A koronavírus-járvány után újra beindul a Jelcz (ejtsd: „Jelcs”)  teherautók sorozatgyártása. A lengyel haszonjárműgyártó cég helyzete stabil és a tervek szerint hamarosan újra gyárt polgári felhasználásra teherautókat. Mindezt Sławomir Kaleta, a vállalat áprilisban kinevezett vezérigazgatója árulta el a TVP3-nak. 

A cég gazdasági helyzete biztató, ezért nem terveznek „megszorító intézkedéseket”. Ebből kifolyólag a Jelcznél nem vetették el a korábbi fejlesztési és beruházási terveket. A cég kis tételben, 10-100-as nagyságrendben gyárt teherautókat leginkább katonai felhasználásra. Mindez elmarad a vállalat 90-es évekbeli teljesítményétől, amikor évente 3 ezer új Jelcz autóbusz és teherautó hagyta el a gyárkaput. 

Újra gyártana civil teherautókat a keleti blokk ikonja 1

A Jelcz most főleg ilyen, 442.32.-es típusú katonai teherautók gyártásával foglalkozik. De a lengyel hadsereg nem képes hosszútávon ellátni megrendeléssel a céget.

A Jelczet egyelőre az állami megrendelések tartják el, a lengyel hadsereg ugyanis 2018-ban összesen 888 darab, főként páncélozott 442.32. típusú off-road teherautót rendelt a Jelcz-Laskowicében található vállalattól. „A Jelcz versenyképes alternatívákat nyújt a speciális rendeltetésű teherjárművek szegmensében, így a gáz- és kerozinszállító teherautók, vagy ipari csarnokok oltására bevethető nehézkategóriás tűzoltóautók terén. Mindamellett páncélozott, off-road teherautókat is gyártunk” – emelte ki a cég első embere. 

A lengyel gyártó két lépcsőben képzeli el a gyártás bővítését. Első körben felújítják a gyártócsarnokokat, illetve modernizálják a gyártósorokat, második lépésként pedig beindítják a civil teherautók gyártását. A gyártásba kerülő  modell azonban még nem ismert. Az egyik lengyel szakportál, a 40tons.net egy korábbi, távolsági árufuvarozásra tervezett nyerges, a C423-as feltámadását vizionálja. Ez a 420-as sorozat tagja, amiből sok tűzoltóautót készítettek IVECO és Mercedes-Benz motorokkal. 

Újra gyártana civil teherautókat a keleti blokk ikonja 2

A Jelcz 420-as szériája volt a lengyel gyártó utolsó saját fejlesztésű civil teherautója. Egyes vélemények szerint hamarosan ez támadhat fel.

Kis Jelcz-történelem 

A Jelcz 1952. március 15-én jött létre eredetileg busz- és teherautógyárként. A vállalat első modelljei közé tartozott a Škoda 706 RTO licenc alapján gyártott Jelcz 043-as busz, amit a lengyelek csak „uborkának” becéztek jellegzetes alakja miatt. A vállalat a 60-as évek végén mutatta be első saját márkanév alatt gyártott teherautóját, a 300-as szériát (nyitóképen), amely a Żubr A80 modernizált változata volt.

A Jelcz korábban az Ikarusszal és a Csepellel is együttműködött. A közös munka egyik gyümölcse az 1982-92 között gyártott M11-es városi autóbusz volt, amely az Ikarus 260-as alvázára épült és amelynek hajtásáról Rába D2156 HM6U motor gondoskodott. A Csepel pedig főként teherautókat gyártott Jelcz fülkével, de történt kísérlet közös midibusz fejlesztésére is (M070). 

A Jelcz 1955-2008 között összesen 250 ezer teherautót és autóbuszt gyártott. A 2000-es évek elejétől fogva azonban a vállalat leginkább a katonai teherautók gyártására helyezte a hangsúlyt.