1983. február 24-én jelent meg a Peugeot 205-ös, mely a következő évben már a Fiat Uno mögött a második helyen végzett az Év Autója választáson, megelőzve a Volkswagen Golf második generációját. A világ tőlünk távolabb eső részein egészen 1998-ig maradt gyártásban, 15 évnyi termelés alatt pedig több mint 5,3 millió darab készült az 205-ösből az egészen egyszerűtől a pusztító T16-osig. Az egyik legfinomabb falat viszont a Peugeot 205 GTi 1.9.
Minden idők egyik legjobb hot hatch-e, mert egészen kicsike és egészen mérges. A körbefutó piros csíkok és a nagyobb kerékjárati ívek, az apró műanyag szélesítések könnyen felismerhetővé teszik a GTi-t. A 910 kg-os bódét könnyedén viszi a közel 130 lóerőt és több mint 160 Nm nyomatékot tudó, 1,9-es négyhengeres motor. A korábbi 1,6-ostól eltérően ez kevésbé lelkes, viszont érezhetően sokkal nyomatékosabb. Ráadásul ez alatt már nem csak nagyobb, 15 colos felnik vannak, de mögöttük négy tárcsafék és keményebb futómű figyel.
Ettől függetlenül azért a 205 GTi-k és vakmerőbb vezetőik olykor a vártnál közelebbről találkozhattak a szalagkorláttal vagy az út széli fákkal. 1990-re Angliában jól látható probléma lett, hogy ezeket az autókat előszeretettel lopták el vagy törték ropira, ezért elkezdtek felkúszni a biztosítási díjak. Így jár, aki húzogatja az oroszlán bajszát.
Szinte újnak néz ki ez a franciaországi Peugeot 205 GTi 1.9, pedig már 129 500 kilométer van benne. Különösen makulátlan az egész beltér a menő félbőr üléseitől a rikítóan piros szőnyegig. Mindene gondosan letakarítva, az utolsó füzetkéig hiánytalan a dokumentációja, így egyértelműen gyűjtői darab, de én tuti nem bírnám ki, hogy ne vigyem el egy jó hosszú körre. Az ára sem hétköznapi, több mint 10 millió forintnak megfelelő összegért kínálják eladásra.