Mi ez? | A Mercedes kompakt méretű szabadidő-autójának második generációja, kétliteres turbós dízelmotorral. |
Mit tud? | Használható autó, tágas utastérrel és nagy csomagtartóval, Mercedes minőségben, ennek megfelelően extra áron. |
Mibe kerül? | A Mercedes GLA alapára 12 100 000 forint, kétliteres dízelmotorral 150 lóerővel és automata váltóval, a tesztautó felszereltségével 16,7 millió |
Kinek jó? | Azoknak jó, akik egy kompakt-SUV testében élveznék a legmodernebb Mercedes technológiát |
A Mercedes sárkányfejek módjára bővíti típuskínálatát ahol levágnak egyet, ott hét nő helyette. A kompakt méretben például már egy kisebb gyártónak elegendő verzió akad, az ötajtós A-osztály mellett ott a a CLA Coupé, a CLA Shooting Brake, és most már van rendes, terepjárószerű SUV is a GLA képében (A B-osztály-GLB párosról nem is beszélve).
Azért kapta meg a „terepjárószerű” jelzőt, mert az előd egyáltalán nem volt az. A GLA első generációjában inkább csak az A-osztály megemelt, körbeműanyagozott kivitelét tisztelhettük. Szűk hátsó sora ellenére vitték mint a cukrot, így érthető, hogy a friss Mercedes GLA már tágasabb, magasabb karosszériát kapott, és belépett az átlag családi SUV-k csapatába.
Külső
Mivel a B-osztály testvéreként a GLB már betüremkedett a GLC alá a Mercedes szabadidő-autó kínálatában, így a torlódást elkerülendő a GLA teljes hosszából lecsíptek egy keveset (1,4 centiméterrel rövidebb az elődhöz képest), így lehet most ez a legkisebb csillagos szabadidőautó.
Azért így sem apró, teljes hossza így is 4,41 méter, amihez 1834 mm szélesség és 1611 mm magasság társul, míg tengelytávja 2729 mm. Utóbbi 3 centis növekedést jelöl, de a magasság 10 centiméteres növekedése a legszembetűnőbb változás, ez ad igazi SUV-formát a második generációnak.
Maga a dizájn az utóbbi évek Mercedes-Benz formanyelvénel jól átszűrt, tömegízlésnek megfelelő kivonata. Végre sikerült egy kellően agresszív, de nem eröltetett fényszóróformát találni, a hűtőrácson sem idegen a gigantikus márkajel, a motorháztető két hosszirányú domborítása pedig a Mercedes sportmodelljeinek látványos öröksége. Mondhatjuk német humornak is, ami elfér egy négyhengeres belépő dízelmotornál.
Tényleg ez a kellemes kommersz tökéletes receptje, már az oszlopok is elég vékonynak tűnnek, az övvonal szinte vízszintes így jó a kilátás, és nem tűnik guruló atombunkernek az autó. A semlegesség zenjéhez a farrésznél érünk el, nincs túljátszott fényszóró, vaskos krómperem, egyszerű, gömbölyded, funkcionális az egész, lehetetlen belekötni. Tipikusan az a forma, amit látva a nagypapától kezdve a plüss játékmackóig minden családtag egyetértően bólint: szerethetően átlagos.
Belső
A Mercedes 2013-ig, a hatodik generációs S-osztály megjelenéséig lépéshátrányban volt a digitális technológiát illetően. Ám innen az elavult apró egérmozikat felváltotta a képernyőszalag filozófiája, amit tudatosan hoztak le az E-osztályon keresztül egészen az A-osztályra épülő típuscsaládba.
Ennek lényege, hogy a hagyományos, kormány mögé rendezett műszeregységet kukába dobták, és a középkonzolra eröltetett álló, kitüremkedő tablet helyett egy hosszú, duplaképernyőt figyelhet a sofőr. Ez minden felszereltségnél így van a GLA esetén is. Nincs analóg órás fapad, csak a méret változik: 7 és 10,25 hüvelyk képátlójú kijelzőkből lehet összekombinálni a belső teret.
Képük tűéles, minden animáció rezzenésmentes, a vezérlés pedig a kormány két érintőfelületéről, a szintén érintésre reagáló, középkonzoli toucpadról, illetve közvetlen ujjal történő matatással történhet. Ezen felül az MBUX okos hangvezérlése is kifejezetten használható a mindennapokban. Az asszisztens tényleg jól reagál az élő beszédre, és bemagolt parancsszavak helyett életszerű kérdésekre is reagál. A „mennyi üzemanyag van még?” kérdésre például simán bemondta a hatótávot, a legközelebbi éttermet, benzinkutat pedig tényleg pár jó szóval kikeresi nekünk. Igaz, mindezt angolul.
A grafika változtatható, három fő stílusa lehet a megjelenésnek, és szerencse, hogy van adaptív, távtartó tempomat, mert a sokszintes menüben barangolva jól jön ha figyel helyettünk az elektronika.
A térkínálatot nézve az autó inkább a GLB/2 típusnevet érdemli, mert közelebb áll a B-osztályhoz, mint az A-hoz. A hátsó sor kifejezetten kényelmes két ember számára, a lábtér 116 mm-rel nőtt az elődhöz viszonyítva, a fejtér még üvegtetővel is megfelelő. A csomagtér mérete 435 liter alaphelyzetben és 1430 liter a támlák ledöntését követően, de ezeket az értékeket rugalmasan változtathatjuk a 14 centiméteres sínen mozgatható, 40:20:40 arányban dönthető, és állítható támlájú második üléssornak köszönhetően.
