Spoiler: ravasz mód előrelátó a magyar!
Mielőtt nem hivatalos eredményhirdetésbe kezdünk, tegyünk tisztába néhány alapvetést! Az autós újságokat böngészők tudják, hogy hosszú hónapokig tartó bizonytalanság után május 20-án Kaderják Péter államtitkár bejelentette a jómódú villanyautó-vásárlók által olyannyira várt támogatás részleteit.
Három lényeges részét emeljük ki:
- A vételárhatárt ügyesen belőve az állam 11 millió forintnál kisebb árcéduláig 2,5 milliót kifizet a természetes személy vevő helyett a vadonatúj, tisztán elektromos autóért.
- Még bőkezűbb a taxisokkal, akiknek – immár 15 millióig – a vételárnak akár az 55 százalékát állja az adófizetők pénzével nagyvonalú kormány.
- Plusz egy olyan érdekes, de nem túl értelmes eleme is van az új támogatási rendszernek, hogy a 11 és 15 millió között hazavihető villanyosok árából is kifizet 500 ezret az állam magánszemélyek esetén. Sokan nem élnek vele, de a tényleg gazdagok felé kétség kívül gesztus.
Most jön a lényeg. Az illetékes államtitkár májusi bejelentése szerint június 15-én reggel 8 órától lehet pályázni egy erre a célra kialakított online felületen, amit a rutinos villanyosok már ismernek. Az ötmilliárdos keret két évig felhasználható, 2022 nyaráig bárki jelentkezhet a 2,5 millió forintért (a taxisok a maximum 8,25 millióért!), aki nem szerepel a NAV feketelistáján. Teljesen világosak, és egy becsületes életvitelt folytató átlagpolgár számára abszolút teljesíthetőek a feltételek, azaz aki pályázik, az szinte biztos lehet benne, hogy nyer.
Nos, akkora roham indult azon a régóta várt hétfő reggelen, hogy két hosszú esztendő helyett bő egy nap után ez jelent meg a pályázatot bonyolító IFKA oldalán:
Annyian ugrottak a pénzért („több mint 2000 igény”), hogy villámgyorsan le kellett lakatolni az oldalt, a jelentkezők számát – feltételezzük, valós időben – figyelő minisztérium becsukta az ajtót. 27 óra alatt egyszerűen elfogyott a pénz. Sőt, úgy tűnik, hogy a kétezer körüli jelentkezővel többen pályáztak a támogatható mennyiségnél, hiszen az államtitkár 1300 körüli járműről beszélt. Ha a jelentkezések sorrendjét veszi alapul a tárca, a második nap délelőttjén pályázók akár aggódhatnak is.
Megkérdeztük az Innovációs és Technológia Minisztériumot (ITM) arról, hogy ha többen jelentkeztek a szétosztható pénznél, mi alapján döntenek a pályázatokról, de nem méltatták válaszra a Vezess olvasóit.
Fontos, hogy a kitöltéskor még nem kell feltétlenül tudnia a pályázónak, hogy konkrétan milyen 11 millió alatti villanyautót rendel meg, vagy a taxisnak, hogy milyen 15 millió alattit. A kiírás szerint erre van pár hónapja azután, hogy megkapja az állam hivatalos válaszát: ön nyert!
Tudomásunk szerint cikkünk megjelenéséig (június 29-ig) még nem kaptak választ a pályázók az államtól. Vagyis elvileg még senki nem tudhatja száz százalékig biztosan (csak erősen reménykedhet benne), hogy magánszemélyként tényleg megkapja a 2,5 millió forintot, taxisként pedig a maximum 8,25 milliót.
Ennek ellenére mi történt?
Közel ezer megrendelést adtak le a vásárlójelöltek úgy, hogy még nem kapták meg tutira az állami támogatást
Arról, hogy a 11 és a 15 millió forint alatt elérhető tucatnyi különféle modellből melyik lesz a vevők nagy kedvence idén, és hogy egyáltalán mi lesz a sorrend az elektromos autók között, majd csak 2021 januárjában írunk cikket. Megnyitjuk a Datahouse kb. 118 ezer darab autót (MGE-becslés idénre) tartalmazó exceljét arról, hogy 2020-ban milyen új autók álltak forgalomba, és máris megmutatja magát a toplista.
Mostani összeállításunk hangsúlyozottan egy pillanatkép az elektromos autózás hazai történetének legizgalmasabb hónapjáról, amellyel kapcsolatban egy kérdést küldtünk körbe az importőröknek: Az állami támogatás május 20-án történt bejelentése óta mennyi darab villanyautójukra érkezett megrendelés?
Egyértelműnek tűnik a kérdés, de a legjobb szándék mellett is lehet többféleképpen értelmezni. Lehet gyártásrendelés, készletről történő rendelés, ügyfélszerződés vagy kereskedői tesztautó lefoglalózása, de sokaknál utóbbi pl. nincs benne a statisztikában. Mindezt vegye figyelembe a kedves olvasó cikkünk következő részében, ahol a márkaképviseletek válaszai sorjáznak.
Ami viszont teljesen egyértelműen kiderül a villanyautókat forgalmazók reakcióiból, hogy nagyságrendileg ezer megrendelést már azelőtt leadtak a vevőjelöltek a különböző modellekre, hogy megkapták volna az állam pozitív visszajelzését. Első blikkre bátor húzásnak tűnhet – de miért csinál ilyet bárki is?
Nagyon egyszerű a válasz. Aki ilyen korán rendelt autót, az mindenképpen szeretné még idén megkapni az új járművét. A különféle márkák Magyarországon 2020-ban értékesíthető villanyautóinak korlátozott a száma, 50-80-100-200 stb. (de ennél ritkán több) darab személyautót kapnak a központból, e körül mozognak a kvóták, amit egy ilyen kis ország importőre megkap(hat) idénre egy-egy elektromos autóból.
Márpedig ha valaki úgy áll hozzá, hogy a most következő hetekben kézhez kapott pozitív pályázati eredménnyel még elmegy nyaralni, rágódik kicsit rajta, hogy hát melyik márka termékét is rendelje meg, az lecsúszhat róla, hogy neki idén új kocsija legyen. Simán előfordulhat, hogy ugyan megrendeli augusztusban a kiszemelt modellt, de a szokásos 2-4 hónapos várakozási idő helyett 8-10-12 hónap múlva kapja meg a kulcsokat. Volt már példa kis hazánkban egy évnél is hosszabb várakozási időre népszerű és új elektromos modell esetén.
Az ITM becslései szerint kb. 1300 darab autóra lesz elég a támogatási keret, nagyjából ennyien kapnak pár héten belül pozitív választ. Lesz olyan márka, ahol szerényebb érdeklődés mellett nem merül ki a keret, de lesz olyan is, ahol nem kap autót idén minden megrendelő.
Na, ezért ugrottak sok százan ennyire korán. Hogy közülük darabra mennyi a taxis, azt nem tudni.
Hangsúlyozottan pillanatkép, és nem hivatalos eredményhirdetés, de…!
Szóval a körkérdésünk úgy hangzott, mennyi megrendelés érkezett az elektromos modelljükre/modelljeikre az állami pályázat bejelentése utáni egy hónapban, kedves márkaképviselő?
„Ha számot kell mondani, akkor 457-et mondok :-)” – közölte Rusótzky Viktória, a Kia PR-menedzsere. Ez az első smiley, amit cikkbe írtam, de ezúttal indokolt az idézése. A dél-koreai márka az elsők között tolta be e-Niro modellje 39 kWh-s változatának az árát 11 millió alá City Star Edition néven, a taxisok számára bajnokajánlatnak tűnő 64 kWh-s változatot pedig 12,55-re állította, aminek ők ugye az 55 százalékát is megkaphatják az államtól. Bő 5 millióból lesz egy közel 13 milliós, a WLTP szerint 455 kilométeres hatótávra képes elektromos autójuk, de a kisebb akksis 8,5 millióért is nagyon versenyképes a magánszemélyek által becélzott modellek között.
