Olvasóink változatos kérdéseire a Vezess felkészült szakértői adnak változatos válaszokat.
Kis motorral szabad-e?
Olvasónk kérdez
Kedves Tibor,
Tanácsát szeretném kérni kis lökettérfogatú benzines használt autó vásárlásával kapcsolatban.
A három kiszemelt példány egyike egy 2015-ös évjáratú Skoda Octavia 1197 cm 63 kW, kb 190.000 km-rel, a másik kettő pedig 2016-os Ford Focus-ok 999 cm, 74 kW, kb 150.000 illetve 200.000 km-rel.
Mire lehet számítani az ilyen kis motorok élettartamát illetően? Mennyire szervízigényesek 150 – 200 e km környékén ezek a motorok? Korábbi híresztelések alapján ezek a motorok kb 200.000 km-t bírnak. Valósak az ilyen félelmek?
Köszönettel:
H.Gergely
Szakértőnk válaszol
Kedves Gergely!
Semmi jóra. Az álmoskönyv szerint a nagy teljesítmény-kis lökettérfogat nem a hosszú élet titka. Mivel kevés hasonló kisautóban van 3-400 000 kilométer, nincs reprezentatív tapasztalat, hogy mi lesz velük ekkor, de a fenti állításban minden szakember egyetért.
A Ford egyliteres, háromhengeres Ecoboost motorjaival főleg 2014-ig voltak problémák, egy hűtőfolyadék-tartályhoz csatlakozó cső miatt. Ez az alkatrész könnyen repedt, és gyakran eresztette a hűtőfolyadékot, amiről nem adott semmilyen hibajelet az autó, így ez komoly problémákat okozott a tulajdonosoknak.
Ezt visszahívással és szervizakcióval orvosolták, a csövek illetve a tartályok cseréjével együtt kaptak egy szenzort is az autók, hogy a motorháztetőt fel sem nyitó tulajt ne érje meglepetésként a hűtőfolyadék hiánya. Ennek ellenére a legbölcsebb különös figyelemmel vizsgálni a hűtőrendszer állapotát az átvizsgálás során. Mivel közvetlen befecskendezéses, kis turbós motorról van szó, a szívócső és a szeleptányérok kokszosodása komoly mértékű lehet.
Az 1,2 TSI kisebb futásnál sem a megbízhatóság bajnoka, bár több komoly problémáját orvosolták ennél a típusnál.
Láncosról szíjas szelepvezérlésűre cserélt TSI-motorjaival az Octavia III értelemszerűen mentes a láncos vezérlés problémáitól, ami a korábbi modellgenerációt sújtotta. Autótartási kultúra kérdése, hogy a szíjas vezérlés és a vízszivattyú cseréjét valaki kitolja-e a maximum 210 000 kilométert engedő gyári periódus felső határáig vagy cseréli 150, esetleg 180 ezer kilométernél. A kokszosodás, akárcsak a Ford esetén, itt is probléma lehet.
Amennyiben fontos a megbízhatóság, és városban autózik, javaslom nagyobb köbcentis szívó, esetleg turbo benzines vásárlását. Egyébként a városi, rövid utas használat a közhiedelemmel ellentétben nem csak a dízelmotornak árt, hanem minden motornak. Bármelyik verziót választja – városi használat esetén – kiemelten fontos a gyakori olajcsere jó minőségű, gyárilag előírt olajjal.
Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu
Opel Astrát láncos motorral?
Olvasónk kérdez
Kedves András!
Autós témában írok neked, ha időd engedi, megköszönném segítségedet. Kollégámnak akarunk venni egy Opel Astra H 2006-os Z14XEP motorkódú kocsit. Sok mindent körbejártunk már ezzel kapcsolatban. Esetleg, ha lenne tapasztalatod a kocsival és fel tudnál sorolni pár dolgot, azt megköszönném.
Üdv, Térey Béla
Szakértőnk válaszol
Kedves Béla!