Minőségi kifogásunk nem lehet, a sci-fi filmekbe illő, hangulatvilágítással ellátott kerek szellőzőnyílások kellő súllyal mozognak, a műszerfal vaskos puha borítást kapott, a klíma kezelőgombjait pedig vétek lett volna a digitális térbe száműzni, mert finoman megmunkált, kellemes tapintású darabok. Ezt nem tudja pótolni a leglátványosabb animáció sem.
Technika
A H274 kódjelű típus a gyártó MFA2 padlólemezére épül, mozgatásáról a tipikus, kellően erős négyhengeres turbódízel gondoskodik. A kétliteres, egyturbós egység 3400-4440 fordulat között adja le maximális 150 lóerős teljesítményét, a 320 Nm csúcsnyomaték pedig 1400-2600-as fordulat között érhető el. Manuális váltó nincs a kínálatban, két duplakuplungos automatát adnak, hét vagy nyolc sebességfokozattal.
Vezetés
Zseniális amit a fejlesztőmérnökök a SUV-kategóriában elértek. Addig faragták az életlen baltát, amíg nagyjából alkalmas lett a borotválkozásra. Ez igaz a Mercedes-Benz GLA-ra is, a magas építés, a teljesen átlagos dízelmotor ellenére egy kellemesen semleges viselkedésű, jól irányítható autót raktak össze.
Régebben egy SUV vagy lobogott, mint zászló a szélben, vagy kőkemény büntetű futóművel pattogott, a sárnehéz karosszériát pedig még a nyomatékos dízelek is kelletlenül rángatták. Erre itt van a GLA, másfél tonnával, ránézésre teljesen átlagos 150 lóerővel, 320 Nm maximális nyomatékkal, mégis jól megy.
Körülbelül ennyit tudtak papíron a közös nyomócsöves turbódízelek már 15 éve is, de nem ilyen széles fordulatszám tartományban, és nem nyolcsebességes duplakuplungos automatával. Az élénk működésnek ez a friss fejlesztésű alkatrész a kulcsa: a gyorsan, eltalált fokozatkiosztással dolgozó váltó.
Ez a konstrukció gyorsításkor bizonyítja, hogy még mindig helye van az autógyártásban, szemvillanásnyi idő alatt pörgeti végig a fokozatokat. Így az autó szinte minden sebességtartományban élénken gyorsít, ez a teljesítmény bőségesen elég egy belépő motorhoz.
Sőt, ahogy gyűltek a kilométerek, úgy tűnt egyre feleslegesebbnek bármilyen erősebb motor, a kínálatot nézve pedig kiderült, hogy a Mercedesnél is hasonlóan gondolkodnak. Ez a blokk a belépő és az erős dízel is, ennyi a gázolajos választási lehetőség, egy motor két teljesítményszinttel (150-190 lóerő).
A váltó tehát menet közben zseniális, és szinte minden, a duplakuplungosokra jellemző hibáját eltüntették már, egyedül az emelkedőn történő elindulást oldja meg sután, hirtelen zárva a tengelykapcsolót lódul előre.
Mint egy profi komornyik dolgozik alánk a futómű is, egyszerűen észrevehetetlenül teszi a dolgát, nincs kiugróan sportos, vagy kényelmes vonása. Semlegesíti az úthibákat, nem kell félni a letört útszélektől, a murvás padkától, bár ebben az egész magas oldalfalú abroncsok is sokat segítenek.
Az autó úttartása, a kezelőszervek működése, és a szofisztikált vezetéssegítő rendszerek mind abba az irányba terelnek, hogy inkább bekapcsoljuk az indexelés hatására magától sávot váltó adaptív tempomatot, és elmerüljünk a színes-szagos, funkciókkal tömött menürendszerben, állítsunk egy új hangulatvilágítás kombinációt a 64 lehetőségből, vagy kérdezgessük az MBUX rendszer szinte mindent értő személyi asszisztensét az időjárásról.
Költségek
Még nem működik a típus konfigurátora a hazai oldalon, de a katalógus elérhető, és a listaárak is, így nagy vonalakban látszik, hogy kompakt-SUV méretosztályban ennél magasabb színvonalú szolgáltatást nehezen találunk. Ez a bőséges kínálat a vételárban is tetten érhető, a GLA 200d 12,1 millió forintról indul, a tesztautóért pedig 16,7 milliót kérnek, de még innen is akad pipálnivaló az extralistákon.
A vételáron túl a fogyasztás már elenyésző költségnek tűnik, átlagos felhasználás mellett könnyedén az 5,5-5,8 l/100 km tartományban tartható, legalábbis a teszthét alatt nem nagyon sikerült hat liter fölé vinni az átlagot.
A Mercedes-Benz GLA 200d és konkurensei – Listaár, forint
BMW X1 sDrive18d (150 LE) | 10 030 000 |
Lexus UX 200 2WD CVT (171 LE) | 10 950 000 |
Volvo XC40 T3 Aut. Base (163 LE) | 9 895 000 |
Mercedes-Benz GLA 200d (150 LE) | 12 100 000 |
Audi Q3 35 TDI S tronic (150 LE) | 12 161 890 |
Értékelés
A BMW öregedő X1-ese nem rúg labdába a Mercedes GLA mellett a digitális szolgáltatások terén, az Audi Q3 már kellően high-tech, viszont hűvösebb, kevésbé otthonos dizájnnal körítve, az indulóár pedig forintra azonos. A Lexus egész más szemlélettel közelíti meg a luxust, dízel nincs is, különc stílusát szokni kell. Így a Mercedes GLA azok választása lehet, akik konzervatív külsőben modern, praktikus belteret keresnek, és nem érdekli őket a nagybetűs vezetési élmény.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|