Négy építőipari melós tartott hazafelé a munkahelyről, négy gyári munkás pedig az éjszakai műszak megkezdésére igyekezett késő délután. Mindkét csapat pár száz méterre volt a céljától: a fájront utániak a faluszéli kötelező kiskocsmázástól, a munkakezdők a német cég sorompójától. Egymással szemben haladt a két jármű, amikor úgy ütköztek egymásnak, hogy a balesetben vétkes sofőrt elítélő papíron évekig agyaltak utána a bíróságok. A közlekedési balesetek utóéletét bemutató sorozatunk eheti történetében először az egyik sofőrt ítélték el, majd később a másikat. Mindkettőt ugyanazért.

Lassan haladtak, látták is egymást, mégis összeütköztek

Egy óvoda felújításából tartottak hazafelé Bandiék, ő volt az egyetlen, aki szinte soha nem ivott, ezért rendre ő vezette a céges Ford Transitot. Az előző esti Bajnokok Ligája fordulóról beszélgettek, leginkább a spanyol szereplők sikeréért szorítottak. Ugyanazon a főúton, velük éppen szemben haladtak Laciék, a Suzukijában kevésbé volt kellemes a hangulat, az alacsony fizetésük miatt morgolódtak.

Közel a célállomásaikhoz, egy falu közepén haladtak az ütközés előtt. A kisbusz az éppen számára megengedett 50 km/órás sebességgel, a kisautó viszont a sávja szélén végzett csőfektetési munkák miatt engedélyezett 30 km/órás tempó felett valamivel. Laci emlékei szerint 35-40 között.

Kanyarodott ugyan az út, de viszonylag széles volt az aszfalt, ezért ha hiba nélkül vezetnek, figyelmesen elgurulhattak volna egymás mellett. A balesethez vezető első lépést tulajdonképpen a Bandiék sávjának jobb szélére leparkolt autó tette meg. Irányjelzőt használva ennek előzését végezte a Ford, amikor a vezetője észlelte a vele szemközt érkező Suzukit. Bandi a fékre taposott, gyorsan próbált jobbra bevágódni az út szélén parkoló autó elé, de a szemből érkező Suzuki az út közepéhez teljesen behúzódva, kerekeivel gyakorlatilag a szaggatott vonalon haladt. Fékezett persze Laci is, mindhiába, a két jármű bal első sarkai telibe kapták egymást.

A kisbusz második sorában övhasználat nélkül utazó két férfi járt a legrosszabbul, csonttöréseik nyolc napon túl gyógyuló sérülésnek minősültek a későbbi bírósági ügyben. Ráadásul hónapokkal az ütközés után kiderült, hogy egyikük térdsérülése maradandó fogyatékossággá vált. A Suzukiban mindannyian megütötték magukat, de szerencsére nekik csak kisebb zúzódásaik keletkeztek, mert mindannyian be voltak kötve.

Vajon ki a felelős ebben a balesetben? 1

A 60-as években készült fotón kisbusz és személyautó ütközött szemből, alacsony sebességgel (Forrás: GettyImages)

Ki a hibás?

Mivel emberek sérültek, természetesen többórás rendőrségi helyszínelés követte a balesetet, aminek az eredményeiből hetekkel az eset után szakértők állítottak össze a vizsgálati eredményeket. Talán a legfontosabb, hogy ezek megerősítették a kapitányságon kihallgatott sofőrök vallomásait járműveik sebességéről: a Ford körülbelül 50-nel ment, a Suzuki 35-38 km/órával. Vagyis egyikük betartotta a számára előírt tempót, míg a másik megszegte a KRESZ-t.

A szakértői jelentések szerint a járművezetők kb. 70-75 méteres távolságból vették észre egymást, vagyis nagyjából 3,5 másodperccel az ütközés előtt. Ennél is fontosabb talán, hogy megállapították: az egyébként lassabb suzukis 1,9 másodperc „cselekvési késedelemmel” fékezett, míg vele szemben a fordos 0,8 másodperccel. Azaz mindketten később kezdtek lassítani annál, ami ideális lett volna.

Mindezek ellenére elkerülhető lett volna a baleset, ha a Suzuki nem két méterrel közlekedik az útjavítást elkerítő piros-fehér korlát mellett, hanem csak eggyel.

Elsőfokú ítéletében a bíróság Lacit tette felelőssé maradandó fogyatékosságot okozó közúti baleset gondatlan okozásának vétségében. Egyrészt megszegte a számára előírt sebességhatárt, másrészt nem a legbiztonságosabb helyen haladt az úttesten (nem tett eleget jobbra tartási kötelezettségének), harmadrészt túl későn fékezett. Büntetése enyhe lett, egy év próbára bocsátás.

Vajon ki a felelős ebben a balesetben? 2

Suzuki fejtetőn, illusztráció (Forrás: GettyImages)

180 fokot fordult az ügy

Az első fokon ítélkező bíróság szerint a kisbuszos nem felelős a balesetért, annak ellenére, hogy az ütközés előtt gyakorlatilag a túloldali sávból tért vissza a sajátjába. Felmentésének oka, hogy az előzés megkezdésekor – a kanyar íve miatt – még nem látta, nem láthatta a szemből érkező Suzukit. Másrészt a 0,8 másodperces „cselekvési idő felróhatóságot nem alapoz meg”.

Másként látta az ügyet a másodfokú bíróság, amely szerint Bandi megszegte a KRESZ

  • 29 §-át, ennek értelmében a járművezetőnek kötelezettsége a szemben haladó járműnek elsőbbséget adni,
  • valamint megszegte a 35. §-át, a kikerülés szabályait.

A bíróság szerint a parkoló jármű kikerülése úgy lett volna szabályos, ha a Ford sofőre „fokozott óvatosság mellett olyan sebességet választ, amely mellett az esetleg szembejövő jármű sebességére is figyelemmel kellő időben biztonságosan meg lehet állni”.

Ebből a megközelítésből a bíróság ítélete kimondta, hogy a veszélyhelyzet Bandi vezetése idézte elő.

Azt is kimondta a bíróság, hogy Laci pedig nem szegte meg a jobbra tartási kötelezettségét. Azért haladt két méterrel a csőfektetési munkák mellett, mert sáros, azaz csúszós volt annak közvetlen közelében az aszfalt a gödörásás miatt. Talán a legérdekesebb rész a másodfokú ítéletnek, hogy a suzukisnál „cselekvési késedelem sem állapítható meg, ugyanis a vele szemben haladó Ford ijesztően hathatott rá, ennek következtében nőtt meg a döntési idő”.

Ez a bíróság már Bandit tette felelőssé maradandó fogyatékosságot okozó közúti baleset gondatlan okozásának vétségében. Az ítélet viszont enyhe lett, egy év próbára bocsátás. Lacit felmentette a bíróság.

De itt még nem ért véget az ügy

Most Bandi ügyvédje fellebbezett, pontosabban előterjesztett egy felülvizsgálati indítványt. Szerinte téves a másodfokú bíróság azon következtetése, hogy védence idézte elő a veszélyhelyzetet.

Végül nem járt sikerrel a próbálkozás, az ügyet lezáró jogerős ítélet helyben hagyta Bandi elmarasztalását, és Laci felmentését.