Ez pont egy láncos motor a H Astrában (a legtöbb szíjas vezérlésű), emiatt lánccsere adódhat vele. Ez kb. 60 ezer Ft sima láncátfűzéssel, amikor gyári új vezérműláncot tesznek be, de nincs lánckerékcsere, maradnak a vezetősínek és a tömítések is.
Kompletten ezekkel együtt ennek legalább a duplája, de akkor nem a kopott cuccokkal rakjuk össze az új láncot, ami jót tesz az élettartamának is. Ha zörög a lánc, olyan a hangja, mintha dobozban ráznál kavicsot, és ha melegen is csinálja, nemcsak hidegindítás után maximum 10 másodpercig (ameddig felépül az olajnyomás és működnie kell a láncfeszítőnek), akkor sajnos tényleg csereérett a lánc.
A H Astra nem szokott rozsdásodni a karosszérialemezeken, alulról inkább, de nem törvényszerűen, mert tisztességes a korrózióvédelme. Egy olcsón szervizelhető, kedvező biztonságú és kényelmű, mai autó, ami szerintem racionális megoldás.
Egy Opel-bontós ismerősöm megvett egyet félmillió kilométerrel (ingázós cégautó volt, sokat ment vidéken), és azóta is működik nála. Az 1,4-es nem lesz rakéta, de pár éve visszakóstoltam egy olvasónkét és egész élhető két emberrel. A nyaraláshoz púposra tömött Caravanba talán kicsi ez a motor, de az ötajtóshoz jó megoldásnak tartom.
Üdv, Szörényi András
Legyen SUV, de benzines!
Olvasónk kérdez
Tisztelt Tibor!
Dilemma elé kerültem. Skoda Yeti-t szemeltem ki magamnak 1,8 TSI verzióban, és mivel túl kicsi motorral nem szeretném ezért az 1,2 és az 1,4 nem jön szóba.
Viszont az állandó autószerelőm szerint lehet némi rizikó a turbós közvetlen befecskendezésben egy idő után. És bár Yeti-vel még nem akadt dolga, de ő benzinesben az egyszerűbb szívó motorok híve és egy 8-10 éves crossoverben inkább ajánlja a Mitsubishi ASX 1,6-ot vagy a Hyundai ix35-öt 2,0 motorral.
A Yeti amit találtam 135ezer kilométeres, de elsőre megbízhatóbb kereskedőnél található. A hirtelen kérdésem az hogy ön szerint 8-10 éves benzines crossoverben nem túl kicsi motorral kb 3 millió környékén melyikben érdemes inkább gondolkodni? Természetesen jobb ha fiatalabb és olcsóbb. 140 ezer kilométer környékén nem biztos hogy mindegy.
Köszönettel: Gábor
Szakértőnk válaszol
Kedves Gábor!
Nem a kereskedőnek kell elsősorban megbízhatónak lennie, hanem az autónak, amit árul. Minden autót, amit kereskedő hirdet, előtte magánszemély vagy cég használt.
Nem a megtett kilométer határozza meg egy autó és motorja állapotát! Amennyiben nem szervizelték megfelelően és/vagy rengeteget használták városban, rövid távokra, akkor bármelyik motor és az egész autó lehet rossz állapotban 140 000 kilométernél. Ha megkapott minden szükséges javítást, odafigyelést és hosszú utakra használták, ugyanennyi kilométernél lehet akár újszerű is egy autó.
Ugyanez igaz a korra is. Nem attól lesz jobb állapotú egy kocsi, hogy 1-2 évvel idősebb vagy fiatalabb a másiknál, hanem a fent említett feltételektől. 2012 előtti 1,8 TSI motorokat nem célszerű választani. Már kevés futásteljesítménynél is gyakori a nagyon magas olajfogyasztás, és érinti őket az összes többi TSI-nyavalya.
Crossoverben a szívó benzines motornak magas lesz a fogyasztása a nagy méretű kasztni és a súly miatt. A Hyundai IX35 2,0 benzinmotorral, a Kia Sportage és az ASX 1,6 jó választás lehet. Crossover esetén én elgondolkodnék dízelen is, főleg a Hyundai/Kia esetében. Megbízható, takarékos dízeljei vannak a koreai gyártónak.
Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu