1968-as bemutatkozása óta a Hilux újra meg újra bebizonyítja, hogy a Toyotának fontos ez a szegmens. Ezért hódíthatta meg a modell az Északi-sarkot és az Antarktiszt, tavaly pedig a Dakar-ralin is győzedelmeskedett. Idén új fejezet kezdődik a típus történetében, pénteken ugyanis bemutatkozott a Hilux legújabb, frissített változata.
Az újdonságtól azt várják, hogy képes lesz felvenni a versenyt a konkurensekkel, egészen mostanáig ugyanis csak 2,4 literes, 150 lóerős motorral volt kapható Magyarországon, míg az ellenfelek kínáltak erősebb motort. A Hilux ennek ellenére népszerű idehaza, hiszen az év első felében minden harmadik eladott pickup Hilux volt, ezzel hazánk második legnépszerűbb pickupjává vált (az elsőség a Ford Rangeré). Az új modellt Etyeken, az Anonym pincészetnél lehetett körbejárni és megtapogatni. Vezetni azonban még nem lehetett, így cikkünk inkább az első vizuális benyomásokra épül.
Robusztus design
Júniusban már beszámoltunk arról, hogy megújul a Toyota legendás pickupja. Akkor az első sajtóképeken egy meglehetősen robusztus „izompickup” látszatát keltette. A jármű valóságban sem sokkal szelídebb, amivel tökéletesen belesimul a szegmensben uralkodó dizájntrendekbe, amelyek miatt manapság a pickupokat bumszli hűtőrácsokkal és termetes motorháztetőkkel vértezik fel.
A Toyota formatervezői ugyan megőrizték az előző generáció lámpatesteinek szolid formáját, ám a jármű orrába beépítettek egy koporsó formájú merevítést, ami messziről nézve akár vadrácsra is emlékeztetheti az embert (hogy van-e ilyen funkciója azt nem tudni). Ettől viszont olyan nagy arca lett, hogy versenyre kelhet az észak-amerikai piacon forgalmazott Toyota Tundrával. Az új formatervet még jobban feldobják a szinte elmaradhatatlan LED-technológiás fényszórók és hátsó lámpák, a csiszolt felületű és feketére fényezett 18 colos könnyűfém keréktárcsák, valamint az új („érzéki vörös II”, sötétkék és „oxid bronz”) karosszériaszínek.
De egy dolgot nem árt észben tartani: az új dizájn csak a dupla- és az extrakabinos változatnál jelenik meg, a szimpla kabinos maradt a régi.
Izmos hajtáslánc
Az, hogy a Toyota is elment a robusztus dizájn felé ebben a szegmensben, valahol érthető, hiszen meglehetősen maszkulin kategóriáról van szó. Másfelől pedig valahogyan ki kell fejezni a motorháztető alatt lakozó lóerőket. A jármű orrában az eddigieknél jóval erősebb, 2,8 literes, 204 lóerős dízelmotor dolgozik. Az 500 newtonméteres forgatónyomatékkal rendelkező blokk erejét jól tükrözi, hogy álló helyzetből 10 másodperc alatt 100 km/órás tempóra gyorsítja fel a Hiluxot. Ez egészen pontosan 2,8 másodperces javulást jelent a korábbi 2,4 literes erőforráshoz képest.
A nyomatékos motor étvágya ugyanakkor visszafogottabb, a Toyota tájékoztatása szerint ugyanis „csak” 7,8 litert iszik százon. Szén-dioxid-kibocsátása viszont 21 grammal rosszabb kilométerenként (204 g/km). A nagyobb blokk az extrakabinos és a duplakabinos kivitelek esetében lesz kérhető, a szimplánál marad a kisebb. A 2,8 literes motorhoz ugyanakkor hatfokozatú manuális, vagy szintén hathangos automata sebességváltó csatlakozhat.
A Toyota az új Hiluxnál arra törekedett, hogy az off-road képességek mellett tovább finomítsák az országúti menetkényelmet. Ennek érdekében módosították a futóművet és a szervokormányt is. A felfüggesztésben elöl és hátul is már áthangolt lengéscsillapítók vannak. Mindamellett új formájú laprugókat építettek be és áttervezték a bekötési pontokat is, így simább lett a rugózás és a kátyúk okozta ütések kevésbé érezhetők az utastérben. Legalábbis a Toyota szerint, mert ahogy említettük, a tesztút még várat magára, hogy elmondhassuk a saját tapasztalatainkat.
