Hajón érkezett Európába a Hyundai újdonsága, a H2 XCIENT nehéz-kategóriás teherautó, amelynek különlegessége, hogy hajtásáról már nem belső égésű motor gondoskodik, hanem villanymotor, amely az üzemanyagcellák által jut hozzá a működéshez szükséges energiához.
Ezek a példányok azért köthettek ki Európában, mert a dél-koreai gyártó 50 darabot adott el Svájcnak. Ebből a mennyiségből nemrég érkezett meg az első tíz példány. Történelmi pillanatoknak lehetett szemtanúja az, aki látta, hogyan gurulnak le az első üzemanyagcellás Hyundai teherautók kontinensünk aszfaltjára, hiszen a márka egészen mostanáig nem volt jelen Európában a nehéz-kategóriás teherautók szegmensében. 2025-ig a Hyundai 1600 üzemanyag-cellás teherautó leszállításával számol csak Svájc esetében.
A Hyundai H2 XCIENT 190 kW teljesítményű hidrogéncellás rendszerrel készül, hajtásáról 350 kW-os (476 lóerős) elektromotor gondoskodik. A villanymotor működtetéséhez szükséges áramot két 95 kW-os üzemanyagcella köteg állítja elő. A járművet összesen 7 darab tartállyal szerelik, ami 35 kilogrammnyi hidrogén tárolására elegendő. Ennek megfelelően egy feltöltéssel a H2 XCIENT összesen 400 kilométert tud megtenni helyi károsanyag-kibocsátás nélkül. A teherautó feltöltése ugyanakkor mindössze 8-20 percet vesz igénybe, így az elektromos teherautókhoz képest jóval gyorsabban tölthető.
A 19 tonna össztömegű H2 XCIENT hajtásláncát úgy specifikálták, hogy teljes mértékben megfeleljen mind a rövidtávú, mind pedig a távolsági árufuvarozás igényeinek. Üzemanyagcella rendszere ennek megfelelően elegendő energiát tud termelni ahhoz, hogy a jármű könnyedén le tudja gyűrni az alpesi ország dimbes-dombos, hegyvidéki útjait.
A dél-koreai cég nem szeretne megállni a fejlődésben, éppen ezért nekilátott egy, kifejezetten a távolsági árufuvarozás igényeire szabott nyerges vontató fejlesztésének. A tervek szerint a hidrogéncellás nyergessel akár ezer kilométert is meg lehet majd tenni egy feltöltéssel. Az újdonságot nemcsak Európában, hanem Észak-Amerikában is forgalmaznák. Így konkurenciát teremtenének a Nikola Tre hidrogéncellás teherautónak, amelynek megjelenése a következő 1-3 évben várható Európában.
A svájci üzemanyagcellás Hyundai teherautók szeptemberben állnak forgalomba. A hajtásukhoz szükséges hidrogént teljes mértékben megújuló energiák segítségével állítják elő.