Négy építőipari melós tartott hazafelé a munkahelyről, négy gyári munkás pedig az éjszakai műszak megkezdésére igyekezett késő délután. Mindkét csapat pár száz méterre volt a céljától: a fájront utániak a faluszéli kötelező kiskocsmázástól, a munkakezdők a német cég sorompójától. Egymással szemben haladt a két jármű, amikor úgy ütköztek egymásnak, hogy a balesetben vétkes sofőrt elítélő papíron évekig agyaltak utána a bíróságok. A közlekedési balesetek utóéletét bemutató sorozatunk eheti történetében először az egyik sofőrt ítélték el, majd később a másikat. Mindkettőt ugyanazért.
Lassan haladtak, látták is egymást, mégis összeütköztek
Egy óvoda felújításából tartottak hazafelé Bandiék, ő volt az egyetlen, aki szinte soha nem ivott, ezért rendre ő vezette a céges Ford Transitot. Az előző esti Bajnokok Ligája fordulóról beszélgettek, leginkább a spanyol szereplők sikeréért szorítottak. Ugyanazon a főúton, velük éppen szemben haladtak Laciék, a Suzukijában kevésbé volt kellemes a hangulat, az alacsony fizetésük miatt morgolódtak.
Közel a célállomásaikhoz, egy falu közepén haladtak az ütközés előtt. A kisbusz az éppen számára megengedett 50 km/órás sebességgel, a kisautó viszont a sávja szélén végzett csőfektetési munkák miatt engedélyezett 30 km/órás tempó felett valamivel. Laci emlékei szerint 35-40 között.
Kanyarodott ugyan az út, de viszonylag széles volt az aszfalt, ezért ha hiba nélkül vezetnek, figyelmesen elgurulhattak volna egymás mellett. A balesethez vezető első lépést tulajdonképpen a Bandiék sávjának jobb szélére leparkolt autó tette meg. Irányjelzőt használva ennek előzését végezte a Ford, amikor a vezetője észlelte a vele szemközt érkező Suzukit. Bandi a fékre taposott, gyorsan próbált jobbra bevágódni az út szélén parkoló autó elé, de a szemből érkező Suzuki az út közepéhez teljesen behúzódva, kerekeivel gyakorlatilag a szaggatott vonalon haladt. Fékezett persze Laci is, mindhiába, a két jármű bal első sarkai telibe kapták egymást.
A kisbusz második sorában övhasználat nélkül utazó két férfi járt a legrosszabbul, csonttöréseik nyolc napon túl gyógyuló sérülésnek minősültek a későbbi bírósági ügyben. Ráadásul hónapokkal az ütközés után kiderült, hogy egyikük térdsérülése maradandó fogyatékossággá vált. A Suzukiban mindannyian megütötték magukat, de szerencsére nekik csak kisebb zúzódásaik keletkeztek, mert mindannyian be voltak kötve.
Ki a hibás?
Mivel emberek sérültek, természetesen többórás rendőrségi helyszínelés követte a balesetet, aminek az eredményeiből hetekkel az eset után szakértők állítottak össze a vizsgálati eredményeket. Talán a legfontosabb, hogy ezek megerősítették a kapitányságon kihallgatott sofőrök vallomásait járműveik sebességéről: a Ford körülbelül 50-nel ment, a Suzuki 35-38 km/órával. Vagyis egyikük betartotta a számára előírt tempót, míg a másik megszegte a KRESZ-t.
A szakértői jelentések szerint a járművezetők kb. 70-75 méteres távolságból vették észre egymást, vagyis nagyjából 3,5 másodperccel az ütközés előtt. Ennél is fontosabb talán, hogy megállapították: az egyébként lassabb suzukis 1,9 másodperc „cselekvési késedelemmel” fékezett, míg vele szemben a fordos 0,8 másodperccel. Azaz mindketten később kezdtek lassítani annál, ami ideális lett volna.
Mindezek ellenére elkerülhető lett volna a baleset, ha a Suzuki nem két méterrel közlekedik az útjavítást elkerítő piros-fehér korlát mellett, hanem csak eggyel.
Elsőfokú ítéletében a bíróság Lacit tette felelőssé maradandó fogyatékosságot okozó közúti baleset gondatlan okozásának vétségében. Egyrészt megszegte a számára előírt sebességhatárt, másrészt nem a legbiztonságosabb helyen haladt az úttesten (nem tett eleget jobbra tartási kötelezettségének), harmadrészt túl későn fékezett. Büntetése enyhe lett, egy év próbára bocsátás.
180 fokot fordult az ügy
Az első fokon ítélkező bíróság szerint a kisbuszos nem felelős a balesetért, annak ellenére, hogy az ütközés előtt gyakorlatilag a túloldali sávból tért vissza a sajátjába. Felmentésének oka, hogy az előzés megkezdésekor – a kanyar íve miatt – még nem látta, nem láthatta a szemből érkező Suzukit. Másrészt a 0,8 másodperces „cselekvési idő felróhatóságot nem alapoz meg”.
Másként látta az ügyet a másodfokú bíróság, amely szerint Bandi megszegte a KRESZ
- 29 §-át, ennek értelmében a járművezetőnek kötelezettsége a szemben haladó járműnek elsőbbséget adni,
- valamint megszegte a 35. §-át, a kikerülés szabályait.
A bíróság szerint a parkoló jármű kikerülése úgy lett volna szabályos, ha a Ford sofőre „fokozott óvatosság mellett olyan sebességet választ, amely mellett az esetleg szembejövő jármű sebességére is figyelemmel kellő időben biztonságosan meg lehet állni”.
Ebből a megközelítésből a bíróság ítélete kimondta, hogy a veszélyhelyzet Bandi vezetése idézte elő.
Azt is kimondta a bíróság, hogy Laci pedig nem szegte meg a jobbra tartási kötelezettségét. Azért haladt két méterrel a csőfektetési munkák mellett, mert sáros, azaz csúszós volt annak közvetlen közelében az aszfalt a gödörásás miatt. Talán a legérdekesebb rész a másodfokú ítéletnek, hogy a suzukisnál „cselekvési késedelem sem állapítható meg, ugyanis a vele szemben haladó Ford ijesztően hathatott rá, ennek következtében nőtt meg a döntési idő”.
Ez a bíróság már Bandit tette felelőssé maradandó fogyatékosságot okozó közúti baleset gondatlan okozásának vétségében. Az ítélet viszont enyhe lett, egy év próbára bocsátás. Lacit felmentette a bíróság.
De itt még nem ért véget az ügy
Most Bandi ügyvédje fellebbezett, pontosabban előterjesztett egy felülvizsgálati indítványt. Szerinte téves a másodfokú bíróság azon következtetése, hogy védence idézte elő a veszélyhelyzetet.
Végül nem járt sikerrel a próbálkozás, az ügyet lezáró jogerős ítélet helyben hagyta Bandi elmarasztalását, és Laci felmentését.