Röviden – Honda Jazz | |
---|---|
Mi ez? | A Honda kisautója, a Jazz negyedik generációja, mely kizárólag hibridként kapható. |
Mit tud? | Külsőre kicsike autóban hatalmas és jól variálható teret ad a Honda Jazz. |
Mibe kerül? | Picit kevesebb mint 7 millió forint a legolcsóbb Jazz, a körbeműanyagozott Crosstar már túllendül a 8,8 millión. |
Kinek jó? | Aki kis méretű, tágas és megbízható, de alacsony fogyasztású családi autót keres, az mindenképp nézzen rá a Honda Jazzre. |
Pár méter elég volt hozzá, hogy őszintén lelkesedjek a Honda Jazzért. Ez az autó most lett igazán kész! Tökéletes családi vagy városi zsebbusz lett belőle, aminek nem kell hatalmas helyet keresni, belefér mindenféle alakú és méretű motyó, közben meg csendben, takarékosan elvisz ide-oda. Nem kell váltani, a hibrid hajtás észrevétlenül spórol nekünk és otthonos a beltere. Meg olyan okos, hogy kulcsot se kell hozzá keresgélni, mert nyílik okostelefonról is.
Külső
Bájosan aranyos kis gép a Honda Jazz a nagy szemeivel és a kerek orrú dobozka formájával. Jó látni egy olyan autót, ami mer barátságos és kedves lenni, meg ennyire jól áll neki a bordó vagy a pasztelles babakék. Mondjuk fehérben meg könnyű belelátni a pandát is.
Igazából karakterében olyan, mint eddig volt, csak egy kicsit modernebb és frissebb rajta minden vonal. Kár lett volna ebből is egy újabb semmitmondó kis szabadidő-autót készíteni. Szerencsére a Jazz marad önmaga. Trükkje, hogy kisautós alapterületen egy egyterűs bódé van ügyesen beosztva. Igazán szerethető, nem véletlenül nőtt a Jazz köré kisegyház.
Hogy azoknak is adjon valamit, akiknek tetszik a szabadidő-autók stílusa és rendszeresen másznak meg padkákat, elkészült a trendibb Crosstar változat is. Ez a Jazz körbeműanyagozott, kicsit pufibb gumikkal szerelt változata, amit a tetősínen túl a nagyobbacska hűtőrácsáról is meg lehet ismerni.
Nekem ugyan még mindig a második generációs Jazz a kedvencem (kifejezetten sárgában), de ez az új tényleg messze ügyesebb minden téren. Például több nagy szilárdságú acélt pakoltak bele, így vékonyabb lett az első tetőoszlop (116 mm helyett már csak 55 mm vastagságú) és ezzel együtt jobb lett a kilátás.
Belső
Otthonos, gyorsan belakható a Honda Jazz utastere és tele van kellemes tapintású szövetekkel meg műanyagokkal. Persze, ahová az ember csak a csokipapírt meg a parkolójegyet teszi, ott megjelennek a kemény plasztikok. Van egy egészséges kis Ikea-katalógus, minimalista nappali mellékíze.
Dupla kesztyűtartója van és jól használható tárolói, de az egyik kedvencem a szellőzők elé pakolt pohártartók, így a félliteres PET palackot is hűti a klíma. Még USB csatlakozóból is akad bőven.
Két kijelző is van a Jazzben, az egyik a légies, kétküllős kormány mögött, a másik pedig középen. A digitális műszerfalon az üzemanyag és az elektronok szintje között látható az átlagfogyasztás és a sebesség, meg néhány apróság.
Rengeteget javult a központi érintőképernyő mögött lévő menü. Az eddigi zavaros katyvasz helyett letisztult, gyors a program és a kis perem miatt pontosabban taperolható a képernyő, könnyebb használni. Még hangutasításokat értő Honda Személyi Asszisztens is akad. Ezzel érdeklődni lehet az időjárás felől vagy kereshet olyan éttermet, ahol nem csak a pizza jó, de még parkolóhely is van a közelben.
Új az ülések váza, vastagabban párnázták és ettől tényleg jó benne ülni. Az egész Jazz inkább a kényelmes városi autózásra van belőve és ezt lazán hozza. Négy emberrel, gond nélkül.
Csomagtartója 304 literes, ami visszalépés (az előző 354 liter volt), ám a hátsó ülések ledöntésével pedig több mint 1,2 köbméter raktér keletkezik. A mindenfelé dönthető ülések (Magic Seat) és a széles csomagtérajtó miatt könnyű belepakolni a bringát vagy a mosógépet. Szobanövények vagy nagyra nőtt plüss lámák szállítása pedig egyszerűen kivitelezhető a hátsó ülőlapok felhajtásával.