Egy általunk megkérdezett taxis szerint közöttük az az általános vélekedés, hogy soha többé nem lesz ilyen ajánlatuk, ezt kell megragadni. A Kia rendkívül proaktívan rá is repült a személyfuvarozókra, miközben több márka importőre még a saját európai központjával birkózott az itthonról erőltetett árcsökkentésen, ők már két helyszínen, három napon át tartó rendezvényen teszteltették a taxisokkal nyílt napok keretében mindkét akksis modelljüket. „Nagyon nagy volt az érdeklődés, záporoztak a kérdések” – emlékszik vissza a márka képviselője.
Utólag nézve nem is meglepő, hogy június 15-én reggel 8.45 körül már 300-nál járt a pályázók sorszáma az IFKA rendszerében.
A többi márka óvatosan és nem feltétlenül szívesen nyilatkozott, a Kiát leszámítva mindenkinél sokkal szerényebb számok vannak. Még egyszer hangsúlyozzuk, az alábbi autókat is úgy rendelték meg, hogy a vevőjelöltek nem lehettek biztosak benne, 11 millió helyett csak 8,5-be kerül majd nekik az autó. Csak erősen reménykedhettek.
Ez a remény 15 darab Kona EV, és 11 darab Ioniq EV megrendelését eredményezte a Hyundai-nál, amelynek importőre az aláírt megrendelők, és már konkrét ügyfélszerződések alapján adta meg a pillanatnyi adatokat. A Peugeot 12 darab e-2008-ról, és 10 darab e-208-ról adott tájékoztatást, „ezek között vegyesen van gyártás- és készletrendelés is” – közölte Mocsai Zoltán, aki hozzátette, elment 5-6 darab e-208 tesztautó is. (A 11 millió forint alatti villanyos kínálat talán legdivatosabb villany-SUV-jának számító 2008-asból mostanában érkeznek az első tesztautók.) „Sajnos az nem állítható biztosan, hogy mindegyik a pályázat miatt ment el, de a korábbi érdeklődés alapján valószínűleg 80-90 százalék az állami támogatáshoz köthető.”
Európa-szerte erős versenyző a Renault Zoé és a Nissan Leaf. Vihari Balázs, a francia márka PR-ese nem szívesen mond konkrét számot, „mert a megrendelés fogalma nagyon tág, és teret ad az esetleges visszamondásoknak is – annyit viszont szívesen elárulok, hogy egy sima, saját kommunikációval nem alátámasztott időszakhoz képest az árlisták/brosúrák letöltése közel százszoros számot mutat, vagyis ahogy mondani szokták, felrobbant az internet – teljesen érthető módon.” A szinte utolsóként árat csökkentő Leaf forgalmazója nem kívánt nyilatkozni.
Egymással ellentétes tapasztalatokról számolt be a Vezessnek két villanyos lifestyle-autó forgalmazója. A MINI-t vásárlók bátran belevágtak, 50 megrendelést gyűjtött be ebben a hónapban az importőr a Cooper SE modelljére. Jelentős érdeklődésről számolt be a Smartot forgalmazó Mercedes-Benz Hungária is. „A támogatás hatására jelentősen megnövekedett az érdeklődés a támogatott modellek iránt. Ugyanakkor azt is hozzá kell tennünk, hogy több lemondás is érkezett, miután elterjedt a hír, hogy szinte azonnal betelt a támogatásra szánt keret” – meséli Horváth Bence PR-menedzser.
A rutinos villanyautósoknál és a taxisoknál kicsit kényelmesebben álltak a témához a vevőjelöltjeik, akik ugyan kinyilvánították vásárlási szándékukat a szalonban, készültek is rá, hogy majd pályáznak, aztán meglepődve néztek körül a lehetőség hirtelen bezárásakor.
