már nem képes elolvadni a zuhanás közben, és a talajra szilárd halmazállapotban hullik.
Húzzák, nyomják, ragasztják
Több technika létezik a jég okozta horpadások javítására, de főleg kettőt használ a szakma. A finom kezet és éles szemet kívánó munkát leegyszerűsítve röviden a lényeg: a nehezebben elérhető kasztnielemek mélyedéseit ragasztás után súlykalapáccsal húzzák ki, míg a simább felületek esetén a tetőkárpit vagy a motorháztető szigetelésének leszedése után kinyomatják az apró horpadásokat.
Idősebb, olcsó használt autókkal azonban nem érdemes javítóhoz fordulni, ha 20-25 ezerért kapható hozzá másik elem. Mondjuk egy VW Passat motorháztetejének plusz tetőlemezének átlagos javítási ára nagyban függ a horpadások számától és mélységétől, de átlagosan 100 ezer forint körül van a kettő együtt. A javítási árak 30 százalékkal az elemcserével és fényezéssel járó javítások árai alatt vannak, és mivel itt nincs fényezés, a jármű értékvesztésével sem kell számolni – mondja a szakértő.