A kínai haszonjármű-piac legnagyobb szereplőivel lép együttműködésre a Toyota, hogy közösen FCEV-hajtásláncokat fejlesszenek ki haszonjárművekhez. Az FAW-csoport, a BAIC-csoport, a Dongfeng Motor és a GAC-csoport mellett a hidrogénspecialista Beijing SinoHytec is részt vesz abban a vegyesvállalatban, amely a többségi tulajdonos Toyota vezetésével haszonjárművekbe szánt hidrogén-üzemanyagcellás hajtásláncokat fog fejleszteni.

Tömegével érkezhetnek a hidrogénüzemű haszonjárművek 1

A 13,5 milliárd forintnak megfelelő alaptőkével létrehozott United Fuel Cell System R&D (FCRD) vállalat küldetése, hogy együttes erővel, nyílt struktúrák fejlesztésével támogassák a hidrogén-üzemanyagcellás technológia elterjedését – ezt a megközelítést jóval célravezetőbbnek vélik, minthogy egyes vállalatok önállóan fogjanak kutatásba és fejlesztésbe.

A vegyesvállalat, amelyben a Toyota 65%, a SinoHytec 15%, a négy autógyártó pedig egyenként 5-5% tulajdonrésszel vesz részt, pekingi központtal fog működni. A 19 ezer négyzetméteres kutatási központ kezdetben ötven főt foglalkoztat majd.

Tömegével érkezhetnek a hidrogénüzemű haszonjárművek 13

A Toyota Japántól az Egyesült Államokig fejleszt, gyárt és forgalmaz hidrogén üzemű nyerges vontatókat, buszokat és villás targoncákat, de egyre több független szereplő látja meg az üzemanyagcellában rejlő lehetőséget.

A két üzemanyagcella-specialista és a kínai haszonjárműpiacon komoly tapasztalattal rendelkező négy vállalat abban bízik, hogy a közös erőfeszítésnek köszönhetően drasztikusan felgyorsíthatják az FCEV technológia bevezetését a kínai haszonjárműpiacon. Ebből a szempontból Kína különlegesen szerencsés helyzetben van, mivel egyetlen más ország sincs a világon, ahol olyan ütemben fejlődne a hidrogén-üzemanyagcellás piac – különösen a haszonjárművek szegmensében –, mint itt.

Az együttműködés első lépéseként a vegyesvállalat a kínai piac teljesítményelvárásainak megfelelő üzemanyagcella-kötegeket fog gyártani, de emellett vezérlő rendszereket is fejlesztenek, valamint komplett járműintegrációs munkákat is végeznek majd. A céget formálisan már az idén megalapítják, az alkalmazottak számát pedig 2023-ra száz főre kívánják bővíteni. 

Tömegével érkezhetnek a hidrogénüzemű haszonjárművek 14

A versenyképes áron kínált, nagyteljesítményű, takarékos és megbízható haszonjármű-üzemanyagcellára hosszú távon nem csak Kínában lesz szükség. Legutóbb az eredetileg elektromos teherjárművekben gondolkodó amerikai Nikola jelentette be, hogy hidrogén-üzemanyagcellás platós kisteherjárművet készül fejleszteni. A vállalat a legfrissebb információk szerint a Toyotától vásárolja majd az ehhez szükséges hajtásláncot, és 2022-től már forgalomba is szeretné hozni a plug-in üzemanyagcellás járművet.

Tömegével érkezhetnek a hidrogénüzemű haszonjárművek 15

Ebben egy 160 kWh teljesítményű akkumulátort kombinálnak egy 120 kW-os üzemanyagcellával és 8 literes hidrogéntartállyal; a hibrid Nikola Badger pickup közel ezer kilométert tud majd megtenni egyetlen (kettős) feltöltéssel. A cég nyerges vontatója, a Nikola Tre szintén elérhető lesz hidrogén-üzemanyagcellás hajtáslánccal, méghozzá németországi gyártással.