Technika
Padlólemezét még az előző generációtól örökölte, de több lett benne a nagy szilárdságú acél, ami nem csak merevebb és biztonságosabb karosszériát ad, hanem kevesebb is kell belőle. Ezzel valamelyest kompenzálják a hibrid hajtás miatt keletkezett plusz kilókat. A Jazz súlya kicsit kevesebb mint 1 250 kg.
1,5 literes, szívó, négyhengeres benzinmotorja Atkinson-ciklus szerint működik és önmagában 98 lóerőt ad le 5500-as fordulattól és 131 Nm nyomatéka van 4500 és 5000 között. Magas sebességtartományban, tehát autópályán csak a belső égésű motor viszi a Jazzt.
Hagyományos sebességváltó nincs benne, mert a motor elsődleges feladata inkább az áram termelése. Nagy tempónál viszont egy áthidalókuplung kapcsolja be a hajtásba. A nyomaték szabályozása elsősorban a villanymotorok feladata.
Üzemanyagtankja az első utasülés alatt van, a lítium-ion akksicsomag pedig a hátsó tengelynél (ezért van is egy apró dombocska a csomagtérben). Elektromotorja 109 lóerős és 253 Nm nyomatékot tud. Maximális fordulatszáma 13 300/perc.
Vezetés
Beülök a jóféle vezetőülésbe, megnyomom a Start gombot – ami majdnem elbújt a jobb bajuszkapcsoló mögé, de megtaláltam – és életre kelnek a képernyők. Behúzom a váltókart először B-be (fokozott visszatermelés, nagy lassulás), aztán vissza D-be és csendben megindul a Jazz. Ilyenkor kívül olyan hangja van, mintha távolról követne egy suttogó mikrosütő, de bent ebből tényleg csak a némaságot hallani. Illetve nem hallani.
Esély sem volt a rövid menetpróba alatt kimozdulni a városból, de ezt egy cseppet sem bántam. A hibrid hajtás nagy előnye a nyugalom és ezt a Honda Jazz nagyon tudja. Tényleg csak elvétve indította rá a benzinmotort, azt is csak az akksi visszatöltése miatt csinálja és cseppet sem zavaró. Bent a városban az út 80%-át képes elektromosan lehozni.
Komfortos, de jól tartó, kiszámíthatóan kanyarodó és billenő a futóműve és ettől az egész olyan szimplán kellemes. Különösebb kínos önmegtartóztatás és mások feltartása nélkül 4 l/100 km körüli átlagfogyasztást lehet vele összehozni. Mivel alapvetően villannyal hajt, ott meg van azonnal 253 Nm nyomaték, ezért városi tempónál kifejezetten dinamikus.
Nagy gázra beindul a 1,5 literes benzinmotor, ami nem fáraszt szüntelen bégetéssel, mert a rendszer váltásokat imitálva zümmögteti a természetesebb hatás kedvéért. A vezetést holttérfigyelő rendszer, adaptív tempomat és sávtartó rendszer is támogatja. Nem mellesleg annyi légzsák van benne (10 darab), mint lufiból egy tisztességes gyerekzsúron.
Költségek
Nem sokkal, de éppen 7 millió forintról indul a Honda Jazz és már ebben sem kell kuplungot nyomni, egész sokat közlekedik elektromos módban és ott vannak a LED-es fényszórók, a hajtogatható ülések, a 10 légzsák és az automata klíma. Műanyagból van ugyan a kormánya és a központi kijelző sem a legnagyobb, de egy maradéktalanul élhető autó.
Kétszínű fényezéssel, sötétített ablakokkal, vízlepergető kárpitozással és nagy érintőképernyőjével (Apple CarPlay és Android Auto) a 8 824 000 forintos Crosstar Executive a Jazzek netovábbja.
A Honda Jazz és japán, hibrid vetélytársa – Listaár, forint
A Honda Jazz és japán, hibrid vetélytársa – Listaár, forint | |
---|---|
Toyota Yaris 1.5 Hybrid (116 LE) | 6 290 000 |
Honda Jazz 1.5 Hybrid (109 LE) | 6 999 000 |
Értékelés
Majdnem annyira aranyos, hogy plüssben is elfogadnám, de ezen túl is remek autó a Honda Jazz. Könnyű vele parkolni, gondtalan a vezetése és hiányzik belőle egy halom drágán pótolható alkatrész. Jó benne ülni és könnyű váratlanul sok és nagy holmit belepakolni. Nem adják olcsón, de ennél kiforrottabb négyméteres kisautó tényleg kevés van.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|