A Lamborghini Murcielago volt az első típus, amit már német tulajdonlás, és vezénylet alatt építettek az olaszok. A dizájn, és a filozófia érezhetően változott a Diablo után, ez egy sokkal kezesebb, jobban vezethető, mégis vad, feltűnő, extrém szupersportkocsi lett, a maga V12-es motorjával, és 580 lóerejével.
Honnan a név?
Mivel Ferruccio Lamborghini a bika jegyében született, autóit a spanyol bikaviadalok legyőzhetetlen bikáiról keresztelte el. A Lamborghini Murciélagóval (ejtsd: lámborgini mursziélágó v. murcsélagó) sincs ez másként. A legenda szerint a névadó négylábú egy 1879-es cordobai viadalon huszonnégy karddöfést élt túl. Élete hátralévő éveit neves nemzőbikaként boldog üzekedéssel töltötte egy Don Antonio Miura (!) nevű tenyészgazda csordájában.
Minden korabeli teszt kiemelte a minőségbeli ugrást, de azért maradt az olaszos hangulatból bőven, a kilométeróra például olyan szinten csal, hogy felmerül a szándékosság gyanúja. 280 km/órás valós tempónál már bőven 300 felett jár a mutató, ez bőven túlmutat az átlagos 5 százalékon. Az érzést persze nem befolyásolja, amikor a tizenkét henger zengve üvölt, a nyitott kulisszás váltó pedig már hatodikban pihen, és a visszapillantóban a verhetetlen olasz fenék látszik, akkor mindegy, hogy valódi 280, vagy kamu 310.
2001-ben mutatta be a Lamborghini a Murcielago-t, amit 2006-ban frissítettek fel komolyabb. A motort is átfésülték, a V12-es motor furatának, löketének megnövelésével és a főtengely cseréjével a korábbi 6,2-ről 6,5 literre nőtt a hengerűrtartalom.
580-ról 640-re emelkedett a motor maximális teljesítménye, amellett, hogy a nyomatéka 10 newtonméterrel gazdagodva 660-ra nőtt. A tervezők a nagyobb erőkhöz igazították a hátsó differenciálművet, a féltengelyeket és a hatfokozatú nyomatékváltót is. Maradt azonban továbbra is a viszkokuplungos négykerék-hajtás, ami 70-30 arányban osztja meg a nyomatékot a hátsó és az első tengelyek között.
Az erősebb blokk a menetteljesítményekben is meglátszik, az LP640 0,4 másodpercet ver a hagyományos Murcielagora, azaz 3,4 másodper alatt sprintel 0-ról 100-ra. Az átalakított jármű végsebessége 338 km/óra.