Szintén a love car-kategóriában indul az MX-30, amelynek 18 darabos rendelésszámával elégedett a Mazda képviselője, Burovinc Eszter. „Tekintve az 1200 támogatott darabot, hozza a 2 százalékos szokásos piaci részesedésünket.”
Kamutaxisként lehet nyerészkedni?
Pár hete azon ironizáltunk egy cikkben, hogy a bő nyolcmilliós kedvezményért cserébe érdemes-e papíron – mindenféle érdemi személyszállítás nélkül – taxissá válni. „Az IFKA korrektül áll a dologhoz, mint kiderült, a május 20-a után kiállított taxis-engedélyt nem fogadja el a pályázat során” – mondja erre Bősz Péter, a City Taxi kereskedelmi vezetője. Azaz nem lehet így kijátszani a rendszert.
Vajon mennyi haszon lehet egy villanyautón a válság sújtotta piacon?
Először is természetes és normális, ha nyer minden egyes értékesített személyautón a kereskedő és a márka egyaránt. Sőt, szükségszerű: ez biztosítja a szalon további működését, a profitból fejleszt még szebb, még jobb autókat a gyártója.
A márkakereskedőket sújtó kormányzati különadóról szóló cikkünkben idéztük a múlt héten Erdélyi Pétert, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének főtitkárát, aki szerint „ebben a szektorban nagyon minimális profittal dolgoznak a cégek, békeidőben 1-2-3 százalékos a haszon. Ez volt tavaly, most viszont kifejezetten vesztesei leszünk ennek a helyzetnek” – utalt ezzel a kijárási korlátozások alatt számos márkánál megfigyelhető, akár 30-50 százalékos forgalomcsökkenésre.
Ebben a szorult helyzetben lépett szinte minden márka, és tulajdonképpen egy kivétellel kisebb-nagyobb árcsökkentésekbe fogtak, hogy mind betolják 11 millió alá a villanyautójuk árát. Itt egy táblázat a valamivel a limit alatti járművekről és többségük „árkorrekciójáról”:
Modell | Ár támogatással | Hivatalos alapár | Alapár korábban |
Renault Zoé ZE50 | 7 849 000* | 10 899 000 | nem változott |
Opel Corsa-e | 7 999 000* | 11 510 000 | 11 400 000 |
Peugeot e-208 | 7 999 000 | 10 499 000 | 11 565 000 |
MINI Cooper SE | 8 000 000 | 10 500 000 | nem változott |
Nissan Leaf 40 kWh | 8 190 000* | 10 690 000 | 12 290 000 |
Kia e-Niro 39 kWh | 8 399 000 | 10 899 000 | 11 499 000 |
Hyundai Kona EV 39 kWh | 8 499 000 | 10 990 000 | 11 199 000 |
Hyundai Ioniq EV | 8 499 000 | 10 990 000 | 11 290 000 |
Peugeot e-2008 | 8 499 000 | 10 999 000 | 11 590 000 |
Mazda MX-30 | 8 499 900 | 10 990 900 | nem változott |
*Egy pár modellnél a 2,5 millió forintnál nagyobb különbségeket látunk, ezeknél az importőr sokat faragott a korábbi árból, hogy még versenyképesebb legyen az első menettől kezdve. Talán a Leaf áránál a leginkább látványos a változás, a legmagasabbról, és szinte utolsóként akciózott az importőre, de a legnagyobbat: a támogatással 4 millió forintnál is többet zuhan az ára.
Nem ismerjük a választ a szövegközi címben feltett kérdésre a különféle elektromos modelleken lévő – vagy éppen elolvadt –profitról. Azt viszont hallottuk, hogy van olyan importőr, amelynél dühösen reagáltak a kereskedők az általuk forgalmazott autó 11 milliós ára miatt, mondván, így már egy fillér hasznuk sincs rajta. Csak a munka maradt nekik az értékesítéssel.