Durván megkavarta az új személyautók forgalomba helyezéseit az állam szimpatikus támogatási rendszere, és a Magyarországon is kijárási korlátozásokat eredményező világjárvány 2020 első hat hónapjában.
A legfontosabb változás a piac sajnálatos beszakadása, mindössze 55 673 darab újonnan értékesített személyautóra került rendszám, ami 25,3 százalékos esés a tavalyi féléves számhoz képest – derül ki a Datahouse táblázatainak átböngészéséből.
Az értékesítés jelentős csökkenésével párhuzamosan látványosan átrendeződött a sorrend is. Az élmezőny közelében soha nem járt modell emelkedett most trónra, miközben egy olyan márka állt a toplista élére, amely dobogón sem szerepelt korábban.
A Dacia Lodgy jelenleg az ország legnépszerűbb új személyautója
Arról lehet vitatkozni, hogy miért nem kaphatnak egy tágas, ötüléses kombira támogatást a háromgyermekes családok, arról viszont szerintem nem, hogy az ennél szűkebb halmazt segítő kormányzati döntés így is örömteli. A tavaly nyártól igényelhető, és vissza nem térítendő 2,5 millió forint elvileg 20 ezer jármű piacra kerülését segíti, miközben – ezt egy év után már biztosan látjuk – drasztikusan átrendezi az egész piacot.
Olyannyira, hogy ennek a külső piacbefolyásoló tényezőnek köszönhetően a Dacia Lodgyból állt forgalomba a legtöbb az elmúlt fél évben, a Magyarországon forgalmazott több mint 50 márka nagyjából félezer modellt tartalmazó kínálatának bajnoka lett – na, mi? – a támogatott hétülésesek legolcsóbbja.
2019 első hat hónapjában 317 darab Lodgyt adtak át tulajdonosnak, idén fél év alatt immár 2195 darabot, ami 592,4 százalékos emelkedés. És ami tényleg megkérdőjelezhetetlenné teszi a változást: a forgalomba állt 2195 Lodgyból 2144 volt hétüléses. (A cikkben szereplő táblázatokban 2019 első félévéhez képest mutatjuk a százalékos változást.)
Modell | Darab | Változás, százalék | |
1. | Dacia Lodgy | 2195 | +592,4 |
2. | Skoda Octavia | 2129 | -42,6 |
3. | Suzuki Vitara | 2109 | -58,6 |
4. | Toyota Corolla | 1915 | +89,4 |
5. | Renault Clio | 1810 | +5,8 |
6. | SX4 S-Cross | 1637 | -65,2 |
7. | Fiat 500 | 1541 | -8,3 |
8. | Toyota Yaris | 1515 | +52,9 |
9. | Ford Tourneo Custom | 1263 | -11,4 |
10. | Dacia Duster | 1254 | -46,3 |
Említésre érdemes a korábbi évek bajnokának, a Suzuki Vitara, és a közelmúltban szintén betonerős SX4 S-Cross mostani gyenge szereplése. Május közepén így értékelte az év addigi részét a Vezessnek Hársfalvi János, a Suzuki értékesítési menedzsere. „Január és február alacsony darabszámai a 2019-es rekordévünk teljes raktárseprésének következménye: lehetőségeink szerint minden akkori modellt értékesítettünk, és 2020-ban már csak hibrid Vitarát és S-Cross-t értékesítünk – ezek készletfeltöltése viszont csak február második felére volt teljes. Az első négy hónapból tehát a márciusi hónapunk tekinthető teljes értékű értékesítésnek, ekkor, adott havi szinten vissza is vettük a piacvezető szerepet. Ezután jött április vírushelyzete, amelyet a különösen rövid átfutási időnk miatt mi azonnal megtapasztaltunk a regisztrációs számokban.”
Kiemelkedik még a Toyota Corolla pozitív szereplése, majdnem megduplázta a számát egy megroggyant piacon – és ez át is vezet minket a márkák sorrendjéhez.
Sosem volt ilyen: a Toyota a legnépszerűbb márka
Már tavaly sejteni lehetett, hogy a 2020-tól életbe lépő, szigorú – és sokak által kritizált – uniós emissziós szabályozásoknak a Toyota határozott nyertese lehet a kínálatának a gerincét adó hibridek miatt. A bekövetkezett első helyezésükre viszont valószínűleg kevesen tettek nagyobb összeget az év elején.