Fontos fejlesztés ugyanakkor, hogy a modell 1 tonnás teherbírása és 3,5 tonnás vontatóképessége ezentúl minden összkerékhajtású kivitelnél (szimpla-, extra- és duplakabinos) rendelkezésre áll. A kötelező vezetésbiztonsági rendszerek (vészfékasszisztens, sávelhagyásra figyelmeztetés, táblafelismerő) mellett hegymeneti elindulást segítő, lejtmeneti asszisztenssel, vontatmánystabilitás-vezérlővel, járműstabilitás-vezérlővel, valamint kipörgésgátlóval is választató az új Hilux.
Modernebb utastér
Az utastér leglátványosabb újítása az új műszeregység, valamint a multimedia-rendszer 8 colos képernyője, amelyet mechanikus gombokkal láttak el. A rendszer továbbfejlesztett, gyorsabb szoftvert kapott, így képernyője sebesebben reagál. A multimedia-rendszerhez Apple és Android rendszerű okostelefonok problémamentesen csatlakoztathatók.
A Hilux extra listája meglehetősen bőséges és olyan tételeket találunk rajta, mint a kulcs nélküli indítás, a műholdas navigáció, az automatikus klímarendszer, az első-hátsó parkolássegítő szenzor, valamint a 9 hangszórós JBL hangrendszer, ami 800 wattos, 8 csatornás erősítőt és CLARi-Fi technológiát is kínál. Ebből is látszik, hogy sokan nem munkagépnek veszik, de olyan helyen használják, ahol az út minősége megköveteli a pickupot. A leendő tulajdonosok emellett műanyag bukócsövet, motoros mozgatású alumínium platótakaró rolót, platóhátfalzárat, kemény tetőt, vagy a platóba épített 12 voltos csatlakozót is rendelhetnek a Hiluxhoz.
Hiánypótlás
A Hilxnak eddig nem volt kifejezetten hobbiautós („leisure”) változata, ezért a Toyota bevezette az Invincible felszereltségi szintet, ami az extrakabinos és a duplakabinos változatoknál érhető el. Ennél a felszereltségnél exkluzív hűtőrács és lökhárító, kartervédő, sárvédő-szélesítés is van, a külső kilincseket, a keréktárcsát és a platóhátfalat pedig egyedi dizájnnal dobták fel.
Ami az utastér kialakítását illeti, az Invincible változat alapja a High felszereltség, amit exkluzív műszeregység, illetve fekete metálfényezésű és feketére krómozott betétek egészítenek ki, de még az intelligens kulcs kialakítása is egyedi. A duplakabinos kivitelben kék LED-csík világítja meg az első és hátsó ajtókárpitokat, és a különleges enteriőrt kéttónusú, perforált bőr üléskárpitok teszik teljessé.
Aki nem akarja a legmagasabb felszereltségi szinttel megvenni a Hiluxot, az még mindig választhat az Executive Leather, Executive, Active, Live és Workhorse szintek közül. Ezek nagyjából az utastér felszereltsége és a külső csicsa terén térnek el egymástól. A színes multimédia-rendszer kijelző és az automataváltó csak az Active felszereltségnél jelenik meg először.
Kelendőbb, mint tavaly
A Toyota Hiluxból tavaly mintegy 38 000 darab talált gazdára Európában, ebből mintegy 1300 darab hazánkban kelt el. Míg tavaly a Hilux 30%-os szegmensrészesedéssel végzett a kategória második legnépszerűbb autójaként, addig az idei év első félévében 35%-ra növelte részesedését, ezzel éppen csak lemaradt az első helyről. Minden esély megvan tehát, hogy a nagyobb teljesítményű erőforrással is rendelhető új generáció érkezésével a Hilux hazánkban is visszaszerzi piacvezető pozícióját a Ford Rangertől. Az árak azonban még nem ismertek, azok közzétételét nyár végére ígérte a forgalmazó.