A túlméretés szállítmányok a szokásosnál jóval nagyobb odafigyelést és speciális megoldásokat igényelnek. Az elvárások ugyanakkor velük szemben ugyanazok, mint más áruféleségek esetén, azaz sértetlenül kell őket célba juttatni. Tisztában voltak ezzel a stuttgarti székhelyű Hermann&Paule cégnél is, amelyhez nemrég a profiljához méltó feladatot futott be. Egy óriási autokláv szállítására kaptak megbízást, amit természetesen az utak lezárása miatt leginkább csak az esti és éjszakai órákban lehetett elvégezni.
A kérés szerint a monstrumot a „születési helyétől” – az Észak-Rajna-Vesztfália tartományban található coesfeldi gyárból (Maschinenbau Scholz GmbH) – kellett elszállítani a lüdinghauseni Datteln-Ems csatorna kikötőjébe. Bár az út csak 33 kilométer volt, négy darab Mercedes-Benz Actrosra volt szükség a feladat teljesítéséhez.
A kihívást elsősorban a szállítmány mérete jelentette. A szállítandó autokláv 25 méter hosszú, 7 méter széles és 7 méter magas, emiatt súlypontja meglehetősen magasan volt. Szállításához egy 22 tengelyes mélybölcsős trélert vettek igénybe.
A magas súlypont miatt az útvonal kialakításánál figyelmet kellett fordítani arra, hogy útközben ne közlekedjenek 5 százalékosnál nagyobb emelkedőn, ellenkező esetben a 175 tonnás autokláv egyszerűen leborult volna a trélerről. Biztos, ami a biztos, szállítás közben a rakfelületet 1,7 méterrel megemelték, így a szállítmány magassága elérte a nyolc métert.
Autokláv
Az autokláv nagy nyomáson működő, álló vagy fekvő kivitelű, mechanikusan vagy gőzzel kavart, gőzzel fűtött, zárt tartály formájú készülék. Különböző vegyipari vagy azzal rokon műveleteknél (oldás, bepárlás, kristályosítás stb.) alkalmazzák. A tartályban elhelyezik a melegítendő anyagot, a tartályt duplafalú berendezés esetén kívülről, egyébként belülről fűtik a gőzzel. A tartályban uralkodó paramétereket (nyomás, hőmérséklet stb.) úgy állítják be, hogy a technológiai követelményeknek megfelelő legyen.
Forrás: Wikipedia.hu
Az autokláv közúton történő mozgatására két nehéz teherbírású, egyenként 650 lóerős motorral szerelt Mercedes-Benz Actrost használtak. Menet közben az egyik húzta, a másik pedig tolta. A másik két Actrost pedig az autokláv 22 tonnás fedelének, valamint az egyéb tartozékok szállítására használták. A túlméretes rakomány leszállításával megbízott cég összesen hat óra alatt végzett a feladattal, sértetlenül célba juttatva az autoklávot és annak tartozékait. Persze az ipari monstrum nem maradt a német kisváros kikötőjében: még a helyszínen szállítóhajóra tették, hogy aztán eljuttassák Rotterdamba.