Egyértelműen a kínálaton van a hangsúly, hiszen a Corolla 89,4 százalékos növekedése mellett ott látjuk a Yaris 52,9 százalékos eredményét is. A Lodgyval egy csapatban e három modell volt képes markánsan pozitív eredményre a top 10-ben úgy, hogy a két japán kocsi nem érintett az említett nagycsaládos támogatási rendszerben.
Márka | Darab | Változás, százalék | |
1. | Toyota | 5854 | +17,5 |
2. | Volkswagen | 5016 | +2,5 |
3. | Dacia | 4942 | +2,6 |
4. | Suzuki | 4750 | -59,4 |
5. | Skoda | 4704 | -27,5 |
6. | Ford | 4214 | -40,2 |
7. | Renault | 2913 | -19,3 |
8. | Kia | 2767 | -19,4 |
9. | Opel | 2476 | -58,8 |
10. | Fiat | 2416 | -4 |
Magyarországon jelenleg Opelből (497 ezer) és Suzukiból (432 ezer) fut a legtöbb (a Ford a 4-ik 315 ezerrel), az újautó-piac dobogóján ők hárman szerepeltek a legtöbbször az elmúlt 10-20 esztendőben. Ez a félév viszont rendkívül gyengén sikerült nekik, a 60 és 40 százalékos féléves mínuszok egészen drámaian mutatnak.
A Dacia mellett a Volkswagen plusz 2,4 százalékos eredményét is egy államilag támogatott modell eredményezte.
Ha már hétülésesek, nézzük meg a köztük kialakult sorrendet!
Miközben a Lodgy 592 százalékos emelkedése, és a Touran 497 százalékos plusza szinten tartotta a két márkát, a nagycsaládosok szintén nagy kedvencének bizonyult Combo 626 százalékos eredménye is kevés volt az Opelnél. Egészen sokkoló arányok.
Az alábbi táblázathoz annyi megjegyzést fűzött hivatalosan a Datahouse, hogy ezek a forgalomba állt hétüléseseket tartalmazzák, ami nem darabra pontosan ugyanaz, mint az állami támogatással vásárolt hétülésesek száma. Külön kérdésünkre viszont megerősítették, „kilencvenvalahány százalékban” ugyanaz a két szám.
Hétüléses modell | Darab | |
1. | Dacia Lodgy | 2144 |
2. | Opel Combo Tour | 707 |
3. | Volkswagen Touran | 567 |
4. | Škoda Kodiaq | 479 |
5. | Citroën Berlingo Multispace | 319 |
6. | Peugeot Rifter | 310 |
7. | Citroën Grand C4 Spacetourer | 304 |
8. | Peugeot 5008 | 254 |
9. | Fiat Doblo | 217 |
10. | Kia Sorento | 149 |
Érdekességként írjuk ide, hogy az elmúlt fél évben forgalomba állt 1-1 darab BMW X5 M, X7 M és Mercedes-AMG GLE is.
A prémiummárkák dobogója már nem egyenlő a nagy német trióval
A radikális változások közül mindenképpen ki kell emelnünk, hogy a prémiummárkák sorrendjében a Volvo letolta a dobogóról az Audit. A VW presztízsmárkája évek óta gyengélkedik nálunk, mégis meglepő, hogy a globálisan az Audi értékesítésének durván egyharmadát hozó Volvo nálunk az ingolstadtiak előtt áll fél év után.
A svéd-kínai márka mellett a szinte csak hibrideket értékesítő Lexus is növelni tudta modelljeinek a forgalomba helyezéseit a szenvedő piacon.
Márka | Darabszám | Változás, százalék | |
1. | Mercedes | 2015 | -6,7 |
2. | BMW | 1568 | -19,9 |
3. | Volvo | 1074 | +10,1 |
4. | Audi | 974 | -35,1 |
5. | Lexus | 389 | +3,7 |
Rajtuk kívül szinte értékelhetetlen számokat mutatnak az egyéb prémium-márkák. Csak a rend kedvéért: az Alfa Romeo neve mellett 79 személyautó szerepel, Land Rover 70, Tesla 59, Jaguar és Infiniti 40-40, DS 19.